Operation mitt första akvarium - 150l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MissB
    • May 2009
    • 502

    Härligt. Visst är det kul när man gör sådana roliga upptäckter
    Mina är som kaniner, men de lyckas tyvärr inte dra upp kullar

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      Är fortfarande smått hysterisk (minst sagt). Ska slänga upp bilder när jag kommer hem (sitter i skolan och är "tjuvinne", heh) samt försöka uppdatera varje dag

      Kommentar

      • Vimsa
        • November 2008
        • 768

        Här kommer bilderna då


        Rommen ligger precis nedanför hanen (överst), i en fördjupning i roten. De är jätteduktiga på att jaga iväg diverse förhoppningsfulla romtjuvar, och har lagt rommen precis mellan två stora klumpar javamossa. Smart!


        Liten del av romkakan. Måste fota snett uppifrån vilket gör bilden väldigt oskarp, glaset vill inte samarbeta.

        MINA FJÄRILAR HAR ROM! *lycklig*

        Kommentar

        • JacobT
          • January 2009
          • 573

          roligt
          ><(((*>
          *> MVH jacob
          ><(((*>

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            Lycka till =)
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • Hamre
              • February 2010
              • 17

              Nu har jag kikat igenom hela tråden och egentligen skulle jag sova för någon timme sedan, spännande tråd!
              Har just köpt ett akvarium(102l) som nu är inrett och på lördag kommer dem första fiskarna anlända! Blir nog 4-6 st zebrafiskar.

              Grattis till fjärilsynglen!

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                Tyvärr är rommen uppäten Kikade in i akvariet imorse innan tändning och kollade som hastigast med minificklampan. Ingen rom kvar, även om hanen fortfarande vaktade. Låg en fet ottis en bit ifrån, så jag har mina misstankar ...

                Men jag tar det inte så hårt, med tanke på att de har lekt nu så är det mycket troligt att de leker igen, och då kanske de lyckas bättre?

                Hamre: Kul! Det är verkligen roligt att starta upp ett akvarie, trots eventuella motgångar. Lite OT kanske, men vad har du för planer på fiskar, förutom zebrafiskarna?

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  Hej!
                  Vad kul med ägg, trist att någon åt upp äggen

                  Tips på att förhindra att ngn äter upp äggen nästa gång är att ha en "nattlampa"
                  En bordlampa på akvariet som lyser ner i funkar fint På så sätt håller man de hungriga borta, kan testa vid nästa lek

                  Jätte fint akvarium!
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Tips på att förhindra att ngn äter upp äggen nästa gång är att ha en "nattlampa"
                    En bordlampa på akvariet som lyser ner i funkar fint På så sätt håller man de hungriga borta, kan testa vid nästa lek
                    Har funderat på det också, såg till att övergången mellan dag / natt blev mjuk i alla fall, med skymning en halvtimme (ena lysröret är sämre än det andra, och lät bara det vara på) och sedan takbelysningen tänd när det lysröret släcktes. Men med lampa på hela natten, blir inte fiskarna stressade då, med tanke på att det aldrig får någon riktigt "natt"? Iof. är det bara riktigt mörkt någon timme vid midsommar hos oss (då får de ju rätt mycket ljus, även om akvariet inte står vid ett fönster).

                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Jätte fint akvarium!
                    Jätteroligt att höra, förhindrar den värsta tviveln när jag kollar runt på Zoopet och hakan bara åker längre och längre ner

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      Synd på äggen, men det är väl som du och de andra säger; har de lekt en gång kommer de säkert att göra det igen.
                      Vissa fiskpar behöver ju uppenbarligen 'öva' lite innan de kommer på riktigt hur det ska gå till.

                      Och fiskarna blir inte stressade av nattlampa. Håll ett öga på dem så ska du få se att de varvar ned och lägger sig och slumrar trots att det inte är kolsvart. ^^
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • Vimsa
                        • November 2008
                        • 768

                        Ville bara bli försäkrad om det. Får ta och fixa en nattlampa till nästa lek

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          Jaså kan cordysar vara yngeltjuvar, och jag som tänkte ha kvar mina 5 när jag så småningom konverterar till dvärgar av något slag :/
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          • Hamre
                            • February 2010
                            • 17

                            Ursprungligen postat av Vimsa
                            Tyvärr är rommen uppäten Kikade in i akvariet imorse innan tändning och kollade som hastigast med minificklampan. Ingen rom kvar, även om hanen fortfarande vaktade. Låg en fet ottis en bit ifrån, så jag har mina misstankar ...

                            Men jag tar det inte så hårt, med tanke på att de har lekt nu så är det mycket troligt att de leker igen, och då kanske de lyckas bättre?

                            Hamre: Kul! Det är verkligen roligt att starta upp ett akvarie, trots eventuella motgångar. Lite OT kanske, men vad har du för planer på fiskar, förutom zebrafiskarna?

                            Nej, tråkigt med rommen, men det kanske kommer mer snart!
                            Är inte riktigt hundra med vad det blir än, men funderar på kakaduaciklider, kampfiskar(en hane och några honor)...och någe mer..får se vad som händer.

                            Kommentar

                            • Vimsa
                              • November 2008
                              • 768

                              Ursprungligen postat av danne0301
                              Jaså kan cordysar vara yngeltjuvar, och jag som tänkte ha kvar mina 5 när jag så småningom konverterar till dvärgar av något slag :/
                              Behöver ju inte vara just Corysarna, har ju både guppys, ottisar och nyckehål som alla verkade sugna på att få sig ett rejält skrovmål

                              Kommentar

                              • Vimsa
                                • November 2008
                                • 768

                                Ursprungligen postat av Hamre
                                Nej, tråkigt med rommen, men det kanske kommer mer snart!
                                Är inte riktigt hundra med vad det blir än, men funderar på kakaduaciklider, kampfiskar(en hane och några honor)...och någe mer..får se vad som händer.
                                Kakaduor låter kul, funderade ju själv på dem ett tag

                                Kommentar

                                Arbetssätt...