Nytt 375 liters mix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Enola
    • November 2007
    • 660

    Nytt 375 liters mix

    Har nu beställt mitt nya 375 liters akvarium!! det är färdigt om 2 veckor. Har även specialbeställt en svetsad ställning till akvariet som är 70 högt istället för det vanligaste 60. Trevligt att få upp akvariet lite. Har redan köpt 2 T8 ramper, filter, värmare, grus och rötter som ligger och flyter i badkaret. Jag är så peppad att starta ett större akvarium. har nu ett 150 liters men känner att jag vill ha ett pampigare med mycket småfisk i och ganska mycket växter. Gillar att se stimmfisk i stora akvarium Blodfenstetran är ju väldigt vacker.

    Vill väldigt gärna ha "Celestichthys margaritatus" rasbora Galaxy. Dyr för sin storlek :P men så jäkla vacker. Ser ut som små vackra öringar
    Sedan är jag väldigt svag för guramis. Skulle väldigt gärna ha chokladgurami men har hört att de är ganska känsliga Vet någon vilka fiskar som passar med chokladgurami? och kan man blanda dem med tex marmorgurami?? Som ni märker gillar jag att ha en salig blandning av fisk. Plockar liksom ut godbitarna

    Lägger in bilder så fort jag får hem akvariet och ställningen.

    tjing tjing så länge
    Senast redigerad av Enola; 04 March 2010, 14:14.
    Nytt 375 liters mix
    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer
  • Enola
    • November 2007
    • 660

    #2
    Här är mina rötter som jag har tänkt att sätta i akvariet. Den stora i mitten behöver simma i badkaret ett tag till innan den sjunker. Tänker låta alla rötter ligga i två veckor tills jag får akvariet så att de kan färga ut så mycket som möjligt innan. Den stora färgar mycket!!

    Klicka på bilden för större version

Namn: Nya rötter.jpg
Visningar: 2
Storlek: 71,0 KB
ID: 2109301
    Senast redigerad av Enola; 26 August 2009, 20:37.
    Nytt 375 liters mix
    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

    Kommentar

    • Enola
      • November 2007
      • 660

      #3
      Här är ett urval av stenbumlingar jag vill använda. I mitt 150 liers akvarium har jag mer runda stenar och det gör att akvariet ser väldigt vänligt ut. Nu vill jag köra med lite mer dramatik och mycket grottor. Har startat en tråd angående stensorter, om det har någon betydelse vilka sorter man har med tanke på värden, kalk mm?? Men om jag kan använda dessa vore det härligt.

      Klicka på bilden för större version

Namn: Grottor.jpg
Visningar: 2
Storlek: 102,7 KB
ID: 2109302

      Har kastat sönder stora bumlingar för att få vassa kanter som jag nu har filar ner så att fiskarna inte skall göra sig illa. Jag länktar till mitt akvarium nu!!!
      Senast redigerad av Enola; 26 August 2009, 20:38.
      Nytt 375 liters mix
      Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        #4
        Snygga rötter och stenar!
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #5
          Tänk på att lägga en frigolitskiva i botten som du kan sätta stenarna på, fast det hade du kanske redan tänkt ut själv.

          Man ser ju oftast galaxyrasboran i väldigt små akvarium såa tt se ett stort sådant stim i ett lite större skulle vara kul.

          Kommentar

          • Enola
            • November 2007
            • 660

            #6
            Ja, jag såg vad som hände med Johanskis 960 liters akvarium!!!! VILKEN MARDRÖM!! Jag hade tänkt att använda samma material under gruset som jag handlade på akvarielagret för att ha mellan akvariet och bänken, det är typ som ett liggunderlag. Nu blir man ju skitskraj efter man har sett hans tragedi. Är det lika känsligt med ett helglasakvarium som står på en tjock skiva med tryckutjämnande matta imellan som ett aluminiumramsakvarium med ställning? Där har ju inte glaset samma stöd.

            Ja, galaxy är sååå snygga. Har hittat en till sort jag inte sett förut som är jättesnygg också, Gaffelstjärts-regnbåge “Pseudomugil furcatus”. Vill ju ha någon lite större fisk i akvariet också men kan inte bestämma mig för vad. Är väldigt svag för Guramis.
            Senast redigerad av Enola; 23 August 2009, 18:01.
            Nytt 375 liters mix
            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Ett helglas kar som står på en heltäckande styv skiva och frigolit/liggunderlag har bättre förutsättningar att botten håller än ett ramakvarium utan stöd.
              Som jag förstod det så köper du ett kar, förutsätter att de som tillverkar det har erfarenhet och vet vad dom pysslar med.
              Det kvittar vad man håller på med så finns det alltid en risk att något går fel hur noggrann man är , visst tanken ska vara tänkt så man minskar på risken men det är ingen mening med att gå och oroa sig.
              Kolla upp med ditt försäkringsbolag vad som gäller sedan är det bara till att njuta av ditt kar
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Enola
                • November 2007
                • 660

                #8
                Försäkringen är redan kollad, och den skall täcka.

