Operation mitt första akvarium - 150l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eckick1
    • November 2009
    • 121

    #91
    Ursprungligen postat av Vimsa
    Herre gud vilken chock jag fick! Har varit i princip dött och så helt plötsligt har jag en halv sida med svar, minst Snabbrapport: Guppysarna växer, runda som golfbollar efter maten. Växterna verkar trivas väldigt bra, bortsett från att någon jäkel har börjat tugga sönder lite blad. Ingen lek på fjärilarna vad jag har sett i alla fall. Och inga fler döda fiskar, vilket är skönt.

    SA = Sydamerika ja

    ekick1: Nej, det är vanliga Blå Fjärilsciklider.

    Pickles: Både han och jag vet att han är snygg. Dvärggurami hade varit ett alternativ om det inte varit för att jag vill försöka hålla mig till Sydamerikanska fiskar. Funderar på någon mer dvärgciklid, och så har tanken på Marmorbilbuk fastnat i skallen, fast de ska ju tydligen hoppa och jag har inget ordentigt täckglas så ...

    firren_99: Precis som Andrém sade så skapa en tråd på mitt första akvarium

    Kan också passa på att säga att jag har döpt fjärilscikliderna. Hanen får heta Rödnos och honan kallas helt enkelt för Bitchen eftersom hon själv utnämnt sig till akvariets självklara drottning ...

    Precis som jag tidigare nämnt så funderar jag på att försöka få tag i fler fiskar som 'fyller ut' lite, och eftersom jag inte vill ha några tetror så har jag funderat på att skaffa ännu en dvärgciklidsart. Kurv- och Bågciklid (Speicellt Bågciklid) är de som är mest aktuella, inte Kakadua som jag tidigare funderat på. Kom jättegärna med förslag.

    Lägger inte in någon ny bild eftersom det inte förändrats annat än att växterna blivit lite längre, större eller bredare
    Bitchen Hahah!

    Själv har man ju döpt några av sina fiskpar med...
    Silvermolly: Knut och Rut
    Röd Platy: Fia-lotta och Svenne
    Pansarmalarna: Knatte, fnatte, tjatte och blatte...
    Praktbotian får heta Mysan, och eldstjärten Sture...

    Lite bilder hade varit bra!

    Erik
    Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

    Kommentar

    • firren_99
      • September 2009
      • 237

      #92
      Ursprungligen postat av Andrém
      Du får ta och starta en tråd i "mitt första akvarium" tycker jag. Så kan du få hjälp där, sådana frågor tycker jag bli för stora att låna en annans tråd till
      ok
      sorry

      Kommentar

      • Vimsa
        • November 2008
        • 768

        #93
        Stort bakslag.

        Bitchen är numera f.d bitchen.

        Hon låg på rygg och flämtade, krokig i kroppen, helt grå. Simmade fort när hon fick panik (håven), men kunde inte simma rakt och sjönk ner på botten upp och ner när hon inte orkade längre. Kändes inte bra att låta henne självdö - vilket hon garanterat skulle ha gjort, fick ingen känsla av att hon skulle hämta sig - så avlivade henne.

        Resten av fiskarna mår jättebra, äter, utfärgade och aktiva.

        Kommentar

        • Ancristus <3
          • July 2009
          • 277

          #94
          Synd, låter lite konstigt. Vad har du för värden på ditt kar?
          I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            #95
            Trist med Bitchen-

            Min son har döpt mina 4 svärdbärarhonor till Ola1, Ola2, Ola3 och Ola4. Fråga mig inte varför.... Barns fantasi är i bland outgrundlig

            Jag har ett fisktips till dig. Gillar nyckelhålsciklider. Snälla, lugna, gräver inte och kan samsas med nästan alla SA. Har också en hyfsad storlek så att de fyller lite i akvariumet.

