Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Då kanske det löser sig naturligt att jag får vänta med ominredningen till sommaren . Först ska stammarna torka och sedan ligga i blöt i ca sex månader!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Ja, de är rejäla stammar! Maken sågade ned dem i hyfsat rätt höjd nu och jag provade att ställa dem i ett ”modellkar” som jag har för ändamålet. Det såg riktigt bra ut! Nu ska de bara torka helt och sedan vattenmättas. Lär ju ta ett tag...
    Morsning, skojar du..?
    Som du vet har jag kämpat med vattenmättning av Körsbärsstammarna till 720-baljan, i mer än ett halvår...
    Men, trägen vinner - det blir good stuff av det hela till slut!


    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, de är rejäla stammar! Maken sågade ned dem i hyfsat rätt höjd nu och jag provade att ställa dem i ett ”modellkar” som jag har för ändamålet. Det såg riktigt bra ut! Nu ska de bara torka helt och sedan vattenmättas. Lär ju ta ett tag...

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Vilka grovsingar

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, jag hoppas det blir bra! Kan ju vara så att de ser för grova ut sedan i förhållande till karets storlek. Men det lär vi märka då .

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Fina grejer!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: CCDC4791-3F34-4CFD-9347-21823A35874F.jpeg
Visningar: 213
Storlek: 964,6 KB
ID: 2421958Klicka på bilden för större version

Namn: DB4BE9A8-6CE4-4207-B4DB-B57AC3578BEF.jpeg
Visningar: 206
Storlek: 689,5 KB
ID: 2421957Klicka på bilden för större version

Namn: 73118059-CF5D-421C-8AF0-D74E2B33B140.jpeg
Visningar: 222
Storlek: 959,2 KB
ID: 2421956 Här är mina körsbärsgrenar, lite långa än, men ni får en uppfattning iallafall.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag ska fota och försöka beskriva mitt tänk! För mig är det mycket att vissa inredningar/kombinationer ”känns rätt” utan att jag kan förklara varför. Det blir en stämning i karet som är tilltalande och som dessutom ska passa invånarna i karet och deras behov. Det är det jag försöker jobba fram när jag testar olika inredningar, känslan av det blir ändamålsenlig visuell harmoni på något flummigt sätt.

    Lämna en kommentar:


  • TurtleTurd
    svarade
    Självklart skall du följa ditt flow. Man skall väl inte störa skapandeprocessen.
    Skulle bara vara intressant att se hur ni får till djup och höjd i inredningen. Än så länge har mina blivit väldigt "platta".
    Men jag är ju ganska säker på att vi kommer få se en ny skapelse att förundras över när du drar igång.

    Mvh TT

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hej TT! Jag ska absolut fota det nya materialet vid tillfälle och lägga upp. Ska också försöka fota lite löpande under ominredningen, när den nu blir av. Kan dock inte lova att jag kommer lägga upp bilderna löpande under processens gång för det kan bli så att jag får ett "flow" som jag måste hänga med i. Men åtminstone i efterhand bör jag kunna skriva och visa hur jag tänkt under tiden. Förhoppningsvis iallafall!

    Lämna en kommentar:


  • TurtleTurd
    svarade
    Hej Nando

    Härligt med omarbetning av storkaret.
    Skulle vara kul att se bilder på det nya materialet du har tänkt använda.

    Skulle även vara kul, som jag även tjatat på Mats om, om du kunde ta lite bilder under tiden du arbetar med karet. Så man ser hur du går tillväga så att säga. Så kanske jag och andra kan lära sig lite hur man kan tänka om olika inredningsdetaljer, och hur man bygger upp allt. Lite som en bildstudie.
    Men det är ju självklart helt och hållet frivilligt. Om det känns tungt och stort så gör du självklart inte det.
    Skall oavsett bli intressant att följa.

    Mvh TT

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det ska bli roligt att följa din ominredning ICC! Tror du kommer igång före mig, så det blir nog jag som kan ta rygg på dig!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Känns som att vi går och klurar på samma sak du och jag Nando. Kommer att göra om i mitt ena 540 liters någon gång mellan november till februari. Kan bli kul att peppa varandra med ideer och liva upp forumet lite. Funderar om om jag skall lägga mig ett steg efter dig och inspireras
    Nä, jag bara skojar. Har en ganska klar bild hur detta kar skall inredas. Blir en utmaning att jobba mot sin egen linje och normala tänk.
    Ser fram emot dit arbete

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Japp, tanken med mindre och lugnare fiskbesättning är något jag också är inne på.
    Intressant att höra hur du tänker kring inredningen. Det blir liksom en mognadsprocess med inredningsarbetet, man kommer på små detaljer som bidrar och förbättrar helheten - det märks att du kommit långt i denna process!
    Ja, det är just det - en process. Både i det ”lilla” varje gång ett nytt kar inreds och i det ”stora” som för mig är den samlade erfarenheten jag fått av de inredningar jag gjort i kombination med inspirerande bilder/idéer jag sett andra testa. Nu känner jag mig i ”ofas” med inredningen i storkaret. Därför måste den på sikt ändras. Och då ska jag passa på att modifiera fiskbeståndet något också så att jag, som du också är inne på Mats, får mindre och lugnare fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av cambru
    Härliga bilder som vanligt
    Roligt att du tycker det!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...