Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Scalarer i ett 540 liters kar

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Nando
    svarade
    Nu är det rätt grumligt trots att jag sköljde sanden till förbannelse. Ska fota när det klarnar upp.

Kommentera:

• ICC
    svarade
    Följer nyfiket i skymundan! Glöm inte att fota när du vill och får tid. Det kommer att bli ruggigt bra tror jag!

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Nu har jag fått till en grovscape som jag gillar! Det slutade med att jag drog bort all javaormbunke från rötterna för att bli fri att ställa dem hur jag vill. Ev ska jag limma dit en del igen sedan. Ska tvätta sanden och lägga dit den samt vattenfylla ikväll.

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Nu är båda karen målade och täthetstestade. De står där de ska på den nya bänken och ser jättefina ut.

Jag har börjat ta ut inredning från mellankaret och det mesta ligger nu i hinkar/backar med vatten. En del lämnar jag kvar i karet så att fiskarna kan söka skydd.

Har testat lite olika kombinationer i det nya karet. Blev inte riktigt nöjd så jag har lagt ned för idag. Inser att jag nog kommer behöva ta bort en del java från grenarna/rötterna. Som det är nu är de nästan helt täckta med Java och det blir för mycket. Vill skapa lite mer fritt simutrymme denna gång men javan är verkligen överallt. Det blir nog också till att ge upp några rötter jag i och för sig gillar, för allt kommer inte få plats. Ska fundera och ta nya tag imorgon.

Kommentera:

• Ekenberg
    svarade
    Blir en hel del småprojekt när man startar ett nytt. Följer förväntansfullt

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Nu är det första karet målat och testat med vatten i. Det verkar tätt. Karet är flyttat till bänken och kommer bli ett svartvattenkar på sikt.

Det andra karet är målat med första strykningen. Det är detta kar jag ska börja med att inreda sedan och i huvudsak blir det då till att flytta befintlig inredning från mellankaret. En del fiskar ska också flyttas med. Funderar dock på att låta kolglödstetrorna från mellankaret flytta till lillkaret där det redan går ett stim sådana. Då blir det ett större stim där och så kan det nya karet få gå in sig med enbart gul fantomtetra en tid. Bolivianerna ska nog få flytta till storkaret där jag tror de kommer trivas bättre eftersom 70cm, som det nya karet är på längden, är i kortaste laget för dem. När karet verkar stabilt ska jag utöka stimmet med gul fantom och ev fundera på ytterligare en sorts tetra tex någon nannostomus.

Kommentera:

• Inger H
    svarade
    Jag ser verkligen fram emot vad du tänker fylla karet med. Nu har du sommargöra

//Inger

Kommentera:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando Visa inlägg
    Nu har jag börjat måla ena karets baksida. Ska fylla det med vatten och testa så det håller tätt också. Känns kul att vara igång!
    Gôtt!
    Det skall bli spännande och intressant att få se vad du hittar på!

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Nu har jag börjat måla ena karets baksida. Ska fylla det med vatten och testa så det håller tätt också. Känns kul att vara igång!

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Vad roligt att höra!

Kommentera:

• Superpescado
    svarade
    Okej blir lika kul med mellankaret blir alltid inspirerad när du inreder!

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Jag väntar. Har inte ens lagt rötterna i blöt än och det kommer ju ta ett tag att vattenmätta dem. Ska inreda det andra karet med det som redan finns i mellankaret så de rötterna är ju redan blöta. Först när det "nya mellankaret" är klart och mitt Juwel Rio är tömt och sålt/flyttat ska jag ge mig på svartvattenprojektet.

Kommentera:

• Superpescado
    svarade
    Va roligt Nando. Har du börjat torrinreda redan eller väntar du lite till?

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Halloj i sommarvärmen! Idag kom så äntligen paketet med löv och frökapslar m.m. Jättekul! Massor med spännande grejer som kommer färga vattnet vackert brunt och se toppenfina ut i karet . Jag längtar efter att sätta igång med svartvattnet. Men först ska det andra karet fixas. Kanske hinner jag börja måla bakgrunden i helgen.

Kommentera:

• ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando Visa inlägg
    Haha, är det någon som kan ana på inläggen ovan att jag haft mycket att göra i veckan och först nu fått en ordentlig stund över att uppdatera .
    Ser verkligen fram emot ditt projekt Nando. Nyfiken till max hur det utvecklar sig
    Vet redan nu att det kommer att bli kalasfint Meka på med dina akvarium!

Kommentera:

Sparar...
X