Vargklos Paludariumprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargklo
    • February 2008
    • 41

    #31
    Ursprungligen postat av wrang
    Calle kolla denna funktion men att fästa en fläkt smidigt på glaset

    Smart att använda neodym magneter som hållare.



    nån sida för ditt http://www.dusk.se/Vivariu.htm
    Tack för tips, här finns en del att kika på!

    Bilden nedan visat dagsaktuell status av projektet (elen är hemmakopplad och inte färdig ännu. All installation är dock för utomhusbruk) Jag har just monterat upp två av de åtta spotlightsen, totalt 350 W med alla 8. Se länk. Jag letar fortfarande efter en MH med bra riktverkan (högst 20 graders spridningsvinkel) som klarar att belysa undervattensväxterna från 1,5 meters höjd ovanför vattenytan.

    Någon som har tips på en MH med bra riktverkan?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Vargklo; 05 September 2009, 22:25.
    650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      Ser riktigt intressant ut
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #33
        Du kanske skall leta bland spotligts som används som butiksbelysning... Typ något sånt här: http://www.butiksbelysning.se/armature.php?id=1048 Stor risk att det blir lite dyrt dock...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #34
          Eller fasadbelysning...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #35
            Ursprungligen postat av Vargklo
            Tack för tips, här finns en del att kika på!

            Bilden nedan visat dagsaktuell status av projektet (elen är hemmakopplad och inte färdig ännu. All installation är dock för utomhusbruk) Jag har just monterat upp två av de åtta spotlightsen, totalt 350 W med alla 8. Se länk. Jag letar fortfarande efter en MH med bra riktverkan (högst 20 graders spridningsvinkel) som klarar att belysa undervattensväxterna från 1,5 meters höjd ovanför vattenytan.

            Någon som har tips på en MH med bra riktverkan?
            Jag har letat efter liknande armaturer utan lycka det enklaste är nog att gömma en MH eller två i en gren som hänger över vattnet.

            Har du sett den här annonsen förresten? http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8076

            Kommentar

            • Vargklo
              • February 2008
              • 41

              #36
              Ursprungligen postat av petnym
              Du kanske skall leta bland spotligts som används som butiksbelysning... Typ något sånt här: http://www.butiksbelysning.se/armature.php?id=1048 Stor risk att det blir lite dyrt dock...
              Detta var bästa förslaget hittills!

              Men är färgtemperaturen rätt? Det står "Färgtemperatur:3000, 4000" i specen. Givet att mina spotlights jag har idag ligger på typ 3000, så borde jag väl ha uppemot 6500 K på den kompletterande MH? Men lampor går kanske att köpa separat?

              Jag får bevaka Blocket efter beg lampor. Butiker läggs ju ned var och varannan dag.

              Ursprungligen postat av petnym
              Nu såg jag detta förslaget också. Ja, färgtemperaturen och spridningsvinkel stämmer nu, så det skulle kanske funka. men den ser otymplig ut (32 cm lång) och jag vet inte om jag vågar sätta upp en 9 kg tung lampa i min takkonstruktion. Jag monterade medvetet mina två tunga ringkärnetrafos till spotarna på en hylla vid taket i rummet bredvid för att inte ha så mycket vikt hängande över karet.
              Senast redigerad av Vargklo; 05 September 2009, 22:45.
              650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

              Kommentar

              • Vargklo
                • February 2008
                • 41

                #37
                Ursprungligen postat av addo
                Jag har letat efter liknande armaturer utan lycka det enklaste är nog att gömma en MH eller två i en gren som hänger över vattnet.

                Har du sett den här annonsen förresten? http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8076
                Nej, jag vill undvika lampor inne i installationen (men kanske som nödlösning längre fram)

                Ja, jag har sett annonsen. Dessvärre hittar jag ingen info om spridningsvinkeln (inte heller på distributörens hemsida LampGustaf), men den ser ut att ha en bred vinkel.

                EDIT:
                Hittade en annons på Blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Buti....htm?ca=11&w=2

                Kanske kan funka?
                Senast redigerad av Vargklo; 05 September 2009, 22:58.
                650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                Kommentar

                • Vargklo
                  • February 2008
                  • 41

                  #38
                  Idag var en riktigt rolig dag - Sune Holm kom och installerade bakgrunden, och det blev verkligen över förväntan!

