Operation mitt första akvarium - 150l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    äh det är ju bara innehållet. det kan du sätte dig in i sen. det är verkligen tokenkelt.

    a va gytt! kör på dom då

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      Ursprungligen postat av hannesc
      äh det är ju bara innehållet. det kan du sätte dig in i sen. det är verkligen tokenkelt.

      a va gytt! kör på dom då
      Jag litar på dig, haha

      Jo, ska hämta täckglasen nästa gång jag är i stan då. Go för gubben i källarn! Han har typ 20-90% rabatt på allting.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        gott med 90%. men varför har han det då?

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          Ursprungligen postat av hannesc
          gott med 90%. men varför har han det då?
          Han har sin lilla butik för att prata med folk tror jag. Och han gillar att sälja saker till ungdomar, några kronor över inköpspris, för inköpspris eller tom. under ... Han har sagt (en sisådär 10-20 gånger kanske) att hyran är jättelåg, och att det är därför det hela går runt. Han är väl mellan 60 och 70 också, och har haft affären i typ 30 år. Anledningen till att jag (och Fia, och vem som helst som har varit där några gånger) vet så mycket om honom är att han babblar som en galning så fort någon kliver in genom dörren. Men ingen säger nej till hans priser, eller läget (mitt i Centrum), så då kommer det folk ändå

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            guldgruva ju!

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              Ursprungligen postat av hannesc
              guldgruva ju!
              Visst är det så

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                Ja då har jag kunnat bli rejält oaktiv, haha. Men ska försöka rycka upp mig lite nu. Blev rejält "deprimerad" när jag drabbades av ett stort bakslag i lillburken och 7 av 8 dvärgkardinaler dog ... Den sista överlevaren går i den här karet nu och är oförskämt vacker.

                Spontanshoppade lite växter på Djurmagazinet utan att veta var jag skulle sätta dem (haha), så det är lite fullt med växter nu, haha. Bytte plats på växten-som-jag-inte-vet-vad-den-heter-men-som-är-jättesnabbväxande-och-grön-åt-det-rosa-hållet-ibland och Sumatraormbunken (Sumatraormbunken som jag köpte till lillburken) och det blev faktiskt väldigt snyggt. Har beställt PMDD också (även om jag inte har fått någon ordersbekräftelse ännu) för att kunna få fart på tillväxten och kanske rädda mina svärdsplantor. Annars har det inte hänt så mycket i det här karet ... Har slutligen bestämt mig för att ersätta fjärilarna med bågfensciklider. Ska lämna fjärilarna till akvariekällaren, så vida jag får sätta upp en mindre artbeskrivning på akvarierutan så att de inte hamnar helt fel, haha.

                Ska lägga upp en bild ikväll eller imorgon.

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  Tycker nog att du ska dumpa fjärilarna på en annan affär... men det är min ringa åsikt, och du gör som du vill. ; )

                  Nu väntar vi på bilder!
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

                    Ursprungligen postat av Pickles
                    Tycker nog att du ska dumpa fjärilarna på en annan affär... men det är min ringa åsikt, och du gör som du vill. ; )

                    Nu väntar vi på bilder!
                    Lämnar jag in dem till Djurmagazinet får jag garanterat inte sätta upp någon artbeskrivning, och det är stor risk att de hamnar i en skål tillsammans med typ två slöjstjärtar och en neontetra -.-' Lämnar jag till Akvariekällaren får jag nog rejäl rabatt på bågfenorna också Men tack, du fick mig att tänka över för- och nackdelar

                    Bilder kommer efter dagens vattenbyte!

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768



                      Satte i PMDD idag, hoppas allt blev rätt nu Men har trippelkollat all information typ tre gånger så det är det nog.

                      Eftersom jag äntligen har löst foderproblemet med pandorna (Har jag sagt det?) med shrip sticks, så ska jag beställa 5 st till när jag är på Akvariekällaren nästa gång.

                      Annars var det inte så mycket mer att säga Är lite oordnat med växter och två krukor, men ska fixa det snart

                      Kommentar

                      • Vimsa
                        • November 2008
                        • 768

                        *visselvissel*

                        Kommentar

                        • Pickles
                          • October 2009
                          • 1155

                          Jäklar vad det växer, du! Ser förbaskat mysigt ut.