            Ser fram emot nya bilder.
            Discus for life

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #96
              Ancristrus<3: Jag har faktiskt inga test, eftersom jag inte litar på stickorna. Dropptest klarar inte riktigt min budget. Man ser ju på fiskarna om något är allvarligt fel. Så, ja jag vet faktiskt inte. Men de andra mår ju jättebra och äter. Hon kan ju ha blivit klämd på något sätt (Eftersom ryggen var så krokig), även fast jag inte vet hur. Annars kan det ju ha varit ålder, för de är ju inte alltför långlivade, och jag vet inte hur längre hon gått hos Grossisten och affären.

              lofstrog: Har också tagit mig en allvarlig funderare på nyckehålsciklider, men det känns så stort med 10 cm! Resten av mina fiskar är ju 3.5-4 cm och de flesta kommer inte växa mer. Men som sagt, jag funderar på det.

              Nya bilder kommer snart

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                #97
                Får väl erkänna att jag inte varit så snabb med att uppdatera, men det händer ingenting. Växterna växer, guppysarna växer, pandorna låtsas att de är ytfiskar, ottisarna glor genom rutan. Fast det börjar bli rätt snyggt nu i alla fall, bortsett från att jag fått cyano på sanden eller något. Sandsnäckorna är hur som helst en bra gratis investering

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #98
                  Nä nu måste jag ta och rycka upp mig! Fiskbeståndet blir bara tunnare och tunnare känns det som. Nu går följande i karet:

                  1 Blå fjärilsciklid (Hane, honan dog)
                  4 Ottocinclus (4 har dött)
                  6 Panda-pansarmal (2 har dött)
                  6 Guppy (Egenuppfödda)

                  Vill eventuellt ha:
                  Bågfensciklid
                  Kakaduaciklid

                  Ska se om jag kan få tag på en ny fjärilsciklidshona, samt fler ottocinclusar.

                  Just nu känns det bara så tomt och tråkigt!

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #99
                    Jag undrar om du inte borde se till att skaffa lite ordentliga tester ändå, med tanke på hur fiskarna verkar droppa av?
                    Det blir ju inte heller särskilt nyttigt för budgeten i längden. ^^
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      Tja, vet inte riktigt vad testerna skulle hjälpa egentligen, eftersom jag ändå inte riktigt vet hur jag skulle åtgärda de flesta olika ämnen. Är lite frustrerad över att fiskarna dör, men eftersom majoriteten verkar må bra så ...

                      Mina förklaringar till fiskdöden hittils;
                      1 otocinclus dog pga. klämning vid upphåvning i affären
                      3 otocinclusar dog antagligen av 'ottissjukan'. De brukar ju droppa av ...
                      Fjärilshanen dog antagligen pga. svält / svaghet eftersom han vägrade äta ända från början, och var allmänt skygg och tillbakadragen.
                      Första guppyhanen dog av torpedsjuka, är ca 90 % säker
                      Andra guppyhanen dog troligen av efterverkningarna från den obehagliga parasiten jag plockade bort från honom.
                      Guppyhonan fick jag avliva pga. att simblåsan lade av, vilket troligen var pga. ålder?
                      Fjärilshonans död är ett mysterium för mig, och min ena - inte så troliga - teori är att hon kan ha blivit klämd då pumpen trillade ner från glaset (Propparna är väldigt dåliga och jag har inte kommit mig för att skaffa nya)
                      De två Pansarmalarna som dött är jag osäkra på, men den första kan ha varit svag från början, och den andra ... vet jag inte.

                      MEN ska nog köpa dropptest ändå, för att kolla upp hur mitt vatten faktiskt ser ut, särskilt som jag funderar på att skaffa Dorsigerus-ciklider som kräver bra vattenvärden. Stickor litar jag inte på för fem öre.

                      Ska också försöka få tag på en bra fjärilshona, de Djurmagazinet hade sist såg inte fräscha ut.
                      Senast redigerad av Vimsa; 17 December 2009, 19:00.