                  Bakgrunden är gjort mestadels av hård filtermatta med fastsatt barkmjöl, och en hård plastsektion inne i hörnan med en avgjutning av ett berg och ett vattenfall högst uppe. I väggen finns ett dussintal fickor för olika större växter. Sedan ska givetvis olika mossor växa på ytan. Detta blir spännande!

                  Sune under uppsättningen:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2070s.JPG
Visningar: 1
Storlek: 93,0 KB
ID: 2109638

                  En nöjd skulptör framför sitt verk:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2082s.JPG
Visningar: 1
Storlek: 82,0 KB
ID: 2109639

                  Min fru har redan börjat inhandla orckidéer och andra växter, och tittar efter bra platser:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2087s.JPG
Visningar: 1
Storlek: 145,1 KB
ID: 2109640

                  Lite tillbehör till inredningen som Sune lämnat:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2089s.JPG
Visningar: 1
Storlek: 86,1 KB
ID: 2109641

                  Bevattningssystemet är från Gardena:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2092s.JPG
Visningar: 1
Storlek: 104,1 KB
ID: 2109642

                  Munstyckena för bevattningen syns högst uppe:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2095s.JPG
Visningar: 1
Storlek: 77,3 KB
ID: 2109643

                  Så som det ser ut nu:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2097s.JPG
Visningar: 1
Storlek: 123,1 KB
ID: 2109644
                  650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #39
                    1981 (på Akvariets Dag i Halmstad) var första gången jag hörde Sune hålla ett föredrag om hur man kan tillverka en bakgrund till ett akvarium. Idag, 28 år senare, gör "konstnären" Sune fortfarande mästerverk ser jag .
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 September 2009, 19:08.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Enola
                      • November 2007
                      • 660

                      #40
                      Wow vilket project! Kul att följa något som inte bara är "ett vanligt akvarium" Ser fram emot att se det färdigt
                      Nytt 375 liters mix
                      Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #41
                        Bit för bit, är verkligen nyfiken på alla lösningar.
                        Blir inte vattnet färgat av "barkmjölet"?
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Vargklo
                          • February 2008
                          • 41

                          #42
                          Ursprungligen postat av flygrc
                          Bit för bit, är verkligen nyfiken på alla lösningar.
                          Blir inte vattnet färgat av "barkmjölet"?
                          Enligt Sune ska brunfärgningen vara övergående. Jag kan ändå inte sätta igång med fiskar och undervattensväxter innan jag fått all belysning på plats, så det dröjer lite.

                          Just nu funderar vi på bottensubstrat. Sune rekommenderar grus/sten av blandad storlek för att få ett naturtroget intryck, dvs inte de sorterade storlekar som sälja i affärer. Sune själv har tydligen en rullstensås i närheten av Arlanda där han tar några spadtag varje gång han behöver något.
                          650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                          Kommentar

                          • Vargklo
                            • February 2008
                            • 41

                            #43
                            Nu har jag limmat alla rör och testkört bevattningssystemet. Jag tror att det blir bra redan på första försöket. Det är totalt ett tiotal bevattningsmunstycken på Gardenaslangen högst upp på bakgrunden, och vattnet letar sig ned igenom hela bakgrunden (som ju består av filtervadd). Det återstår att se efter planteringen om jag behöver komplettera med några ytterligare munstycken. Eftersom det inte är spraybevattning utan droppbevattning, så hoppas jag kunna klara mig undan alltför mycket luftfuktighet.

                            Den gröna slangen på bilden ska anslutas till en pump för vattenfallet nedför bergssidan i hörnan.
                            Bifogade filer
                            650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                            Kommentar

                            • Enola
                              • November 2007
                              • 660

                              #44
                              Riktigt häftigt
                              Nytt 375 liters mix
                              Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                              Kommentar

                              • Sultanen
                                • January 2008
                                • 2457

                                #45

                                Det här är spännande!
                                300L Räkkar
                                400L Växtakvarium
                                220L Saltvatten - Under uppstart
                                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...