Operation mitt första akvarium - 150l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    hannesc: Vi har nog olika uppfattning om vattenkvalité Men det är lungt. Tycker dock att dropptest är lite mer exakta, och använder mig därför av dem, istället för stickor. Blir inte direkt dyrare i längden heller.

    danne0301: Kul att du gör det Har dock inte lyckats få någon bild på min lilla superhane som har knalligt röd-oranga fenor och skimrar i turkost på grå bakgrund. Hehe.

    Virros: Visst går nog 10 direkt bra, men lita aldrig på djuraffärer om du inte vet med dig att de kan något om fisk.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      vilken är din uppfattning om vattenkvalite då?
      Självklart är dropptester bättre.
      Kommer nog med köpa det när ekonomin tillåter

      Kommentar

      • Vimsa
        • November 2008
        • 768

        Åh nu har jag nästlat mig in i vattenkemiträsket känns det som, där jag är ganska grön. Finns ju så otroligt många ämnen / eventuella metaller i vattnet och osv. osv. som spelar in på hur vattnet passar en viss fisk eller fiskart. Tycker bara att det handlar om mer än de som stickorna mäter, och att ja ... Svårförklarat. Tror att det spelar in ganska mycket vad man har för kranvatten osv. MEN, tror jag vill lämna det nu Ignorera eventuella korkade saker jag har sagt om vattenkemi / vattenkvalite, hehe.

        Mailade Zooplus och undrade om den saknade delen. Det kommer ta som mest sju veckor för dem att få den från Eheim och skicka den till mig ... *sucka* Går det att lösa tillfälligt genom att sätta något slags nät (typ myggnät), över röret och köra igång filtret i alla fall, i väntan på den saknade delen?

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          Stickor är skräp. Du har de tester du kan tänkas behöva redan så strunta i det.

          Nu har jag inte följt med i tråden men läste något om återkommande fiskdöd, ett bra och enkelt sätt att lyckas är:

          Överfiltrera
          30% VB en gång i veckan
          Se till att växterna mår bra - de hjälper till att rena vattnet
          Mata sparsamt!
          Rengör inte filtret före det markant tappat flöde
          Senast redigerad av Johanski; 19 January 2010, 17:55.

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            Fiskdöden jag har haft har varit olika arter, olika åldrar, olika "symptom", och med ojämna och långa mellanrum. Men tack för tipsen ändå!

            Kommentar

            • Bateman
              • July 2008
              • 32

              Ser bra ut ditt akvarium! =)
              Tråkigt med fiskdöden.. hade fjärilar i början själv men de var så känsliga så har slutat med dom. Nu har jag inte nån fiskdöd längre förut "naturlig" avgång.. ålder ect.

              Kommentar

              • mikey13
                • October 2007
                • 465

                Tycker att du har lyckats jättebra med ditt projekt, har inte sett tråden innan men har läst hela tråden nu och kommer att följa den i fortsättningen.
                __________________________________________
                Mitt 720L projekt
                375L Inbyggt i väggen-projekt

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  Tack för berömmet

                  Kom hem tidigt från skolan och satte mig och fotade. Såg igårkväll redan att en av nyckehålen åkt på storstryk, förmodligen av fjärilshanen (fredlig ... nåja). Han har rejäla skador på fjällen men äter och är aktiv så jag tror inte att det är någon större fara. Slänger upp en bild i alla fall: http://i598.photobucket.com/albums/t...s/DSC_0585.jpg

                  Och de övriga bilderna:

                  Nyckelhålsciklid:


                  Nyckehålsciklid:


                  Fjärilsparet:


                  Otocinclus:


                  Kan tilläggas att jag inte vet kön på någon av nyckelhålen, och att de fyra sista bilderna är tagna utan blixt. Längtar tills jag lyckats skrapa ihop till ett macroobjektiv och en extern blixt, då kan vi börja tala fiskbilder!

                  Kommentar

                  • Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

                    Har börjat bli mer och mer osäker på om fjärilshonan verkligen är en fjärilshona. Funderar på att göra ett försök och slänga i en eller två honor till, för att se om ciklidhanen bildar ett ordentligt par med någon av dem. Han är ju i och för sig jäkligt utfärgad i "hennes" närhet (se bilden i förra inlägget), men de har inte visat någon tendens att leka. MEN. Mycket kan hända när man är i skolan.

                    Fick panik då den minsta nyckehålscikliden blev extremt nervös och drog sig undan, vägrade komma fram, inte åt. Gick dock över efter ett dygn och den är nu framme precis som vanligt. Väntar otåligt på någon antydan till att de ska para ut sig, men i och för sig är de kanske lite för unga ännu. Är ju grå och tråkiga också, och bara 3.5-5 cm stora.

                    De två ivriga guppyhanarna förföljde en av honorna helt maniskt i nästan en halvtimme. Hon blev rejält less efter ett tag och gömde sig. Alla honorna ser ändå ut som att de ska sprängas så det lär ju komma en ny omgång guppyyngel inom ett par dagar. Blir spännande att se vilken färg de får.

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      Nu var folk misann inte lika pigga på att svara längre Av någon anledning Fick precis veta att hanen inte är någon hane och att honan troligen är en hane ... Kika in på Amerikanska Ciklider om nyfiken.

                      Kommentar

                      • sara s
                        • November 2009
                        • 77

                        Har hittat denna underhållande tråd. Jag är tyvärr ganska dålig på att kommentera trådar jag är in i. Stl på karet tycker inte jag är avgörande om det är intressant eller ej. Jag har själv en tråd med ett kar på 720 l som tydligen är helt ointressant - väldigt nystartad men den blir nog ingen rakettråd...

                        Kommentar

                        • Pliina
                          • January 2010
                          • 292

                          Kul att följa din tråd!
                          Jag är riktigt sugen på fjärilsciklider. Blir dock bara verklighet om ett större kar inköps... Sambon är dock inte omöjlig.
                          Har köpt choklad och blommor idag Undrar om han fattar vinken

                          Kommentar

                          • Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

                            Roligt att ni tycker så! Har annars inte hänt särskilt mycket nu, annat än att jag precis hajade till och tänkte något i stil med; Va fasen?! Uppe i nio sidor redan! Men det är väl inte så mycket, karet har ju för fasen varit igång i över ett halvår

                            Kommentar

                            • Pliina
                              • January 2010
                              • 292

                              Nu har jag köpt ett större kar =) 180l att fylla! Wiie!

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                Pliina starta en projekttråd så får vi följa hur det går

                                Kommentar

                                Arbetssätt...