Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 6EA396CD-4F7D-4379-9D93-0F0562AE9E3B.jpeg
Visningar: 180
Storlek: 304,4 KB
ID: 2428884

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu kommer några bilder på inredningen från det att de stora grenarna hamnade i karet till hur det ser ut idag. Inspirationen till karet har främst kommit dels från Mats i Akvariestugan, dels från mitt ”svartvattenkar” som jag är väldigt nöjd med. Tanken är att tillsätta mer löv/svartvattenjox successivt så att vattnet blir lagom tefärgat. När jag får tag på mer spikblad ska jag också snurra in fler sådana plantor i grenverket till vänster. Den planta limnophila sessiflora som syns i framkant är bara där tillfälligt.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Fint att ni är med och tycker till!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    c90-Maths har en mycket fin poäng i inlägget ovan - en idé som jag delar helt.
    Att bygga inredning med tanken att bortse från en symmetrisk bild skapar ofta oväntade och intressanta miljöer där den klassiska skådeplatsen - "gården" - i mitten kan undvikas.
    Det skall bli så spännande att se vad du kommer att arbeta dig fram till!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    En fundering...
    Det går att "trassla ihop" dessa fina grenar i mitten och skapa ett omvänt cenario. Vi brukar prata om att blicken ska sugas in i mitten, men om man bygger upp en massiv rot del i mitten och leder ut blicken till respektive sida kan man få uppfattningen att karet är större än det verkligen är. Dessutom kan man på detta sätt dela karet i tydliga revirområden. Har inte själv en klar bild av detta, men kan vara värt att pröva i förstudien.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack för input!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Klicka på bilden för större version

Namn: 50C0DBA8-9854-4EED-BE08-287E60B223AD.jpeg
Visningar: 226
Storlek: 1,34 MB
ID: 2428792 Högerkanten
    Helt klart det här exemplet tycker jag! Det andra alt. såg det lite ut som en stock bara lagd att luta mot kanten...

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, eller något i den stilen, vi får se hur det blir när jag har vridit klart

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 50C0DBA8-9854-4EED-BE08-287E60B223AD.jpeg
Visningar: 226
Storlek: 1,34 MB
ID: 2428792 Högerkanten

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2127270A-5AD1-4FEF-A9C0-0D7A117929DC.jpeg
Visningar: 203
Storlek: 1,16 MB
ID: 2428790 Vänsterkanten

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag testar de grövre körsbärsstammarnas placering i mitt ”provkar”. Sedan har jag en hel del syrengrenar av tunnare slag som ska in också. Men de tyngre pjäserna behöver hitta sina platser innan jag lyfter ned dem i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det är väldigt roligt att se hur tetrorna lever upp nu när det inte finns några stora fiskar i karet. Det ligger några grenar och växter huller om buller (har inte börjat göra om inredningen än) och Citrontetrorna spelar för varandra och far in och ut bland växter och grenar. Skulle inte förvåna mig om det snart dyker upp yngel.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Haha! Inspireras eller plagiera bäst du vill, jag är bara glad om något jag gör kan väcka idéer och intresse hos någon annan . Jag har plockat ut en del inredning i storkaret och ska fortsätta i helgen. Kommer sedan försöka mig på en ”våtinredning” med befintliga fiskar kvar i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Kul att ommöbleringen är i antågande. Har läst ifatt din tråd lite och den har väl delvis fungerat som inspiration för min egna nyuppstart)- Hade dock inte riktigt reflekterat över det faktum att de arter du räknar upp här ovan är mer eller mindre exakt vad jag tänkt ha i baljan, när det slutar vara inspirerande och istället övergår i ren plagiarism kan man ju fråga sig.

    Har du dragit igång med stöket än?
    Senast redigerad av Munin; 19 March 2021, 14:31.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ja då är det ju bara att böka på utan trål.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...