Operation mitt första akvarium - 150l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Virros och VisualDarkness: Inget problem med ljud för mig, utan bara "vibrationer" från golvet och snabba rörelser när man är väldigt nära akvariet

    henwes: Kul att du gillar min tråd! SA ger väldigt många möjligheter och jag tycker verkligen om Amazonas i allmänhet. Har tusen drömmar och planer på akvarier som skulle hysa fiskar från Asien och Afrika, men som det är nu har jag bara ett kar och skulle inte kunna tänka mig att INTE ha ett SA-kar så ...

    Jo nu mår alla fiskarna och växterna bra, bortsett från att fjärilshonan är lite ensam, haha. Det är så skönt att jag verkar ha fått bukt på mina problem med fiskdöd!

    Rosali: Tack så mycket för allt beröm Jo nu har jag kommit igång med mina uppdateringar igen, i och med att det börjar hända lite i akvariet igen, samt att nya fiskar och prylar kommer ner i akvariet. Hoppas din bakgrund blir bra! Hade själv velat ha en 3D-bakgrund, helst BTN Amazonas, men det tar för mycket plats. Slimline är också fint, men det är så dyrt, haha

    Kommentar

    • Rosali
      • January 2010
      • 279

      Rosali: Tack så mycket för allt beröm Jo nu har jag kommit igång med mina uppdateringar igen, i och med att det börjar hända lite i akvariet igen, samt att nya fiskar och prylar kommer ner i akvariet. Hoppas din bakgrund blir bra! Hade själv velat ha en 3D-bakgrund, helst BTN Amazonas, men det tar för mycket plats. Slimline är också fint, men det är så dyrt, haha [/QUOTE]

      Just för att de är så dyra ska jag testa att göra en själv. Jag är ju också en sån människa som gillar att göra saker.

      Kommentar

      • Virros
        • January 2010
        • 488

        Bilder bilder !!

        Kommentar

        • undervatten
          • April 2010
          • 137

          Ursprungligen postat av Virros
          Fyfan va bra !
          Ska kanske byta ut mina kakaduor mot nyckelhålscikliden.
          Har två nyckelhåls, som jag trodde var ett par från början men det visade sig vara två hannar... Dock fungerar de hur bra som helst ihop ändå och bråkar aldrig. riktigt snälla och roliga ciklider som jag inte alls upplever som blyga eller rädda av sig. Mina är alltid framme vid rutan och förföljer en när man går förbi akvariet. Sen när man sitter och äter middag brukar de stå och kika vid kortändan av karet (beter sig inte "tiggigt"). Roliga, charmiga och smarta! Min absoluta favoritciklid!

          Dessutom står deras kar i vardagsrummet så de är ganska många som klampar förbi där och de blir aldrig stressade av de! Tror de har vant sig
          Senast redigerad av undervatten; 02 June 2010, 08:55.
          10 st med alla olika sorters fiskar.
          Jag kör med såna där pansarlimosiner!
          Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

          Kommentar

          • Virros
            • January 2010
            • 488

            Vad bra !
            Hoppas mina är en hona och en hane haha :P

            Har du egen projekt tråd eller bilder på ditt akvariuM?

            Kommentar

            • undervatten
              • April 2010
              • 137

              Nej har ingen projekttråd, dock har jag bilder på nyckelhålscikliderna på min andra dator. Ingen bild på just det akvariet har jag dock Men just det akvariet är inge snyggt, ska fixa till det när de har flyttats om någon månad
              Cikiderna ska även få flytta till ett större kar så jag kan skaffa flera! De är sååå fina De går tillsammans med mina långsträckta pansarmalar, svärdbärare och en blå guramihona.
              Senast redigerad av undervatten; 02 June 2010, 09:35.
              10 st med alla olika sorters fiskar.
              Jag kör med såna där pansarlimosiner!
              Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                Nyckelhålsdisskusionen: Ja det är väl bara mina som är lite blyga då

                Började byta vatten, har precis fått ut allting, så ställer sig mamma i duschen. "Men du kan väl fylla på i köket". Ehmn ... nej. Det går inte att ställa in temeraturen ordentligt där så vattnet kan bli 18 grader ... eller 35 ... När jag ska ha 25. Uppdaterar med bilder och sånt sen när vattenbytet är klart

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  Vattenbyte, massor med bubblor från växterna, fotografering och röda mygglarver En riktigt lyckad kombination

                  Akvariet:


                  Mina tre egenuppfödda guppyhanar (Ganska dålig bild, men teckningen syns iaf.):


                  Javamossa:


                  Nyckelhålsciklid:


                  Två panda-pansarmalar:


                  Hoppas hoppas hoppas att bågfenscikliderna kommer imorgon!

                  Kommentar

                  • Virros
                    • January 2010
                    • 488

                    snygga bilder !
                    Vet du om nyckelhålcikliden är en hona eller hane? :o

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      Tack! Nej, har ingen aning om vilka som är honor / hanar av mina Nyckelhål. Lär väl visa sig senare när de blir äldre, även om det tydligen ska vara svårt då också.

                      Usch, är jättearg på Djurmagazinet just nu. De hade missat sista beställningsdag så det kom ingen leverans idag. Måste vänta i ytterligare två veckor, och har jag otur så är de inte med då heller. MORR!

                      Sitter i datasalen på hålet, och eftersom jag beklagade mig för några vänner över att cikliderna inte kom idag så drogs ämnet avlivning av fiskar upp. Ett flertal i min klass tycker att det är en mycket smidig och human avlivningsmetod att spola ner fiskar levande i toaletten. Blir bara ... förtvivlad. Hoppas verkligen att de aldrig, aldrig, aldrig skaffar fiskar.

                      Kommentar

                      • undervatten
                        • April 2010
                        • 137

                        Hanarna har mer spetsiga och utdragna fenor. På mina ser jag även på beteendet att det är 2 hanar

                        Jag har bilder på mina nyckelhålsciklider på min blogg
                        10 st med alla olika sorters fiskar.
                        Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                        Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                        Kommentar

                        • Vimsa
                          • November 2008
                          • 768

                          Ursprungligen postat av undervatten
                          Hanarna har mer spetsiga och utdragna fenor. På mina ser jag även på beteendet att det är 2 hanar

                          Jag har bilder på mina nyckelhålsciklider på min blogg
                          OK, får ta och spana in dem och se om jag kan urskilja om jag har både honor och hanar.

                          Kommentar

                          • Virros
                            • January 2010
                            • 488

                            Så jag tror att jag har en hona och en hane :o
                            Ena är lite mindre och har mindre spetsiga fenor, medan den andra har mer utdragna fenor

                            Kommentar

                            • Vimsa
                              • November 2008
                              • 768

                              Har spanat in mina och det verkar faktiskt som om jag har 3 hanar och 3 honor! Men det kan lika gärna vara som med Fjärilarnas utdragna ryggfensstråle, min hona hade längre ryggfensstråle än min hane

                              Skrev ju tidigare att Djurmagazinet mobbar mig (Ha. Ha ...) ang. BFcikliderna. Bestämde mig därför för att ringa till Djurshoppen. De hade inga inne, oturligt nog, MEN jag kan få ett lekpar av hög kvalité från en privatuppfödare i Stockholm redan på tisdag eller onsdag! Visserligen totalt 20 kr dyrare, men i det här fallet spelar det ingen roll alls! Så är - typ - glad igen, haha

                              Kommentar

                              • Virros
                                • January 2010
                                • 488

                                jag tycker att du ska skita i djurmagazinet helt o hållet. Det är dem som förlorar pengar på det så.

                                Beställ från privatuppfödaren istället och va säker på att det är lekpar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...