Scalarer i 600-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Markus1984
    Tråkigt att höra! :/

    Nu blir jag själv orolig då jag tänkt att mina panduro ska få gå kvar i mal-odlingskaret då dom tycks trivas väldigt bra där.
    Där finns 2 gula ancistrus och 1 brun!! ._.

    p.S Klart man bryr sig om de små liven trots att man har nitbälte
    Med förutsättning att ancistrusarna inte kommer in i den grotta eller den plats som dina panduro väljer att leka på så skulle det kanske kunna funka... men, ancistrusar är överjävliga på att hitta ägg/larver - så jag hade absolut inte haft ancistrus i t.ex. mitt Borelli-kar.

    Jag hade ju fantastiskt duktiga diskusar i 600-baljan för en tid sedan (finns en hel del gamla, döda trådar med massor av bilder och filmer på deras lekar och yngel...) och många var de gånger ancistrusarna käkade ägg, som i detta Scalarefall. De gånger Discusarna fick frisimmande yngel tog det inte många dagar innan tetrorna snappade upp dom.

    En liten uppdate på Scalareäggen; Båda föräldrarna fläktar fortfarande frenetiskt bakom pinnen - det kan ju vara så att det finns ett fåtal ägg kvar... faktiskt...

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      Ursprungligen postat av MaxB
      Med förutsättning att ancistrusarna inte kommer in i den grotta eller den plats som dina panduro väljer att leka på så skulle det kanske kunna funka... men, ancistrusar är överjävliga på att hitta ägg/larver - så jag hade absolut inte haft ancistrus i t.ex. mitt Borelli-kar.

      Jag hade ju fantastiskt duktiga diskusar i 600-baljan för en tid sedan (finns en hel del gamla, döda trådar med massor av bilder och filmer på deras lekar och yngel...) och många var de gånger ancistrusarna käkade ägg, som i detta Scalarefall. De gånger Discusarna fick frisimmande yngel tog det inte många dagar innan tetrorna snappade upp dom.

      En liten uppdate på Scalareäggen; Båda föräldrarna fläktar fortfarande frenetiskt bakom pinnen - det kan ju vara så att det finns ett fåtal ägg kvar... faktiskt...
      Vi får hoppas på att några överlevde..är alltid intressant att följa med på resan från rom - frisimmande - ungtjurar.

      Vad har du i din borelli låda som bottensmaskare?
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Markus1984
        Vi får hoppas på att några överlevde..är alltid intressant att följa med på resan från rom - frisimmande - ungtjurar.

        Vad har du i din borelli låda som bottensmaskare?
        Ja, om dom har ett fåtal ägg kvar skulle det ju vara kul om man kunde få se ynglen frisimmande lite senare - händer det så kommer bilder och filmer!

        Jag har ingenting i borellikaret, förutom en hane och tre honor. Den väldigt lilla mängd skit jag ser suger jag ur när jag byter vatten, tar ett par svep med häverten och det är borta på ett kick!
        Jag rör i stort sett aldrig mina kar efter att de är uppstartade - byter bara vatten och tar bort synlig skit... det är typ allt!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Såg precis att "mobiltelefon"-tråden drog igång igen...
          Då kan man lägga ner zoopet, stänga av och göra någonting annat idag då...

          Hej så länge och gott nytt år!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av MaxB
            Jag rör i stort sett aldrig mina kar efter att de är uppstartade - byter bara vatten och tar bort synlig skit... det är typ allt!
            Yes Markus, MaxB och jag är jämngamla gubbar och vi har båda haft akvarium under det gyllene 80-talet.

            Så de goda råden om fingrarna i vattnet.... Har jag och MaxB diskuterat och kommit fram till att vi oberoende av varandra har exakt samma åsikt.

            Kräver dock lite tålamod och lite längre perspektiv på saker och ting.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av MaxB
              Såg precis att "mobiltelefon"-tråden drog igång igen...

              Hej så länge och gott nytt år!
              Hmm, försa du dig nu

              Ja, Gott Nytt på dig oxå!

              Själv vaknade jag med snuva i morse, men va f*n, detta är ju amatörernas afton så det är lika bra att krama kudde tidigt
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av MaxB
                Såg precis att "mobiltelefon"-tråden drog igång igen...
                Då kan man lägga ner zoopet, stänga av och göra någonting annat idag då...

                Hej så länge och gott nytt år!
                Kan inte annat än hålla med, men ha en god fortsättning ändå!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  Detsamma boys.
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Haha Hur lång tid tog det innan man var tvungen att kika in här igen?
                    Zoopet är ju så jädra kul att hänga på - och jag kommer nog att "trilla" in här senare på kvällen - smita upp till datorn lite stealthigt sådär, medans de andra skålar, skrålar och har sig!

