Vargklos Paludariumprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wallström
    • March 2009
    • 1092

    #16
    Vilka orkidéer ska du ha? Några svenska?
    Emil

    Kommentar

    • Vargklo
      • February 2008
      • 41

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Du har ett rätt högt akvarium 55 cm och jag vill nog påstå att det kommer att bli omöjligt att nå ned med med någorlunda acceptabel belysning i akvariet om den enbart skall sitta i taket.
      Om det är möjligt så had jag byggt ut landdelen en bit ut över akvariet och sedan placerat 1/2 lysrör med reflektorer under den. Belysningen hade fortfarande då varit svag men åtminstone tillräcklig för icke ljuskrävande växter.
      Tack för kloka synpunkter. Vattendjupet kommer visserligen endast att bli 45 cm (dvs 10 cm sarg ovan vattenytan som skvättskydd), men ändå. Jag får snacka med Sune Holm om att integrera en liten ramp på något intelligent sätt.

      När det gäller orkidéer är det min frus avdelning, inte min. När vi kommer så långt kanske vi ska ta den diskussionen på ett orkidéforum för att inte bli helt Off Topic här
      650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

      Kommentar

      • wrang

        • January 2002
        • 143

        #18
        Finns väll IP klassade LED armaturer du kan ha som belysning över vattnet men ändå byggs in dom snyggt.
        ©hristian
        I´m #1 so why try harder.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #19
          Härligt Projekt!!Här är en länk till mina vaser,längre ner på sidan hittar du en lampa som jag köpte till min 65cm vas för att ljuset ska komma ner det har funkat jättebra växterna älskar det,kan det vara nåt fast i ditt fall lägger du dem på sidan med reflektorer under så tror jag att det skulle kunna funka
          Senast redigerad av Patrik Steen; 28 June 2009, 20:50.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Vargklo
            • February 2008
            • 41

            #20
            Dags för en uppdatering!

            De senaste två veckorna har det börjat hända saker. Jag beställde akvariet och väggskivorna av glas enligt ritningar ovan. Akvariet blev 10 mm glas med optiwhite på de tre framsidorna. Väggskivorna vanligt planglas. Christer på Akvarielagret hjälpte glatt till med monteringen på plats (se bild).

            Ställning:
            Ställningen är gjord för att kunna maximera det ändå ganska lilla utrymmet under. Planen är att klä in hela sumputrymmet med gipsplattor + fuktspärr + kakel, så att luftburen fukt och ev. läckage från kopplingar mm inte ska kunna nå ut. Närmsta vägen ut ur sumpen för ev. vattenläckage blir gå över trösklarna framåt ut i rummet. Jag ska sedan bygga tre st luckor med gångjärn som täcker ställningen.

            El:
            Jag har redan ett eluttag där ställningen ska vara (syns på bild), men jag låter bli att använda det då det inte är jordat. Detta ojordade uttag blir istället övertäckt när jag kaklar insidan av sumputrymmet. Elförsörjningen blir istället från ett angrånsande rum via en kabel (elflexslang) längs insidan av taket, sedan ned bakom akvariet och sedan till en fördelardosa inne i ställningen.

            Jag har passat på att dra ytterligare två elflexslangar från sumputrymmet upp till taket för att kunna timerstyra två olika strömkretsar av belysning från taket, och möjligen även en ytterligare belysning närmre vattenytan (enligt diskussion i tidigare inlägg). Timers för belysningen blir då placerade på en panel direkt bakom en av dörrarna till ställningen under karet.

            Vattencirkulation:
            Jag lutar fortfarande åt principen med en ganska svag cirkulation av vatten ner genom en sump inne i ställningen. Nedrinningen till sumpen blir genom ett överrinningsrör, vilket ger konstant vattennivå i akvariet. Tillförseln av vatten sker genom två pumpar placerade i sumpen. En pump med lågt tryck föder ett vattenfall placerat halvvägs upp på väggen. En annan pump med högt tryck föder ett spray-bevattningssystem längs ovansidan av de två väggarna för bevattning/fuktning av växtligheten. Hörtryckspumpen ska sannolikt timerstyras och möjligen födas av en separat vattenbehållare med helt rent vatten (för att inte spraymunstycken ska täppas till).

            Nästa steg blir att ta hit Sune för att skissa på bakgrunden!
            Bifogade filer
            650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Kul att se att det är på gång
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • wrang

                • January 2002
                • 143

                #22
                Calle du é för goo special på allt

                Prata med Tommy Norgren var hemma hos han för många år sedan å såg ett snyggt orkidee "akvarium"
                Skall bli spännade hur detta blir.

                Funderat om det finns nån LED ramp som funkar för akvariedelen typ TMC`s AQUARAY och IP67 klassad


                GHL har ju inriktat sig lite mot terrarier oxså kanske nått för din styrning

                Hälsa Familjen
                /C
                Senast redigerad av wrang; 11 July 2009, 12:53.
                ©hristian
                I´m #1 so why try harder.

