Scalarer i 600-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Tur att det inte blir diskus i detta kar, då skulle du fått starta en ny tråd...
    Nä, nu kan 960-tråden gå sin gilla gång med en "liten" uppdatering... som om ingenting hade hänt...

    Kommentar

    • osis
      • February 2008
      • 851

      Fy, datorn, fy!

      Tänkte egentligen svara igår men datorn bestämde sig för att bara lägga av! Nu däremot vet jag inte vad jag ska skriva mer än att; Vad kul det ska bli att se diskusarna sen!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av osis
        Tänkte egentligen svara igår men datorn bestämde sig för att bara lägga av! Nu däremot vet jag inte vad jag ska skriva mer än att; Vad kul det ska bli att se diskusarna sen!
        Ja, det tar ett par veckor till - det känns nästan värre än att vänta på julafton!
        Senast fick jag agera tomte här i grannskapet och skrämma barnen... av någon anledning... kan det vara att man numer har ett rejält lôfnöske i fejjan?

        Kommentar

        • osis
          • February 2008
          • 851

          Ja, det tar ett par veckor till - det känns nästan värre än att vänta på julafton!
          Senast fick jag agera tomte här i grannskapet och skrämma barnen... av någon anledning... kan det vara att man numer har ett rejält lôfnöske i fejjan?
          Hehe, kanske det!

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            Plattfisk!!!!!!?! Har du blivit galen människa! :P
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Markus1984
              Plattfisk!!!!!!?! Har du blivit galen människa! :P
              Discus-sjukan har slått till... igen!
              Jag vore ju absolutely stark raving mad om jag inte åkte med på dessa VF-discus!

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                Ursprungligen postat av MaxB
                Discus-sjukan har slått till... igen!
                Jag vore ju absolutely stark raving mad om jag inte åkte med på dessa VF-discus!
                Läste bara att du skulle bli med plattfisk! inte vad det var för nått.

                Det blir garanterat fint, men jag är ju som känt, anti-plattfisk.

                Ska du greja om med inredningen nått?
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Markus1984
                  Läste bara att du skulle bli med plattfisk! inte vad det var för nått.

                  Det blir garanterat fint, men jag är ju som känt, anti-plattfisk.

                  Ska du greja om med inredningen nått?
                  Anti-plattfisk... varför?
                  Nej, jag skall inte greja om inredningen i 600-litaret. Discusarna skall få gå i 960-baljan!

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Anti-plattfisk... varför?
                    Nej, jag skall inte greja om inredningen i 600-litaret. Discusarna skall få gå i 960-baljan!
                    Tillsammans med Dvärgcikliderna och tetrastimmet?

                    Jag tycker det är otroligt tråkiga fiskar, dom rör inte speciellt mycket, står mest och trycker i grupp som ett par gamla granar. Visst kan de ha spektakulära färgkombinationer, och kan vara väldigt graciösa när dom har yngel runt sig. Men njae, en bekant till mig har ett gäng diskus, men när jag kikar i hans akvarie leter jag mest efter malarna och de andra mindre cikliderna.

                    Kanske kommer Diskusintresset när man hållt på lite längre, eller kanske kommer det aldrig. Who knows.....
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Markus1984
                      Tillsammans med Dvärgcikliderna och tetrastimmet?

                      Jag tycker det är otroligt tråkiga fiskar, dom rör inte speciellt mycket, står mest och trycker i grupp som ett par gamla granar. Visst kan de ha spektakulära färgkombinationer, och kan vara väldigt graciösa när dom har yngel runt sig. Men njae, en bekant till mig har ett gäng diskus, men när jag kikar i hans akvarie leter jag mest efter malarna och de andra mindre cikliderna.

                      Kanske kommer Diskusintresset när man hållt på lite längre, eller kanske kommer det aldrig. Who knows.....
                      Japp, tillsammans med tetror och apor - 960-karet är så lummigt och "djungligt" nu så jag tror det blir toppen!
                      Ja, det där med att Discusarna är tråkiga, eller upplevs som tråkiga kanske - kaaaaaaaanske har lite att göra med i vad för typ av akvarium dom går i.
                      När jag hade Discus för ett tag sedan var de några av de mest intressanta fiskar jag har sett - grupperingarna, utparningarna - lekarna och deras ägg- och yngelvaktande var helt absorberande intressant att kolla på. När honan och hanen låter yngelsvärmen glida över mellan varandra och de små sitter och gnafsar på ryggen. Så som jag uppfattar det är detta beteende mycket givande att studera.
                      Däremot är det ledsamt och jobbigt att titta på discusar som inte trivs, och bara står still i ett hörn - men så är det ju med all fisk.
                      Sedan är det ju också så att de kanske inte rör sig så fort - men varför måste allt gå/röra så snabbt!
                      Men, jag har förståelse för vad du menar - jag själv skulle ju inte få tanken att ens för en nanosekund vilja ha såna där stora "gäddor" eller vad fan de nu är för nåt i mina kar - intresserar mig inte ett dyft. Vi människor är olika helt enkelt - och det är därför akvaristiken är så intressant och spännande!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Amen
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          Ja jag hänger med! Kanske blir det ditt 960 som får mig att tycka annorlunda!

                          Men hittils har jag inte blivit så imponerad, menar heller inte att det behöver "gå fort i akvariet" med fiskar som simmar fram å tillbaka i '180'...

                          Men de akvarium med diskus som jag fått chans att studera in real, har varit väldigt stilla och hade lika gärna kunnat vara en tavla
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Markus1984
                            Ja jag hänger med! Kanske blir det ditt 960 som får mig att tycka annorlunda!

                            Men hittils har jag inte blivit så imponerad, menar heller inte att det behöver "gå fort i akvariet" med fiskar som simmar fram å tillbaka i '180'...

                            Men de akvarium med diskus som jag fått chans att studera in real, har varit väldigt stilla och hade lika gärna kunnat vara en tavla
                            Visst! Jag hänger med på din grej också!
                            Nog är det så att Discus, precis som Scalarer, långa stunder kan bli lite stillastående - men att liksom "döma ut" dom efter detta är lite synd tycker jag - de har väldigt mycket att ge om man ger dom goda förutsättningar och lite tid.
                            Det hela handlar ju heller inte om att man skall försöka övertala någon annan om att "de fiskar jag sysslar med" är bäst eller så, utan man gillar det man gillar. Jag själv gillar det mesta, från sävliga Discusar till pigga snabba afrikanska ciklider.

                            Kommentar

                            • osis
                              • February 2008
                              • 851

                              Jag gillar också alla möjliga fiskar!

                              Kommentar

                              • Markus1984
                                • November 2008
                                • 2606

                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Visst! Jag hänger med på din grej också!
                                Nog är det så att Discus, precis som Scalarer, långa stunder kan bli lite stillastående - men att liksom "döma ut" dom efter detta är lite synd tycker jag - de har väldigt mycket att ge om man ger dom goda förutsättningar och lite tid.
                                Det hela handlar ju heller inte om att man skall försöka övertala någon annan om att "de fiskar jag sysslar med" är bäst eller så, utan man gillar det man gillar. Jag själv gillar det mesta, från sävliga Discusar till pigga snabba afrikanska ciklider.

                                Hehe precis! Nå väl det är alltid kul att diskutera lite
                                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...