Operation mitt första akvarium - 150l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Kan ju tilläggas också att ingen av nyckelhålen är större än 5-6 cm och att jag bara kommer behålla två om de parar ut sig så småningom.

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      Händer inte särskilt mycket nu. Får ta en bild och slänga in den så kanske det blir lite liv i tråden

      Kommentar

      • Pliina
        • January 2010
        • 292

        Sätt in bilder på dina fjärilar om du har! Jag har precis köpt 4 st till mitt 180l

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          Jag kom hem och blev rädd idag. Skulle mata fiskarna och lade märke till att något var fel. Inga Nyckelhål. Inga Fjärilar. Alla 8 cikliderna låg och tryckte lite överallt, och det som var mest skrämmande var att en av Nyckelhålen låg böjd vid ytan och inte reagerade när han knackade på ytan och inte heller när jag var nere med slamsugaren. Skulle göra ett vattenbyte senare idag, men blev livrädd när jag såg cikliderna och gjorde ett stort vattenbyte (ca 30%) på 50 liter. Så fort jag börjat hälla i det nya vattnet började fjärilarna kika fram, och nu verkar alla ha återhämtat sig. Blev verkligen livrädd. Antagligen var det höga halter av något i vattnet (Har ingen aning om vad, ingen Nitrit nu i alla fall). Kan tilläggas att alla andra mådde strålande. Det är ganska läskigt.

          pH 7.0
          KH 2.5
          Nitrit 0

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            Ursprungligen postat av Pliina
            Sätt in bilder på dina fjärilar om du har! Jag har precis köpt 4 st till mitt 180l
            Får slänga in lite bilder när jag får tid

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              Kollade du tempen? Så inte värmaren havererat eller nåt..
              Tur att det verkar gått bra
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                Va fasen ... Det kollade jag ju inte! Drog ur sladden till doppvärmaren när jag bytte vatten. Och kollade inte tempen innan jag började byta vatten! Undrar om jag vågar sätta på den igen?

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  Ja alltså jag tänkte snarast att den stått avslagen och vattnet blivit kallare än vanligt..fast det är klart den kan ju paja och inte slå av alls istället.
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Ursprungligen postat av Marnat
                    hur lyckas alla med malayserna
                    jag köpte.. ja ni hörde rätt, Köpte 10 stycken malayer och tänkte att ja men de förökar sig säkert så det blir lagom, men inte då. jag ser typ en eller två kanske en gång i veckan :P och inte fasiken ser jag några småttingar heller för den delen
                    Jag tror mina som jag fick av solis lever men jag vet inte säkert...
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      Värmaren har stått på under natten och det var 25 grader i vattnet imorse, precis som vanligt alltså, så det var antagligen ingenting med värmaren. Nyckelhålen är fortfarande väldigt skärrade (då brukar de iof. vara lite osäkra när det är mörkt i akvariet), precis som fjärilarna. Hoppas det blir bättre, ska hålla noga koll på dem tills vidare. Blev oerhört lättad när jag såg att alla var framme och simmade nästan som vanligt igårkväll i alla fall.

                      Kan också konstatera att mina malaysiska sandsnäckor (och även physasnäckorna) har blivit väldigt få. Antar att det är för att jag matar lite snålt, så har börjat öka fodergivan lite grann.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Ursprungligen postat av Vimsa
                        Antar att det är för att jag matar lite snålt, så har börjat öka fodergivan lite grann.
                        Jag antar att snålmatning samtidigt är ett bra tecken. Vad bra vi är!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Vimsa
                          • November 2008
                          • 768

                          Händer verkligen inte mycket nu, varken i karet eller i tråden Fiskarna mår bra, ingen uppvisar några fler symptom på förgiftning eller liknande. Guppyhanarna har visserligen lite naggade fenor, men de är aktiva och pigga. Gör regelbundna vattenbyten på 32-40 liter / vecka för att förhindra att cikliderna råkar illa ut igen. De blir allt mindre skygga för varje dag, även om de fortfarande blir jättestressade när man kommer fram till akvariet. Efter ungefär 20-30 sekunder är alla dock framme igen. Får ta och skärpa mig och lägga upp lite bilder

                          Kommentar

                          • Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

                            Förresten, är det någon som har något tips på något som fäster bra på både tyg och metall? Försöker nämligen dölja den hemska röran under / bakom akvariet med svart tyg. Blir helt otroligt snyggt. MEN. Det rasar ner hela tiden, försökte fästa tyget med silvertejp med det gick förstås åt helskotta. Har klippt ut samma svarta tyg att ha som bakgrund och det är helt fantastiskt snyggt, jämfört med sopsäcken jag har idag, reflekterar inte alls lika fult när man fotar. Men det trillar förstås också ner. Skulle krypa in under akvariet och försöka fästa bakgrunden för ca 2-3 veckor sedan men fick ett rejält blödande skärsår mitt på armbågen från "det andra" täckglaset som ligger längst in i hörnet *suck*

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              Beroende på metall kan du ju sy fast magneter.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • sissi.
                                • February 2010
                                • 250

                                Jag läste någonstans att det ska finnas lim som fäster på metall, bara att googla

                                Kommentar

                                Arbetssätt...