                    Maths, jag vet inte om jag försa mig, gissar att du menar ang. "mobil"-tråden, men visst, jag har åsikter i ämnet och kanske gör jag ett gästspel i den tråden - men då blir det ett sånt där låååååångt inlägg som ingen orkar läsa ändå... så jag vete fan om det är mödan värt - vi får se!

                    Scalarerna har uppenbarligen en del av sin romkaka kvar, jag kan dock inte se några romkorn då de sitter deadspot på baksidan av pinnen som vätter mot bakrutan - men de fläktar intensivt, vaktar noga och jagar bort allt som kommer i närheten - duktiga förstagångslekare må jag säga - dessa skulle man ju ha i en rejäl kub, för sig själva... hummm, hmmm, hummelihum...

                    Nu skall jag dammsuga, fixa lite käk och jädrarimej ta en bärs, så ses vi senare.

                    Gott nytt - Ansjo, Maths, Markus och alla andra!

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Haha Hur lång tid tog det innan man var tvungen att kika in här igen?
                      Zoopet är ju så jädra kul att hänga på - och jag kommer nog att "trilla" in här senare på kvällen - smita upp till datorn lite stealthigt sådär, medans de andra skålar, skrålar och har sig!

                      Maths, jag vet inte om jag försa mig, gissar att du menar ang. "mobil"-tråden, men visst, jag har åsikter i ämnet och kanske gör jag ett gästspel i den tråden - men då blir det ett sånt där låååååångt inlägg som ingen orkar läsa ändå... så jag vete fan om det är mödan värt - vi får se!

                      Scalarerna har uppenbarligen en del av sin romkaka kvar, jag kan dock inte se några romkorn då de sitter deadspot på baksidan av pinnen som vätter mot bakrutan - men de fläktar intensivt, vaktar noga och jagar bort allt som kommer i närheten - duktiga förstagångslekare må jag säga - dessa skulle man ju ha i en rejäl kub, för sig själva... hummm, hmmm, hummelihum...

                      Nu skall jag dammsuga, fixa lite käk och jädrarimej ta en bärs, så ses vi senare.

                      Gott nytt - Ansjo, Maths, Markus och alla andra!
                      Jo tack , det blir ofta så att man slinker in här igen fast man skulle 'iväg på nåt'.

                      Men som sagt, nu ska jag börja med förrätten och ta en bira. Har precis satt på en Whitesnake skiva från 78 att komma igång med. Fiskarna gungar med!


                      Gott nytt, igen..
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Markus1984
                        Jo tack , det blir ofta så att man slinker in här igen fast man skulle 'iväg på nåt'.

                        Men som sagt, nu ska jag börja med förrätten och ta en bira. Har precis satt på en Whitesnake skiva från 78 att komma igång med. Fiskarna gungar med!


                        Gott nytt, igen..

                        Jojo, man tackar - "Trouble" med Whitesnake förmodar jag - mycket bra platta. Jag har den dock bara på vinyl - men det är ju bara en fördel, allt annat än vinyl låter ju skit!

                        Inget dumt platt-val - tror jag lägger på den nu här också - "Take me with you, I will give you anything a woman neeeeeeeeeeeeds"

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jaaaha! Då skall jag ta första dagen på 09 i akt och riktigt störa er med en uppdatering på Scalarefronten.
                          Nu har fader Ancistrus käkat upp alla äggen, redigt och ordentligt - sådetså!

                          På grund av detta tänkte jag bre ut mig lite och berätta att jag skall frångå mina principer och faktiskt göra en liten operation i karet - det vill säga; rubbet åker ur. Tetror och Ancistrus skall väck! Dessa Scalarer är för fina och bra för att "hålla på" bland riffraff som buffliga Ancistrusar. Z-shopens Ancistrusodling skall få ett digert tillskott kan jag lova.
                          Ja, fy fan, det är bara att ta tag i det och leka gud igen. De jävla malarna och tetrorna störde Discusarna förr - och nu Scalarerna... det måste bli ett stopp på detta!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Way to go man!
                            Men lite sällskap bör de ändå ha, jag är rädd att det ser lite tomt ut annars?
                            Men det vete f*n vad som skulle passa i karet....
                            Corysarna får väl gå kvar antar jag och schackbrädena...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Way to go man!
                              Men lite sällskap bör de ändå ha, jag är rädd att det ser lite tomt ut annars?
                              Men det vete f*n vad som skulle passa i karet....
                              Corysarna får väl gå kvar antar jag och schackbrädena...
                              Japp, corysarna, schabrädena och Nyckelhålen, samt att jag nog behåller Golden-nuggetarna också - dom malarna gör ju inte en fluga förnär, håller sig för sig själva och är aldrig i vägen.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Jag har Äppelsnäckor med mina Skalarer, hoppas Skalarerna är lika duktiga på att plocka bort dem som Discusarna är! Från rom menar jag.

                                För Äppelsnäckorna är suveräna städare.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...