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #23
                  Skippade du sidolisterna eller kommer de senare?
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • Vargklo
                    • February 2008
                    • 41

                    #24
                    Tack Christian,

                    Jag ska kolla upp belysningarna.

                    Ursprungligen postat av petnym
                    Skippade du sidolisterna eller kommer de senare?
                    Sidolisten på högersidan sitter faktiskt monterad. Det kan vara svårt att se på bilden, den är bara 5 cm bred. Sidolisten på vänstra sidan är inte monterad ännu. Jag bestämmer mig slutligen med sidolisterna när jag fått snacka med Sune Holm (han kommer hem till mig på fredag).
                    650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                    Kommentar

                    • wrang

                      • January 2002
                      • 143

                      #25
                      skall du ha skjutdörrar i framkant eller är det öppet framtill
                      ©hristian
                      I´m #1 so why try harder.

                      Kommentar

                      • Vargklo
                        • February 2008
                        • 41

                        #26
                        Ursprungligen postat av wrang
                        skall du ha skjutdörrar i framkant eller är det öppet framtill
                        Om du menar glaset så ska det vara helt öppet framtill. Det kommer givetvis att bli hög luftfuktighet runtomkring i huset, men det får vi leva med
                        650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                        Kommentar

                        • Vargklo
                          • February 2008
                          • 41

                          #27
                          Dags för en liten uppdatering igen!

                          Jag har fortsatt arbetet med ställningen, som nu har fått en elpanel inbyggd. Via elpanelen ska jag med timers och strömbrytare reglera de saker som ska tidsstyras, t.ex. belysning och bevattningspump för väggen. Sedan tillkommer ytterligare en uttagsskena inne i sumputrymmet för övriga strömförbrukare.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1361s.JPG
Visningar: 1
Storlek: 168,0 KB
ID: 2108193

                          Jag har nu även klätt in hela insidan av sumpen med gips. Nästa steg är att lägga på ett tätskikt, och sedan blir hel helkaklat med vitt kakel inne i ställningens innandöme. På detta vis blir det som en vattentät "balja" inne i ställningen som kan fånga upp mindre läckage.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1367s.JPG
Visningar: 1
Storlek: 102,0 KB
ID: 2108194

                          Höjdpunkten under den gångna veckan var givetvis att Sune Holm var på besök för att ta måtten och göra upp planerna för bakgrunden. Det kommer att bli ett "custom-bygge" just för detta paludarium, och jag kan knappt hålla mig av förväntan för vad Sune kan knåpa ihop. Sune kommer att behöva fram till september på sig, så det kommer att ta sin lilla tid innan jag kan visa upp hur det hela blir. Hur spännande som helst!

                          På bilden syns ett "bakgrundsprov" som Sune tog med sig - det är gjort med hans nyaste teknik med skumgummi som är täckt med en latexfilm, och sedan färgat substrat. Det blir perfekt för att kunna hålla hela väggen fuktig genom en bevattningsslang längs överkanten.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1364s.JPG
Visningar: 1
Storlek: 103,7 KB
ID: 2108195

                          När det gäller belysning har jag fått ett intressant tips om en affär i Tyskland - Terrarientechnik. De har några intressanta spotlights som är IP68-klassade! Det kunde ju vara kul.
                          650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                          Kommentar

                          • wrang

                            • January 2002
                            • 143

                            #28
                            Kul att se.

                            Lite saker på den sidan som säkert är till nytta också
                            Pump, 7 bar for sprinkler system
                            ©hristian
                            I´m #1 so why try harder.

                            Kommentar

                            • Vargklo
                              • February 2008
                              • 41

                              #29
                              Ursprungligen postat av wrang
                              Kul att se.

                              Lite saker på den sidan som säkert är till nytta också
                              Pump, 7 bar for sprinkler system
                              Tack,
                              Jag har kikat på det också. Dock är ju dessa spraysystem gjorda för att bevattna en vägg genom att spruta vatten genom luften. Tanken med Sunes konstruktion är att bevattningen ska kunna ske inifrån bakgrunden istället. Således skulle det nog räcka med ett lågtryckssystem som endast droppar ned vatten på bakgrunden högst uppe. Sedan ska bakgrunden leda fukten till alla växter på bakgrunden. Gardena har liknande system för bevattning av rabatter (mycket billigare än speciella terrarieprylar).
                              650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                              Kommentar

                              • wrang

                                • January 2002
                                • 143

                                #30
                                Calle kolla denna funktion men att fästa en fläkt smidigt på glaset
                                Klicka på bilden för större version

Namn: Noiseblocker.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,5 KB
ID: 2109527
                                Smart att använda neodym magneter som hållare.



                                nån sida för ditt http://www.dusk.se/Vivariu.htm
                                ©hristian
                                I´m #1 so why try harder.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...