Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Winnie
    • September 2008
    • 115

    Bra apistofoder!

    Jag försöker ge mina apistogrammor så mycke levande foder som möjligt.
    Det jag kan odla räcker inte utan jag kompletterar i förstahand med nykläckt artemia
    och fryst artemia. Sedan ett par veckor har jag till och från matat med bananfluglarver
    vilket fungerar utmärkt. Jag fick tipset av Mark Breeze vid Ciklidstämman i Linköping 2010
    och har inte kommit ill skott förrän nu. Flugor har jag odlat sedan tre år nu, hur lätt som hälst
    och fullvuxna Ap äter flugorna från ytan efter lite inlärning. Flera gånger har jag märkt tydligt att
    nyköpta vildfångade Apistogramma tar flugor nästan omedelbart, i en näringsfattig djungelbäck gäller det
    att ta den mat som serveras och stor del av födan består många gånger av landinsekter som
    faller ned på ytan. Flugorna är bra foder, men larverna är så mycket mer näringsrika. Flugan är ju först
    pupa ett antal dagar och näringsvärdet sjunker för varje steg i utvecklingen. Den som är
    intresserad av att prova på flugodling kan PM:a mig för info/recept och startkultur. Dessa flugor kan inte flyga,
    vingarna är genetiskt deformerade. Jag har två storlekar.

    Andra foderdjur jag odlar:

    Moina (dafnie)
    Grindalmask
    Enkyträer - mask
    Hoppstjärtar
    Micromask
    Vinägermicro
    Toffeldjur
    Grönt vatten - encellig svävaralg (Chlorella vulgaris)
    Ärtbladlöss

    //Winnie
    Senast redigerad av Winnie; 06 March 2012, 19:39. Anledning: tilläg

    Kommentar

    • Winnie
      • September 2008
      • 115

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Det skulle vara kul, att se lite bilder på dina Ap. Atahualpa.

      //Inger
      Jag skulle gärna ta bilder, men jag har ingen bra kamera och är inte guldmedlem som jag tror man måste vara
      för att få lägga upp bilder på forumet. Alla tips om hur man gjör mottages gärna!

      //Winnie

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        Ursprungligen postat av Winnie
        Jag har ett par atahualpa som i en 45:a
        Hanarna är fina, men lekmogna
        honor är inte långt efter. De blir
        apelsinoranga. Om du är sugen så
        har Aktarieteknik just nu vildfångade
        på sin lista. Kolla deras hemsida.
        Hör med din akvariehandlare om
        han/hon tar hem på beställning

        //Winnie
        jupp de va där ja såg dom
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          Ursprungligen postat av Winnie
          Jag skulle gärna ta bilder, men jag har ingen bra kamera och är inte guldmedlem som jag tror man måste vara
          för att få lägga upp bilder på forumet. Alla tips om hur man gjör mottages gärna!

          //Winnie

          du kan lägga upp bilder på imagehack å sedan länka dom.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • irwin_fletch
            • April 2009
            • 544

            Mina nya Hongsloi. Får se om hanarna kan gå ihop nu i början eller om jag får sära dem. Bara varit i karet drygt ett dygn men börjar färga fint...

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              här verkar vara en bra tråd å ställa frågan, vilken apisto är lugnast och skulle kunna funka ihop med pygme pansarmalar?
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                Lugnaste apiston jag haft är borelli, den är faktiskt direkt vek. Men jag skulle tro att de flesta kan gå med pygmepansarmalar, så länge karet är stort nog så att det finns utrymme utanför honans revir när de har yngel. Och då blir frågan snarare hur stort revir de håller. Av de jag haft verkar cacatuoides ha relativt små revir, baenschi större och macmasteri något däremellan. Sånt styrs ju också hur akvariet är inrett till viss del men det är min erfarenhet.
                Jag har faktiskt nyligen släppt i 10 pygmepansarmalar i ett 130*30 kar med 1+4 cacatuoides men har för närvarande ingen vallande hona så jag får återkomma. So far so good iaf.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  kakaduan är ju den jag tänkt ha så det låter ju bra.

