Nytt 375 liters mix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Enola
    • November 2007
    • 660

    #16
    Ursprungligen postat av Grothras
    Bar upp mitt 325liters ramakvarium med min mor på ca 50kg. Det gick bra.

    Vet inte hur stor du är men har du åtminstone lite muskler så går det nog. Men inte själv såklart

    Det låter bra.

    Har nu bytt ut vattnet till rötterna igen. De färgar som bara den. Har också lagt i en syrepump i badkaret. Har hört att det kan hjälpa att dra ur färgen lite snabbare?? Kan ju inte skada i alla fall.
    Nytt 375 liters mix
    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

    Kommentar

    • Enola
      • November 2007
      • 660

      #17
      Idag skall jag flytta på mitt 150 liters akvarium så att hedersplatsen blir ledig för det nya som kommer på lördag om en vecka lite drygt. Det är den bästa väggen i hela lägenheten. Det är alltid ett project att flytta akvarium. Var ändå dags för vattenbyte :P Då blir det lagom att inför nästa veckas vattenbyta ta vattnet och tillsätta i det nya akvariet, ge det en liten kickstart
      Senast redigerad av Enola; 27 August 2009, 17:28.
      Nytt 375 liters mix
      Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

      Kommentar

      • Enola
        • November 2007
        • 660

        #18
        Nu är platsen ledig. Bara akvariet som fattas

        Skåpet till vänster skall bort så det bara är akvariet på den väggen. Är så nyfiken på hur ställningen till akvariet kommer att se ut. Har bett en bekant till mig svetsa ihop en jyst svartmålad ställning.

        Klicka på bilden för större version

Namn: Plats.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,7 KB
ID: 2109357

        Nu är det en vecka kvar till jag skall hämta akvariet, om det inte blir några förseningar.
        Nytt 375 liters mix
        Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #19
          Var noga med att loda in karet bara vad är det för golv ser ut som parkett kan vara bra med mågot under benen på ställningen.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • Enola
            • November 2007
            • 660

            #20
            Ja, det är parkett men det är betong golv under så det är väldigt stadigt. Mitt 150 liter (jag vet att det är betydligt mindre) hade inte lämnat det minsta märke på parketten. så jag känner mig trygg.

            Hur kan man loda in akvariet när det inte är höj och sänkbara ben. Jag menar, folk som ställer akvariet på rejäla möbler och liknande, hur gör man?

            Jag skall ju ha helglas akvarium på ställningen som kommer bli redigt stadig med en rjäl 20 mm skiva på och utjämnande skummatta imellan skivan och akvariet. Jag tycker att det borde räcka? eller?
            Nytt 375 liters mix
            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #21
              Ursprungligen postat av Enola
              Ja, jag såg vad som hände med Johanskis 960 liters akvarium!!!! VILKEN MARDRÖM!! Jag hade tänkt att använda samma material under gruset som jag handlade på akvarielagret för att ha mellan akvariet och bänken, det är typ som ett liggunderlag. Nu blir man ju skitskraj efter man har sett hans tragedi. Är det lika känsligt med ett helglasakvarium som står på en tjock skiva med tryckutjämnande matta imellan som ett aluminiumramsakvarium med ställning? Där har ju inte glaset samma stöd.

              Ja, galaxy är sååå snygga. Har hittat en till sort jag inte sett förut som är jättesnygg också, Gaffelstjärts-regnbåge “Pseudomugil furcatus”. Vill ju ha någon lite större fisk i akvariet också men kan inte bestämma mig för vad. Är väldigt svag för Guramis.

              Skippa Galaxy och satsa på Gaffelstjärts-regnbåge “Pseudomugil furcatus
              De ä super roliga och jätte snälla fiskar. De är känsliga mot vattenbyte på 50% men hur ofta gör man ett 50% vattenbyte, typ never.

              Köpte mina på Royal Zoo i Västerås. 14 st för 350kr prisvärt om man jämfört med galaxy som är dyra och pytte små som man oxå aldrig ser för de är skygga.
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                #22
                Är det betong så är det lungt. Man får göra shims av något typ klippa till plåt bitar eller något annat som inte pressas ihop under tryck och lägga under där det behövs.
                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • Enola
                  • November 2007
                  • 660

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Skippa Galaxy och satsa på Gaffelstjärts-regnbåge “Pseudomugil furcatus
                  De ä super roliga och jätte snälla fiskar. De är känsliga mot vattenbyte på 50% men hur ofta gör man ett 50% vattenbyte, typ never.
                  Ja galaxyn har jag lagt på hyllan. Mest för att de är så VÄLDIGT små och dyra. Men ack så vackra
                  Ja, gaffelstjärtarna är häftiga. Fast de jag har sett har varit ganska dyra de med och väldigt fartfylda och jag är rädd att de skall stressa de andra fiskarna, speciellt om jag vill ha lite guramis, Band och ev mosaik. Har dock inte bestämt mig ännu.
                  Men tack för tipsen.

