Byte från Ciklid till chokladgurami!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Enola
    • November 2007
    • 660

    Byte från Ciklid till chokladgurami!!

    Ett litet sidoprojekt!! Nu medans mitt stora akvarium får moppa till sig skall jag fixa i ordning mitt 150 liters. Jag har ju hela tiden velat ha chokladgurami, tycker att de är ursöta. Har haft Eldbuk och Blå Thomasi i mitt 150 liters akvarium. Har senare tiden känt att de inte kommer till sin rätt i ett sådant litet akvarium och har nu gett bort dom. Skulle därför vilja göra om det så att jag kan ha choklad guramis där

    Vad jag har förstått så vill ju de ha mycket växter och även flytväxter och en del gömställen bland rötter mm. Kan jag ha dom med mina guldguramisar som går i det akvariet eller måste jag göra mig av med dom också? Skulle vilja he fler tips om vilka "lugna" fiskar som skulle passa att gå med chokladguramis?? Hur gör jag för att hålla ner ph, vilket de gillar? Rötter påstår vissa hjälper till och vissa inte. Skall minimera på de stora stenbumlingarna i alla fall och köpa till lite rötter, om inte annat för utseendets skull
    Senast redigerad av Enola; 12 September 2009, 13:46.
    Nytt 375 liters mix
    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer
  • Enola
    • November 2007
    • 660

    #2
    Inga tips på fiskar till chokladguramis?? Schackbrädeciklid är den som jag hört passar bra. Har sökt i fiskregistret men blev inte så himla mycket klokare Hoppas berkligen att det går bra med guldguramisarna, de har varit med från alra första början.
    Nytt 375 liters mix
    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag skulle låta chokladguramin gå själva i det karet som guramisort, då Guldguramina skulle ta all plats för dessa lite vekare mindre gurami. Ett gäng Pygmégurami till dessa skulle vara snyggt, och varför inte ett litet stim med någon liten rasbora, tex R.brigittae?
      Jag kan se det framför mig, och samtidigt lite öppna ytor och annars ganska tätt planterat med flytväxternas rötter som hänger ner....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Enola
        • November 2007
        • 660

        #4
        Ja, jag har tittat på pygmé gurami, de är också väldigt söta. Den där "R.brigittae" kallas även för moskitorasbora va? Den hade jag tänkt till det stora akvariet men om de skulle fungera här så skit de samma Så du tycker att jag skall skippa guldguramisarna då, då blir det allt nytt i akvariet. Kanske skall åka och handla rötter och växter i morgon
        Nytt 375 liters mix
        Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jepp, jag skulle hoppa över de lite större guramisorterna till det karet och bara kört på småfisk.
          Pygmégurami är en av mina favoriter och är annars en stark aspirant om du inte får tag i Chokladgurami. Sedan blev det fel i förra inlägget, det var Pygmépansarmal jag menade...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Enola
            • November 2007
            • 660

            #6
            Aha....men det borde vel gå att ha pygmégurami och chokladgurami tillsamans?? De kan ju inte vara något större hot mot varandra. Det är ju vattenvärdena som inte skulle fungera i så fall. Har kollat på pygmépansarmal. Tycker de är lite småtråkiga
            Nytt 375 liters mix
            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

            Kommentar

            • Enola
              • November 2007
              • 660

              #7
              Har nu satt i strilrören i 150 litarn igen så att det inte skall bli för strömt för chokladguramisarna. Och nu blåser inte flytväxterna bort . Tänker inte lägga upp någon bild ännu för just nu är akvariet pip-tråkigt
              Nytt 375 liters mix
              Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

              Kommentar

              • Enola
                • November 2007
                • 660

                #8
                Satt precis och läste denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128382

                trodde inte det skulle vara en sådan kemilära som behövdes för att hålla tex chokladguramis Jag får nog tänka om i den frågan. Har ju mina guldguramisar kvar som jag ändå inte var så förtjust i att göra mig av med. Jag får läsa på lite mer om olika gurami och se om något faller i smak.
                Nytt 375 liters mix
                Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                Kommentar

                • Enola
                  • November 2007
                  • 660

                  #9
                  Jag kommer att prova på chokladgurami i alla fall!! Var iväg idag och köpte sällskap. Ett honungsgurami par och ett stim med rödstjärtsrasbora.
                  Nytt 375 liters mix
                  Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                  Kommentar

                  • micket
                    • February 2008
                    • 256

                    #10
                    Ursprungligen postat av Enola
                    Jag kommer att prova på chokladgurami i alla fall!! Var iväg idag och köpte sällskap. Ett honungsgurami par och ett stim med rödstjärtsrasbora.
                    Ja, mycket kemi blir det ... lycka till med chokladen... jag ska prova med diskus i mitt kar efter att ha fixat lite av alla kemitips

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #11
                      Jag har hållit mina med pygmé, lakris och honungsgurami utan problem. Pygméguramisarna är helt klart roligast av dessa tre, dock snor dom ägg från räkor

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Tycker du ska testa med att ha chockladisarna om du vill ha de Why not!
                        Sen kika efter någon snäll bottenlevande fisk som inte stör guramisarna.
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Enola
                          • November 2007
                          • 660

                          #13
                          Ursprungligen postat av addo
                          Jag har hållit mina med pygmé, lakris och honungsgurami utan problem. Pygméguramisarna är helt klart roligast av dessa tre, dock snor dom ägg från räkor

                          Ok, ja de är fina. Räkor skall jag inte ha några, så de problemen slipper jag
                          Nytt 375 liters mix
                          Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                          Kommentar

                          • Enola
                            • November 2007
                            • 660

                            #14
                            Här är bilder på en av mina två nya honungsguramis. Båda är den här färgen änn så länge. De sade att det var en hane och en hona. Men jag undrar om det inte är 2 honor. Undrar om inte annat när hanen får sin fina färg och mörka hals?
                            Klicka på bilden för större version

Namn: honungsgurami.jpg
Visningar: 1
Storlek: 47,2 KB
ID: 2109834 Klicka på bilden för större version

Namn: honungsgurami 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 42,5 KB
ID: 2109835

                            Försökte ta bild på rädstjärtsrasboran men de är väldigt snaba :P
                            På sista bilden ser man de snygga fenorna lite bättre
                            Klicka på bilden för större version

Namn: rödstjärtsrasbora.jpg
Visningar: 1
Storlek: 31,9 KB
ID: 2109836 Klicka på bilden för större version

Namn: rödstjärtsrasbora 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,3 KB
ID: 2109837
                            Klicka på bilden för större version

Namn: rödstjärtsrasbora 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 29,4 KB
ID: 2109838

                            De har fortfarande inte fått in chokladguramin. Men min nya rot som jag skall ha i akvariet flyter fortfarande i en balja i badkaret. Kommer bli riktigt bra när det blir klart.
                            Senast redigerad av Enola; 19 September 2009, 15:12.
                            Nytt 375 liters mix
                            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                            Kommentar

                            • Enola
                              • November 2007
                              • 660

                              #15
                              Här kommer en bild på hur akvariet ser ut nu innan den nya roten har kommit i.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 150 liter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,1 KB
ID: 2109840

                              Här är roten som skall få komma i så fort den sjunkit Då skall stenen lite till vänster i akvariet försvinna plus att jag skall skaffa mer javaormbunke. Fint och inte så ljuskrävande
                              Klicka på bilden för större version

Namn: ny rot till 150.jpg
Visningar: 1
Storlek: 340,9 KB
ID: 2109841
                              Nytt 375 liters mix
                              Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...