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        Ursprungligen postat av Vimsa
                        Tja, vet inte riktigt vad testerna skulle hjälpa egentligen, eftersom jag ändå inte riktigt vet hur jag skulle åtgärda de flesta olika ämnen. Är lite frustrerad över att fiskarna dör, men eftersom majoriteten verkar må bra så ...

                        Mina förklaringar till fiskdöden hittils;
                        1 otocinclus dog pga. klämning vid upphåvning i affären
                        3 otocinclusar dog antagligen av 'ottissjukan'. De brukar ju droppa av ...
                        Fjärilshanen dog antagligen pga. svält / svaghet eftersom han vägrade äta ända från början, och var allmänt skygg och tillbakadragen.
                        Första guppyhanen dog av torpedsjuka, är ca 90 % säker
                        Andra guppyhanen dog troligen av efterverkningarna från den obehagliga parasiten jag plockade bort från honom.
                        Guppyhonan fick jag avliva pga. att simblåsan lade av, vilket troligen var pga. ålder?
                        Fjärilshonans död är ett mysterium för mig, och min ena - inte så troliga - teori är att hon kan ha blivit klämd då pumpen trillade ner från glaset (Propparna är väldigt dåliga och jag har inte kommit mig för att skaffa nya)
                        De två Pansarmalarna som dött är jag osäkra på, men den första kan ha varit svag från början, och den andra ... vet jag inte.
                        Det här kanske låter hårt, men resonemanget att testerna inte hjälper eftersom du inte kan åtgärda problemen håller inte, du får göra som alla andra och lära dig annars kan du lika gärna lägga ner ditt akvarium.
                        Ottisar brukar trilla av pin för att dom får för lite mat.
                        Vad har du för temperartur till fjärilarna och har dom mycket gömställen, annars är dom känsliga för dåligt vatten.
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • Vimsa
                          • November 2008
                          • 768

                          Ursprungligen postat av Saturnus80
                          Det här kanske låter hårt, men resonemanget att testerna inte hjälper eftersom du inte kan åtgärda problemen håller inte, du får göra som alla andra och lära dig annars kan du lika gärna lägga ner ditt akvarium.
                          Ottisar brukar trilla av pin för att dom får för lite mat.
                          Vad har du för temperartur till fjärilarna och har dom mycket gömställen, annars är dom känsliga för dåligt vatten.
                          Du har faktiskt rätt där Har en hel del gömställen; rotgrotta, stengrotta, tät växtlighet osv. och tempen ligger konstant på ca 26, med en ökning eller minskning på max 0.5 grader. Precis efter vattenbyte kan det dock hända att det går ner på 25.

                          Ottisarna har fått en hel del grönfoder, gurka, brysselkål, broccoli etc. + algtabletter, men det kan hända att de kanske fått lite för lite trots allt.

                          Har dock ingen större kunskap om dropptest över huvud taget. Sökte, och skulle säkert hitta något om jag letade riktigt noggrant, men alla trådarna med Dropptest i rubriken verkar bara handla om hållbarhet, inte ett ord om hur de faktiskt fungerar. Jag är nyfiken, och vill lära mig, men har ingen större koll på kemiska vattenvärden, och inte heller hur jag ska åtgärda det. Men som du (Saturnus) sade, så kan jag säkert lära mig.
                          Senast redigerad av Vimsa; 17 December 2009, 19:12.

                          Kommentar

                          • Saturnus80
                            • October 2009
                            • 943

                            Prova att höja temperaturen då fjärilar vill ha det varmt.
                            //Daniel

                            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                            23l aqualandscape med dvärgkulor

                            Kommentar

                            • Vimsa
                              • November 2008
                              • 768

                              Ligger redan någon grad över den rekommenderade temperaturen för Otocinclus och Panda-pansarmal. Men skulle väl kunna höja till 27.

                              Kommentar

                              • Jenny_E
                                • July 2004
                                • 661

                                Dropptesten har en bruksanvisning som är enkel att följa De vanligaste som brukar rekommenderas är väl pH, KH och nitrit.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...