                  Lillfrasse: Är det betong så är det lungt. Man får göra shims av något typ klippa till plåt bitar eller något annat som inte pressas ihop under tryck och lägga under där det behövs.
                  ok. Tack så mycket det skall jag ordna om det behövs
                  Nytt 375 liters mix
                  Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #24
                    Det har jag aldrig tänkt på, att de är lite stissiga av sig. Du kanske ska satsa på ett tema, dvs sydamerikansk eller asiatisk,

                    "porpeller fiskar" = gaffelstjärtad. de kommer från Nya Zeeland och gillar när det är lite strömt. Guramisar från Asien.
                    Mina Ap och mala stör sig inte av deras flängande. De håller sig för det mesta på ena sidan av karet. Ialf i mitt fall De är lika aktiva som mina neon tetror.

                    Mina var dyra fiskar, håller med dig men å andra sidan vet jag ialf att jag får bra fiskar och inte skit fiskar
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Enola
                      • November 2007
                      • 660

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Det har jag aldrig tänkt på, att de är lite stissiga av sig. Du kanske ska satsa på ett tema, dvs sydamerikansk eller asiatisk,

                      Mina var dyra fiskar, håller med dig men å andra sidan vet jag ialf att jag får bra fiskar och inte skit fiskar
                      Tema, ja, jag har tänkt på det men jag skulle vilja hitta en blandning som funkar av mina favoriter. Jag vet ju att gurami vill ha lugnare vatten, det är därför det blir sådan beslutsångest. Varför jag vill komma bort från "teman" är också för att jag är livrädd för ytterfilter och tänker köra med inner istället. Då är det bättre med mindre fisk. Ciklider " som jag även älskar" skitar ner lite mer och då är jag rädd att mina innerfilter inte kommer att orka med.

                      Och visst skall man kosta på sig bra fisk. Man behöver ju inte köpa alla på en gång
                      Nytt 375 liters mix
                      Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #26
                        Varför är du rädd för ytterfilter?
                        Jag trodde att ytterfilter skulle läcka och ha sig förut. Men med lite övertalning och erfarenhet av innerfilter, så vågade jag testa och ångrar mig inte

                        Nu har jag två st till mina stora kar. De låter mindre, får ett bättre flöde och om kostar mindre. För ska man ha innerfilter ska man helst ha två eller kanske tre för att få ett bra ström i karet och då kostar innerfiltret mer. Min teori Jag har mina ytterfilter i plastlådor från IKEA.

                        Mitt 70l kar har ett innerfilter och det surrar och har sig på kvällarna. Det akvariet är i sovrummet. Lite jobbigt.

                        En harmonisk akvarium menar du =)
                        Det har jag i mitt 310l trotts mina stissiga propeller fiskar
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Enola
                          • November 2007
                          • 660

                          #27
                          Ja, det är vel risk för läckage som oroar mig mest. Sedan har jag också hört från de flesta att de faktiskt låter mer änn innerfilter men de har valt ytterfilter i alla fall. Nu har jag redan köpt innerfilter så jag tänker börja med det. Jag tänker köra 2 st fluval 4+. En som sitter med strilrör och en som cirkulerar runt vattnet lite mer. Kommer ta ut magasinen ur dom och fylla hella ytterhöljet med filtermatta för att få mer filterkapasitet. Om jag sätter pumpen som cirkulerar runt vattnet lite längre ner så att det blir lugnare vid ytan, se bifogad exempel bild

                          Klicka på bilden för större version

Namn: förslag placering.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,4 KB
ID: 2109367

                          Skulle man då kunna ha gaffelstjärtarna i det lite mer strömt vatten i mittenskiktet och guramisarna i det övre? Eller tänker jag helt utanför det möjliga bara för att få ha de fiskar jag vill??
                          Nytt 375 liters mix
                          Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                          Kommentar

                          • Enola
                            • November 2007
                            • 660

                            #28
                            Har nu varit och köpt Ledbelysning "månskensljus" och frigolit för att ha under gruser i akvariet. Han på byggvaruhuset var tveksam på att ha frigolit i blöt så länge!! Men nästan alla här på foumet har ju frigolit?? Är det någon special frigolit? har jag köpt fel?
                            Nytt 375 liters mix
                            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #29
                              Alla har inte frigolit =) Jag har liggunderlag. För att slippa alla småkulor som flyter upp till ytan, speciellt när malarna håller på och gräver och har sig i sanden, och för att det var mycket billigare och smidigare =)

                              Hur stort är ditt kar?
                              Jag har inga erfarenheter av Guramis så jag vet inte hur strömt de vill ha det.
                              Mina Gaffelstjärtar har spridit ut sig och några turas om att simma i utsuget
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • Enola
                                • November 2007
                                • 660

                                #30
                                Jag har hört om liggunderlag också, köpte sådan där speciell matta i akvarieaffären för att ha under akvariet för att tryckutjämna "påminner väldigt om liggunderlägg", frågade om jag kunde ha det i akvariet också men de var osäkra. Mitt akvarium som jag beställt är 375 l, bottenyta 150x50.

                                Jag vet att guramis vill ha lite lugnare vatten, men jag kör nog hellre på gaffelstjärtarna i första hand. Jag har inte hafft de förr och de är sååå vackra och roliga att titta på.
                                Nytt 375 liters mix
                                Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...