Scalarer i 600-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Dom ligger väl på ca 4-5 cm än så länge. Skall bli kul att se hannen sen när han färgar ut. Denna varianten finns ju i Göteborg också. Men tror jag redan berättar för dig vart dom finns?

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av 127bubbel
      Dom ligger väl på ca 4-5 cm än så länge. Skall bli kul att se hannen sen när han färgar ut. Denna varianten finns ju i Göteborg också. Men tror jag redan berättar för dig vart dom finns?

      MVH/Freddan
      Dessa är hyfsat lätta att få tag på - de finns nere i min lokala shop titt som tätt - men jag har inte riktigt kollat in dom förrän nu på senare tid, då även mitt intresse för dvärgciklider blivit uppboostat.
      Jag skall kolla lite längre fram om jag har möjlighet att addera några av dessa också.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Ursprungligen postat av MaxB
        Jag skall kolla lite längre fram om jag har möjlighet att addera några av dessa också.
        Hmmm
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Hmmm

          Jaaaaaa... alltså, kanske inte i 600-baljan... (nu när jag så otrevligt har rantat och rejvat om att inte trycka in för många individer i för små utrymmen) utan kanske i något större kar... om ett tag...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Det var det jag menade....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Det var det jag menade....
              Jodå, knivvridarn', jag vet...

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                Schackbrädescikliderna är ju otroligt vackra. Jag hade länge letat efter dessa och när jag hittade VF kunde jag inte låta bli att köpa ett par. Får se om det blir någon lek på dessa längre fram, hur som helst väldigt vackra och då har hannen ännu inte färgat.

                Jag har försökt ta lite bilder på mina VF Apistogramma men det verkar omöjligt nästan då dom alltid går inne bland alla rötter och plockar och håller på.

                MVH/Freddan

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av 127bubbel
                  Schackbrädescikliderna är ju otroligt vackra. Jag hade länge letat efter dessa och när jag hittade VF kunde jag inte låta bli att köpa ett par. Får se om det blir någon lek på dessa längre fram, hur som helst väldigt vackra och då har hannen ännu inte färgat.

                  Jag har försökt ta lite bilder på mina VF Apistogramma men det verkar omöjligt nästan då dom alltid går inne bland alla rötter och plockar och håller på.

                  MVH/Freddan
                  Javisst, Lyrschackarna är grymt fina! Kolla in den här bilden;

                  Kommentar

                  • 127bubbel
                    • March 2007
                    • 1133

                    Jepp, grymt vackra firrar detta. Mina är ju ganska små än så länge så det skall bli kul när dom växer till sig lite.

                    MVH/Freddan

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      Ja, jag sa ju att mitt ena skalare-par förbrede för lek igår. Och snart kommer lite bilder på vad dom hittat på under kvällen.

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Och här kommer det lite bilder. Dessa kort är tagna under själv leken dom har för en liten stundsen lekt färdigt och det är fullt med rom på denna skiffersten.







                        MVH/Freddan

                        Kommentar

                        • 127bubbel
                          • March 2007
                          • 1133

                          Hur går det för dina Skalarer mats. Larver och rom kvar eller? Mitt par sköter sig utmärkt än så länge.

                          MVH/Freddan

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Jag slänger väl några bilder på dom när dom lekt färdigt här nu också då.





                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av 127bubbel
                              Hur går det för dina Skalarer mats. Larver och rom kvar eller? Mitt par sköter sig utmärkt än så länge.

                              MVH/Freddan
                              Ynglen var kvar i morse - föräldrarna vaktade noga och allt var i sin ordning...
                              Så kom jag hem i eftermiddags, var lite nyfiken - ville trots allt kolla om det var några yngel/larver kvar.
                              Valisneria-lekarna hade (som jag förutspått) förlorat sina ägg - de var helt borta. Kanske hade de ätit upp äggen själva - men jag har svårt att tro det, då de vaktar så fantastiskt energiskt. Min gissning är att äggen helt enkelt inte riktigt "tagit fäste" på bladet - som var av undermålig kvalitet - liksom valet av lekplats i sig...
                              Men, intresset var högt uppskruvat på paret som ändå hade larver liggandes.
                              Hadde de klarat dagen? Var larverna/ynglen kvar?
                              ...
                              Jag kollade roten där de lagt de nykläckta larverna - där var de inte...
                              Nähä - OK... naturens ordning... jaja, lika bra det, de får leka igen...

                              Kvällen gick och jag tittade i karet med jämna mellanrum. Scalareparet stod ändå i position och vaktade - intensivt, och jag upptäckte att en liten klick yngel låg på ett helt annat ställe, på en annan rot - men ett jävla uppbåd av Corydoras var oerhört livliga just vid denna plats...
                              Corydorasmalarna håller, i stort sett, alltid till i bottennivå - men nu var de väldigt intresserade av stället där ynglen låg/ligger - långt uppe i karet - och jag tror, men är inte helt säker, att även dessa små fridsidkare tar sig ett skrovmål titt som tätt (kan ju vara en tanke för dom som vill ha Scalare, och andra - liknande cikliders yngel levande en tid) och faktiskt är lite av sniffande yngeltjuvar.
                              Jag är alltså inte helt säker - men om inte ynglen är helt borta imorgon - så är det en kort tid kvar för dessa mycket duktiga Scalarer att "lära" sig vilka faror som finns i baljan - och det är inte bara en hoper hungriga tetror, utan även ett band listiga corydoras...
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 January 2009, 11:14.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Lustigt, är det inte Ancistrusen så är det Corysarna. Skulle de misslyckas så står tetrorna på tur för att få sig ett skrovmål på skalarernas bekostnad!
                                Det är så naturen är och att plocka bort fler fiskar för att de ska klara en kull är kanske onödigt, däremot kanske ett kar till?
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...