                  bottenytan är enbart 50*50. det är i min kub jag tänkt ha dom. (signaturen)
                  det är enligt mitt eget tycke bra inrett med naturliga revirgränser.
                  personligen tror jag att det kommer att funka så ja får väll helt enkelt prova och ha ett kar i reserv ifall det inte funkar.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    Ja jag tycker också det borde funka.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • slade
                      • May 2010
                      • 159

                      Ursprungligen postat av MrH
                      här verkar vara en bra tråd å ställa frågan, vilken apisto är lugnast och skulle kunna funka ihop med pygme pansarmalar?
                      Jag kör hongsloi med pygméer utan problem. Tyvärr jagade hannen ihjäl honan så nu går han ensam med smyckestetror, ottisar och pygméer men det funkar.
                      450 L SA
                      80 L SA

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        Ursprungligen postat av slade
                        Jag kör hongsloi med pygméer utan problem. Tyvärr jagade hannen ihjäl honan så nu går han ensam med smyckestetror, ottisar och pygméer men det funkar.
                        aa oki, låter lovande att det funkar även men den apiston
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Här kommer lite bilder på mina nya Apistos, det är Apistogramma sp. Algodon

                          Kommer att komma bättre bilder senare
                          Bifogade filer
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • wenna
                            • April 2012
                            • 10

                            Hej!

                            Jag har köpt några apistogramma borelliisar, det blev en hanne på 5-6 cm och 3 honor på 3 cm till mitt 200 liter (mått 125*40*40) och de verkar än så länge må utmärkt. Handlaren hade tagit hem ca 20 st av ap. borellii så det var bara att välja och vraka. Det fanns flest honor dock. De minsta hannarna var 3 cm och de minsta honorna var 2 cm. Min hanne är otroligt vacker, otroligt blå i färgen och med stora utdragna fenor om ni förstår vad jag menar. Jag valde som sagt de lite större men nu blev jag lite orolig då jag läste att apistogrammorna lever så kort tid som fullvuxna - kommer mina att dö inom några månader?

                            Det är första gången jag har dvärgciklider från sydamerika och jag vet inte så mkt om dem förrutom det jag har läst på zoopet, men jag har redan förälskat mig i de små liven. Hanen flashar och försöker imponera på honorna. Honorna har blivit knallgula med ett svarta sträck över ögonen. De har delat av akvariet och har varsin tredjedel som de vakar över otroligt aggressivt gentemot varandra. Trots detta så försöker de alltid smyga in på varandras revir och ställa till oreda. Mitt akvarium har mkt rötter som ger många grottor och jätte mkt växter. Ph ligger runt 6.5, borde vara ok?

                            Just nu går de ensamma med några ancistrus bäbisar men jag tänker skaffa mig ett gäng tetror, några förslag?
                            Senast redigerad av wenna; 01 April 2012, 09:29.

                            Kommentar

                            • wenna
                              • April 2012
                              • 10

                              Jag ber om ursäkt för att jag kapar tråden med ännu ett inlägg men jag upptäckte just att de grottor mina ap. honor grävt ut under rötter (jag har inte lagt in några grottor utan tänkte de skulle få göra det själva) är alldeles för små för att hannen skall få plats, vad göra nu?

                              De har arbetat flitigt med att spotta grus men den rymmer inte min 5-6 cm långa hanne.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av wenna
                                Jag ber om ursäkt för att jag kapar tråden med ännu ett inlägg men jag upptäckte just att de grottor mina ap. honor grävt ut under rötter (jag har inte lagt in några grottor utan tänkte de skulle få göra det själva) är alldeles för små för att hannen skall få plats, vad göra nu?

                                De har arbetat flitigt med att spotta grus men den rymmer inte min 5-6 cm långa hanne.
                                Hej och välkommen både till Zoopet och Ap världen.

                                Du har just upptäckt en av egenskaperna hos Ap, honorna bygger medvetet grottor så att hanen inte ska kunna komma in. Vi lek står hanen utanför öppningen och gör det han ska göra för att rommen ska bli befruktad. Detta är en av anledningarna till att man ska ha ganska stillastående vatten till Ap. Därmed inte sagt att man inte ska ha bra filtrering och bra vattencirkulation.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...