Scalarer i 600-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Marisch
    Hmm... Får väl se om jag vågar "go public" med det, med tanke på min minimala kunskap i akvaristik. Fast å andra sidan kanske man kan få lite nyttig konstruktiv kritik då.
    Ja, är man bara öppen, och känner för lite "kritik" eller goda tips och råd så tycker jag att det är kul att "go public" med sitt stuff.
    Jag har också minimala kunskaper, trots att jag har hållt på ganska länge med akvarium - vattenkemi, växter, ljus och tekniska grejer som olika typer av gödning och sådant är jag helt och totalt novis på.
    Jag tar till mig alla tips och råd o.s.v. och försöker få in det i mitt tänk (som är väldigt lowtech) när det gäller akvarium.
    Sedan jag hittade hit till zoopet har jag lärt mig massor. Nu kanske det inte är så att jag rent faktiskt använder mig av all kunskap - men jag känner mig iallafall säkrare på vissa saker. Speciellt är det växter som jag har börjat få upp ögonen inför!

    Kommentar

    • Marisch
      • June 2006
      • 370

      Ursprungligen postat av MaxB
      Ja, är man bara öppen, och känner för lite "kritik" eller goda tips och råd så tycker jag att det är kul att "go public" med sitt stuff.
      Jag har också minimala kunskaper, trots att jag har hållt på ganska länge med akvarium - vattenkemi, växter, ljus och tekniska grejer som olika typer av gödning och sådant är jag helt och totalt novis på.
      Jag tar till mig alla tips och råd o.s.v. och försöker få in det i mitt tänk (som är väldigt lowtech) när det gäller akvarium.
      Sedan jag hittade hit till zoopet har jag lärt mig massor. Nu kanske det inte är så att jag rent faktiskt använder mig av all kunskap - men jag känner mig iallafall säkrare på vissa saker. Speciellt är det växter som jag har börjat få upp ögonen inför!
      Jag har förvisso oxå nästan alltid haft akvarium men den riktiga "akvarienojan" slog inte till förrän jag skaffade mig mitt 600 liters för två år sen. Ett akvarium blev snabbt två och sedan tre och nu är jag nog fast.

      Växter är definitivt ett kapitel jag aldrig satt mig in i förut, men absolut vill lära mig mer om.

      Håller med, Zoopet har lärt mig mycket oxå. Glad att jag hittade hit.
      720 liter160 liter102 liter54 liter

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Marisch
        Jag har förvisso oxå nästan alltid haft akvarium men den riktiga "akvarienojan" slog inte till förrän jag skaffade mig mitt 600 liters för två år sen. Ett akvarium blev snabbt två och sedan tre och nu är jag nog fast.

        Växter är definitivt ett kapitel jag aldrig satt mig in i förut, men absolut vill lära mig mer om.

        Håller med, Zoopet har lärt mig mycket oxå. Glad att jag hittade hit.
        Jag är också glad att få ta del av zoopets alla fördelar, råd, tips och kunskap.
        Akvarienojan sitter nog i när den väl satt sig - men böljar såklart fram och tillbaka mellan varven. Det är lätt att samla på sig många kar och ibland blir vissa av dom eftersatta - och man kan känna att man tröttnar lite, men så fixar man till det, kanske roddar om lite och så är det full fart igen!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag slängde i en redmoore-rot idag, på högersidan. En ganska "trasslig" klump hamnade långt bak, vilket viejitorna uppskattade - och några spröt letade sig uppåt i vattnet också...
          Nu är det "sandlådan" i främre mitten som skall få sig en genomkörare också - ser ju för trist och tomt ut där nu.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Big_Sal
            • March 2008
            • 470

            Ser verkligen ut som en biotopbild från amazonas... Skalarer mellan rötter o brunt vatten... riktigt mums... Enligt mitt tycke ditt finaste kar!
            //Salle

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              Härlig "mood" i ditt kar, jag gillar den där svartvattenkänslan...
              Ditt lyckade projekt är en klar inspirationskälla till mitt eget amazonasprojekt!
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Big_Sal
                Ser verkligen ut som en biotopbild från amazonas... Skalarer mellan rötter o brunt vatten... riktigt mums... Enligt mitt tycke ditt finaste kar!
                Härligt att höra! Det här karet är verkligen mörkt och "rotigt" och det är en hisnande känsla att kolla in i det, mycket beroende på höjden och djupet samt att vattnet är fullständigt kristallklart med en djup bärnstenston - vilket inte syns så tydligt på bild tyvärr.
                Jag skall "murra" till sandplätten i förgrunden, dels för utseendet och dels för att jag planerar att sätta in, åtminstone ett par av de vildfångade A. hippolytae som jag skall hämta idag - så får vi se hur det går!

                Kommentar

                • Marsipulami
                  • September 2008
                  • 203

                  Lite löv kanske? Kan tänka mig att scalarerna blänker vackert i mörkret.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Ouscazz
                    Härlig "mood" i ditt kar, jag gillar den där svartvattenkänslan...
                    Ditt lyckade projekt är en klar inspirationskälla till mitt eget amazonasprojekt!
                    Gôtt att det inspirerar!
                    Jag har samma utgångspunkt för 960-litaret, som jag inom kort hoppas få lika "svart" som detta. "Problemet" i 960-baljan just nu är att det har blivit väl grönt - det växer så det knakar om växterna - och börjar mest likna ett växtakvarium - och det är inte riktigt min mening, men det ordnar sig med tålamod!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Marsipulami
                      Lite löv kanske? Kan tänka mig att scalarerna blänker vackert i mörkret.
                      Visst! Jag har haft omgångar med eklöv i det här karet, och det blir mer av den varan - skall även lassa i lite löv i 960-baljan!
                      Scalarerna blänker fint! Nu är två stöddiga par etablerade och de dominerar karet, sålunda får jag ta bort de fem som har "blivit över". Vet dock inte om jag behåller dessa - eller säljer iväg dom...?

                      Kommentar

                      • Marisch
                        • June 2006
                        • 370

                        Kan bara säga - wow! - . Detta ger mig inspiration till tusen eftersom jag kommer att ha bl a scalarer i mitt nya 750 literskar. Det kommer hem nästa fredag, den 20:e, by the way. Kan knappt bärga mej.
                        720 liter160 liter102 liter54 liter

                        Kommentar

                        • osis
                          • February 2008
                          • 851

                          Kanske man ska ha Scalarer i det nya karet...

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jaaaa - några hipplytae blev det inte idag... dom var beställda men de kom inte - kanske lika bra det.
                            Så det fick bli kakaduor i 600-litaret istället.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • osis
                              • February 2008
                              • 851

                              Dom var fina!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Slänger in några bilder på kvällens Scalarelek - och en liten filmsnutt!
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...