Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    När ska du hämta bolivianerna?

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      När ska du hämta bolivianerna?
      På måndag är tanken att jag skall hämta de resterande 66 småfiskarn.....sedan är det bara mina 6 diskus kvar och de tio Corydoras goldstripe kvar... och det blir förhoppningsvis nästa helg det. Sedan skall jag ta det lungt med fiskinköp ett tag....

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        Haha, förstår det! Lycka till med de nya! Jag är mest nyfiken på dina vf bolivianer

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Haha, förstår det! Lycka till med de nya! Jag är mest nyfiken på dina vf bolivianer
          Jag också

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Idag blir det bara ett kort inlägg och några halvtaskiga foton på fiskarna, jag är trollbunden av bolivianerna som söker igenom karet systematiskt som för att hitta revier.....grymt kul att följa

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0291.JPG
Visningar: 95
Storlek: 401,0 KB
ID: 2394350
            en liten vildfångad boliviansk fjärilciklid som vågade stanna kvar framför roten när jag tog kortet...

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0289.JPG
Visningar: 65
Storlek: 514,6 KB
ID: 2394351
            tre av tio fläckiga pansarmalar, nästan lite svåra att se .....beställde fem till idag...

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0292.JPG
Visningar: 73
Storlek: 529,8 KB
ID: 2394352
            ett par bolivianer, inte så mycket färg än men det kommer väl och tre Corydoras , ser ni dem.....

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0294.JPG
Visningar: 65
Storlek: 441,8 KB
ID: 2394353
            inte så mycket att säga, söt.... Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0293.JPG
Visningar: 77
Storlek: 309,2 KB
ID: 2394354
            några av de tio smyckestetrorna, och resten av fjärilarna bakom roten

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0297.JPG
Visningar: 79
Storlek: 315,9 KB
ID: 2394355

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6059

              Tjoho! Vad kul att bolivianerna simmar hos dig nu! Supersöta! Mina odlade hade inte mycket färg i början heller. Var väldigt gråa och blaskiga. Det ändrades snabbt!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Först av allt....nu är jag nöjd även med Curilenquer kar. Smyckestetran är jättekul att följa, de färgar otroligt fint, men svåra att fota så det får vänta. Är inte riktigt klock på vilka som är hanar och vilka som är honor, antingen är det par som leker eller hanar som slås om revier....iallafall en otroligt spännande tetra at följa. Ja och Corydoras är ju pajaser så enkelt är det....sedan har vi ju de vildfångade bolivianska fjärilciklider. De har delat upp sig i två grupper så som det är nu, två i ena kanten och fyra i andra, nyfikna och framme mycket, men när jag skall fota försvinner det bak i karet. Krävs övning det här.

                Idag hade jag egentligen tänkt flytta över smådiskusarna om värdarna vat bra.....men de var det inte, vet inte om man kan kalla det nitrit spik....Men högre värden än jag haft tidigare, även nitrat så det borde väl innebära att viss nerbrytning sker. Nåväl alldeles för mycket nitrit för att flytta diskusar, i deras kar är nitriten ju noll, så det blev vattenbyten i de nystartade, men även efter vattenbytet har jag för höga nitrit värden, så ett nytt vattenbyte imorgon så får vi se hur det ser ut då......

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0318.JPG
Visningar: 69
Storlek: 544,4 KB
ID: 2394410

                Ett par bolivianer som vågar sig fram, inget bra foto men ändå

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Härligt att du är nöjd med karet nu men synd på nitriten. Bolivianerna är ju för gulliga!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Nu stort vattenbyte, nitrit på 0,6, vet inte om det räknas som nitritspik men det gäller att bli av med nitriten innan diskusarna flyttas. Jag kör ett 80% vattenbyte idag och sedan 50% imorgon. Sedan blir det några dagars fasta för fiskarna så hoppas jag att nitriten försvinner......har ju inte riktigt koll på hur det brukar gå till. Fiskarna verkar dock må bra så jag hoppas att jag upptäckte detta i tid. Lite tråkigt är det ju att små diskusarna får vänta ett tag till.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Några foton nu när vattenbyten är klara och jag sitter här med min tekopp....på fredag kommer min fotoduktige son hem, får se om han kan lära mig hur man fotar små smabba tetror. Idag siktade jag på kardinaltetrorna, men de är snabba så inga kort blev skarpa.....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0333.JPG
Visningar: 70
Storlek: 412,2 KB
ID: 2394463
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0331.JPG
Visningar: 64
Storlek: 414,8 KB
ID: 2394464
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0332.JPG
Visningar: 64
Storlek: 356,7 KB
ID: 2394465
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0335.JPG
Visningar: 84
Storlek: 294,2 KB
ID: 2394466

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Vackra fiskar, jag köper 20-25 st när det fungerar ok i mitt 100 liter så blir det ett bra stim hoppas jag =)

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Små diskusarna då.....nu har mitt par hundratals sprattel.....Suck De har ju övat jätte mycket men nu har jag ju inte hjärta att dela dem.... de får nog en liten kub att leka i..... hade ju velat att de både skulle bli större och dessutom inte mixade sig mellan sorterna. Nåväl får ju vara nöjd över att min fisk verkar trivas....

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6059

                            Vad roligt med sprattlare! Även om jag förstår att tajmingen kunde ha varit bättre.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Små diskusarna då.....nu har mitt par hundratals sprattel.....Suck De har ju övat jätte mycket men nu har jag ju inte hjärta att dela dem.... de får nog en liten kub att leka i..... hade ju velat att de både skulle bli större och dessutom inte mixade sig mellan sorterna. Nåväl får ju vara nöjd över att min fisk verkar trivas....
                              Alltså Thomas... Du måste ha fantastiskt vatten och otrolig hand med fiskar. Blåa händer? Så glad för din skull att de trivs så fint!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av LoGeek

                                Alltså Thomas... Du måste ha fantastiskt vatten och otrolig hand med fiskar. Blåa händer? Så glad för din skull att de trivs så fint!
                                Skyller allt på vattnet, fammlar själv fortfarande i mörkret.....

                                sedan tror jag ju det beror mycket på uppfödningen av diskusen också......Patric var ju hemma hos mig idag och vi pratade ju om hur otroligt lätt de gått med mina små, medans jag ju haft problem med det stora. Trotts samma vatten, men just vid senaste vattenbytet fick jag mycket lägre pH igen, trotts kommunalt vatten. Patric upplevde samma sak i sina kar, diskusen mörknar och står och kniper lite med fenorna.....jag får passa mig för vattenbyten när det regnat mycket verkar det som....

                                Så ännu så länge är det varken blåa eller gröna händer ( tänker på växterna) utan jobbar mest med tur och otur känns det som och vet egentligen inte vad jag sysslar med ( annat var det med Malawi , där kunde jag....) Men det är kul och jag försöker lära mig........alla tetror mår super och de bolivianska fjärilcikliderna har gjort tre gropar i sanden, har förstått att även detta är ett tecken på att de trivs, lekgropar......

                                Kommentar

                                Arbetssätt...