Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av kaj.p
    Har är några bilder på de jag har eller har haft.
    Det blir två bilder på Elizabeth som är en favorit.
    Nu efterhand ångrar jag att jag inte köpte när det var möjligt. Men då det var möjligt känndes det som att plånboken var allt för tunn

    Har du fått dem till lek De lär ju kräva ett extremt surt vatten för att föröka sig.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      Ursprungligen postat av fredd
      är det ingen här som har eller har funderingar på Nanochromis transvestitus?
      Jag tycker den är riktigt snygg, dock så verkar den inte vara så vanlig i folks akvarium.

      http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=454
      Denna har jag sett lite här och var i Gbg. Såg igår (17 januari) att Kent hade dom inne - fast endast hanar. En väldigt intressant fisk jag skulle vilja ha nångång
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Olorin
        Intressant C90368. Jag hade inte tänkt dela upp bottenytan i mitt 600 liters strikt utan lämna lite öppningar i "murarna" av rötter och växter och blanda apisto arter. Ha mina Pucallpaensis(förhoppningsvis är det 2 hannar och tre honor, men de är inte utvuxna så det kan bli 4-1 eller 5-0 med) lägga till ett par Borelli och ett par av Pulcra vilket skulle ge 4 par totalt, men dina erfarenheter säger att det skulle bli krig då eller? Just nu går pucallpaensis i 250 liters utan problem.

        På tal om tetror börjar jag fundera på om mina rosentetror kanske är vassa rövare för de gör blixtsnabba attacker när man matar så jag har svårt att se att någon kan hinna freda yngel om de verkligen skulle attackera, men de kanske de inte gör.
        Mina två hannar Trifasciata och Nijsseni står mitt i burken (400 liter) och ”munfäktas”, som värsta Tanganyika ciklider, hoppas du vet vad jag menar.

        Plockar du i för många hannar så kan det bli fred men ingen lek i stället.

        Ett väldigt dåligt exempel. Jag hade skalarer i mitt 200 liters och dessutom Kongotetra. Jag insåg att burken var överbelastad och gjorde mig av med Kongotetrorna. Efter någon vecka lekte skalarerna för första gången, trots att de varit könsmogna i över ett år.

        Jag har aldrig haft Rosentetror så de kan jag inte uttala mig om. Men jag har Citrontetror, Kardinal, Neon och Rödmun och de är definitivt yngelrövare när de väl har fått vetskap om att det finns yngel. Det verkar som att de har taktiken i ryggmärgen, några går rakt på och blir bortjagade medan andra kommer in från sidan och tar för sig.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          det är hos Kent i nol och på zoo mässan som jag stött på dessa Nanochromisar, dom är riktigt fina och blir inte särskilt stora, 4.5cm enligt ciklid.se

          Det som är lite ovanligt med dessa är att honorna är finare / har finare färg än hanarna.


          "När vi betraktar de flesta akvariefiskar så är det så att i de flesta fall så är hanen den vackraste eller åtminstone den färggrannaste. Det finns dock en liten ciklid från Västafrika där det omvända förhållandet gäller. Detta sägs vara anledningen till att ichtyologerna Roberts och Stewart gav denna fisk artnamnet "transvestitus". Det handlar alltså om Nanochromis transvestitus (Roberts & Stewart, 1984)."

          artikel om transvestitus:



          bilder och mer info:


          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • Olorin

            Vet du vad C90368, det där med stimfiskars jaktbeteende verkar riktigt intressant. Det är nog värt att offra en kull för att få se det. Har alltid tyckt att det är coolt att se gäddor och späckhuggare jaga. Och sen får man väl dela på dem för att få lite yngel. Fast det brukar vara knivigt att sälja yngel ändå så det kan vara lika roligt att se jakt kanske

            Kommentar

            • mavve
              • August 2003
              • 283

              Ursprungligen postat av fredd
              det är hos Kent i nol och på zoo mässan som jag stött på dessa Nanochromisar, dom är riktigt fina och blir inte särskilt stora, 4.5cm enligt ciklid.se
              Jag har för mig att Herkules också hade inne häromdagen.

              Mvh Martin

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                det kan mycket väl stämma, dom brukar ha lite dvärg ciklider där i hörnet
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • buffe78
                  • October 2007
                  • 363

                  min nya hane ap. hongsloi..........
                  Bifogade filer
                  Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

                  Kommentar

                  • Långås
                    • December 2005
                    • 1368

                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Har är några bilder på de jag har eller har haft.
                    Det blir två bilder på Elizabeth som är en favorit.
                    Förstår att Elizabeth är en favorit, de är magnefika!
                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • JEK
                      • March 2007
                      • 1467

                      Här är ett kort på mitt 325 liter som ska bli ett apistogrammakar:http://i272.photobucket.com/albums/j...amerika007.jpg
                      Det visar lite grovt ungefär hur aquascapet kommer att bli. Möjligen placerar jag alla rötter i vänster sida istället, kan bli snyggt, men då är det väl bara plats för ett par apistos... Eller? Vad tror ni?
                      Mvh.
                      Johan - akvarielös!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Kjaer
                        Möjligen placerar jag alla rötter i vänster sida istället, kan bli snyggt, men då är det väl bara plats för ett par apistos... Eller? Vad tror ni?
                        Ja, det tror jag och det vore ju synd!
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Släppte i sex små Schackbrädes ciklider (Dicrossus filamentosus) i mitt 400 liters i förra veckan. Var lite orolig eftersom de minsta bara är ca 1,5 cm långa. Men det verkar gå bra, de har spridit ut sig i hela karet och smågnabbas lite internt, vilket förhoppningsvis tyder på att de är av bägge könen. De är så små att det inte går att se om det är honor eller hannar.

                          Inga Ap visserligen men helt underbara dvärgciklider som dessutom inte konkurrerar med Ap om utrymme och revir.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Radioaktiva Räkor
                            • May 2007
                            • 1760

                            Lyrschackbräden är fina fisken det, du ska se sen när hanarna blir könsmogna och färgar ut, det är helt sjukt läckert.

                            Och själv går jag bara och väntar på att mina akvarier skall vara färdiglimmade så jag kan börja bygga upp ställningen

                            //C
                            With a licence to krill!
                            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              gav bort mina kakaduor till en polare igår, för jag sålde ett av mina akvarium idag. Känns lite tråkigt, men ska fortsätta spana i tråden.
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              • Vic
                                • November 2006
                                • 1533

                                Var i Nol förra veckan och köpte ett par Taeniacara candidi, en nära besläktad dvärgciklid med apistogramma. Dessa ska visst vara väldigt ovanliga i sverige sa Kent, butiksägaren (Kolla bara hur många inlägg det kommer om man söker i forumet).
                                Har dom i 72 liters och de verkar stormtrivas! Får se om jag kan få lek på dom när dom växt till sig, hanen - som är störst är endast 3 cm, och knappt en cm hög. Ska försöka få några kort på dom när kameran är tillbaka, de har inte färgat ut riktigt än.

                                Man kan skymta lite teckning och jag tror att dom kommer se ut något åt det här hållet som vuxna:
                                Mvh Viktor


                                Apistogramma för hela slanten!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...