                          Hur blir det med fjärilarna? Jag ser dem smyga där i högra hörnet tror jag. ^^
                          Jag glömde motivera varför jag inte tycker att akvariekällaren är en särskilt god idé, trots artbeskrivningen. *hrm* Frågan är helt enkelt om de överlever tills någon kommer och köper dem. Var gång jag varit ned där de senaste åren har jag slagits av hur mycket död fisk som flyter runt i karen - det har alltid varit lite halvdant nere hos gubben, men nuförtiden vette sjutton alltså.
                          Kan du inte adoptera bort dem? ; )
                          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                          ~25l vatten

                          Kommentar

                          • Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

                            Ursprungligen postat av Pickles
                            Jäklar vad det växer, du! Ser förbaskat mysigt ut.

                            Hur blir det med fjärilarna? Jag ser dem smyga där i högra hörnet tror jag. ^^
                            Jag glömde motivera varför jag inte tycker att akvariekällaren är en särskilt god idé, trots artbeskrivningen. *hrm* Frågan är helt enkelt om de överlever tills någon kommer och köper dem. Var gång jag varit ned där de senaste åren har jag slagits av hur mycket död fisk som flyter runt i karen - det har alltid varit lite halvdant nere hos gubben, men nuförtiden vette sjutton alltså.
                            Kan du inte adoptera bort dem? ; )
                            Haha, och jag tycker att det är lite väl tunt med växter just nu

                            Fjärilarna smyger omkring och trivs bra, de verkar dock inte vara så motiverade till att leka. Har inte sett så mycket död fisk på Akvariekällaren på sistone, men jag håller med dig om att det har varit lite risigt där för ett tag sedan. Kanske bara sätter upp en lapp där med "Fjärilsciklider säljes" eller något. Ska in till stan på torsdag och prata lite med honom x) Ska ringa Akvariecenter också och höra om han tar Bågfensciklider från Akvarieteknik eller inte, för Akvarieteknik hade tydligen inga inne ... Jag vet inte vem jag skulle kunna adoptera bort dem till! Du vill inte ha dem? (A) Trots att de inte ens har lekt ...

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              Låter bättre att de får bo hemma hos dig tills du blir av med dem. Fjärilar är ju som bekant rätt känsliga, tror inte att de skulle uppskatta att flytta ned i källaren.
                              Hehe, jag har ju precis lyckats adoptera bort mina så hit får de nog inte flytta heller dock. Vi får hålla ögon och öron öppna efter ett lämpligt hem åt dem helt enkelt!
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              • Vimsa
                                • November 2008
                                • 768

                                Ojojooooj. Det märks att jag inte har varit inne på zoopet på läääänge Det har hänt en hel del i akvariet, bla:

                                En liten ommöblering. I det vänstra hörnet, där jag tidigare har haft 4 svärdsplantor, har jag nu bara tre. Slängde ut två av de risiga som vägrade växa trots PMDDn och köpte en ny planta, har tagit bort alla gamla, trasiga, algiga blad från de två gamla plantorna, och de växer stadigt. Slängde i lite mer sten, och ska fixa dit en kokosnötshalva med uppsågat hål, som en lekgrotta. Planen är att dölja den helt med sten och växter.

                                Alger: Prickalgerna som jag alltid har - mer eller mindre - på rutorna har börjat växa lite mer intensivt. Och så har jag fått alger på svärdsplantorna och stenarna. Ska fota och se om någon känner igen, ottisarna är ändå relativt bra på att beta ner algerna.

                                Bågfenscikliderna har kommit!! Äntligen, efter att ha väntat i typ ett halvår. De kom till Akvariekällaren igår, fick dom (Hane + Hona) för 80 kr! Honan är väldigt liten och ganska nervös, men hon tar sig. Hanen har redan börjat färga ut lite, äter duktigt och är ganska kaxig. Honan bodde in sig i rotgrottan direkt.

                                En av mina tre återstående pandor är dålig: Den är läskigt vit och väldigt slö, men verkade lite piggare efter att ha legat och ätit på en shrimp stick ett tag. Hoppas att den hämtar sig. Ska nog skaffa fler pandor snart, och det blir nog från Akvariekällaren, men tanke på att jag är rätt så pank.

                                Tror inte det var något mer Ska slänga upp bilder på akvariet, bågfenorna, algerna och kanske den dåliga pandan också, när jag kommer hem.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...