                Jo visst, olyckor kan ju alltid hända hur noga man änn är. De som skall bygga mitt akvarium har väldigt stor erfarenhet och expertis så jag litar fullt på dom.
                Nytt 375 liters mix
                Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Ursprungligen postat av Enola
                  Skulle väldigt gärna ha chokladgurami men har hört att de är ganska känsliga Vet någon vilka fiskar som passar med chokladgurami? och kan man blanda dem med tex marmorgurami?? Som ni märker gillar jag att ha en salig blandning av fisk. Plockar liksom ut godbitarna

                  Lägger in bilder så fort jag får hem akvariet och ställningen.

                  tjing tjing så länge
                  Grattis till ditt nya akvarium, finns det något roligare än ett nytt stort kar

                  Chokladguramis är en av mina favoriter, tyvärr dog mina tre i somras, men jag tror att det var "naturlig avgång".

                  Sällskapet till choklader ska vara lugna fiskar, alternativt bottenlevande. Inga stirriga tetror!

                  Ett bra sällskap är Schackbräds ciklider Dicrossus filamentosus tetror att rekommendera är från Nannostomus släktet.

                  Ett par survattensälskande Apistogramma fungerar också.

                  Men att ge sig på dessa fiskar är den ultimata utmaningen för en akvarist.

                  Diskus är rena nybörjarfisken jämfört med dessa!

                  Du ska ha ett surt mjukt vatten, vilket inte är det lättaste att fixa, samtidigt som det måste vara extremt rent bakteriefritt vatten.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Enola
                    • November 2007
                    • 660

                    #10
                    Oj det låter verkligen som en utmaning. Då väljer jag nog bort dom för jag vill gärna köra på fina stimmfiskar. Är lycklig om jag kan flytta över mina paletter till det nya karet tillsammans med stimmfisk, men det borde funka. Chokladguramis får vänta ett tag, men jag skulle vilja prova på att ha sådanna någon gång.

                    schackbrädscikliderna var ju ursnygga de med. Men de verkar ju också vara lite svårskötta. Har inte sett dom förut.
                    Senast redigerad av Enola; 23 August 2009, 19:09.
                    Nytt 375 liters mix
                    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Ursprungligen postat av Enola
                      Chokladguramis får vänta ett tag, men jag skulle vilja prova på att ha sådanna någon gång.

                      schackbrädscikliderna var ju ursnygga de med. Men de verkar ju också vara lite svårskötta. Har inte sett dom förut.
                      Under mitt tidigare akvarieliv som var under sjuttio och åttitalet så suktade jag efter Chokladguramis, men jag vågade mig aldrig på att prova.

                      Så nu efter återstarten satte jag upp ett kar enbart för Chokladguramis och Schackbrädesciklider, de vill ha ungefär samma vatten.

                      Tyvärr lyckades jag aldrig få ner ett konstant lågt pH-värde så att deras rom klarade sig. Nu har de vandrat vidare och som du har sett testar jag fjärilar istället.

                      En gammal film på mitt survattens expriment.

                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Enola
                        • November 2007
                        • 660

                        #12
                        Åh, vad härliga de är att se. Underbart akvarium du hade. Synd att de kilade vidare.
                        Nytt 375 liters mix
                        Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                        Kommentar

                        • Enola
                          • November 2007
                          • 660

                          #13
                          Vet någon vad ett 375 liters akvarium i 8mm glas väger. Jag är lite nervös över hur jag skall få upp det i min lägenhet. Två spiraltrappor upp!!! Jag kommer få låna med sugproppar när jag tar hem det så man får ju hyfsat grepp, men livrädd att man skall gå emot något med akvariet :S

                          Typiskt mig att oroa sig, det går säkert bra :S
                          Nytt 375 liters mix
                          Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                          Kommentar

                          • Grothras
                            • July 2009
                            • 401

                            #14
                            Ursprungligen postat av Enola
                            Vet någon vad ett 375 liters akvarium i 8mm glas väger. Jag är lite nervös över hur jag skall få upp det i min lägenhet. Två spiraltrappor upp!!! Jag kommer få låna med sugproppar när jag tar hem det så man får ju hyfsat grepp, men livrädd att man skall gå emot något med akvariet :S

                            Typiskt mig att oroa sig, det går säkert bra :S
                            Bar upp mitt 325liters ramakvarium med min mor på ca 50kg. Det gick bra.

                            Vet inte hur stor du är men har du åtminstone lite muskler så går det nog. Men inte själv såklart

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Fick hjälp av min trettonåring att bär in mitt 350, och han klagade inte ens
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...