Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • c90368
    svarade
    Istället för att svara övergripande så kommer ett konkret förslag. Om du läser om respektive fisk så förstår du nog hur jag har tänkt. Men det är nog lite jobb att få tag på alla kandidater.
    Apistogramma steindachneri (1+3)
    Nannacara taenia (1+3)
    Apistogramma barlowi (1+2)
    Apistogramma nijsseni (1+1)
    Dicrossus maculatus (1+1)
    Laetacara araguaiae (4)

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Mats och Maths (C90) - hur skulle ni ha gjort med Apistogramma i mitt storkar (160cm långt respektive 60cm djupt och högt) hade ni valt en något större grupp av en sorts apa eller två mindre grupper av två apor? Jag har förstått att om man ska ha två olika sorter så är det bäst att välja en högryggad t.ex. Hongsloi och en med slankare form t.ex. Trifasciata eftersom de (förhoppningsvis) inte ser varandra som konkurrenter då. Jag gillar verkligen apor och vill gärna testa flera olika! Samtidigt är det ju viktigast att de jag faktiskt har trivs. Tar tacksamt emot era synpunkter! Självklart kommer jag försöka inreda karet på lämpligt sätt så det kan bli flera passande revir.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Haha, kul att du är peppad!

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    ÄNTLIGEN! kul att höra att det börjar närma sig. Jag tror att dom snart är övermättade, så lika bra att sätta igång
    Senast redigerad av Superpescado; 13 March 2021, 23:21. Anledning: Felstavning

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Var ute och tittade på grenarna nu och jag tror att de största har blivit hyfsat vattenmättade. Det tunnare grenverket är svårare att bedöma för de tyngs delvis ned av is.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ska bli spännande att följa din ”nystart” av scalarkaret!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack för era synpunkter! Jag hade tänkt att ha ca 80 kolglödstetror i karet, får se hur det blir och om det kanske behövs fler. Det är en av mina favorittetror!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Ja, det ska bli kul. Visst hade du kolglödstetror i ditt 540? Upplevde du att de var så små att de ”försvann” i karet eller såg du dem ändå?
    Kul Nando.

    visst är det lite så med hobbyn, när allt lunkar på är det inte så mycket att pyssla med eller skriva om. Så man får lite köra ett projekt för att något skall hända.

    håller med Matts skall bli spännande att följa med på en ny resa. Jag hade hundra kolglödstetror i mitt 540 och tycker nog att det är ett antal som behövs för att ge verkan. Tyvärr slutade ju alla dessa som mat för Adoketa ..... kanske därför de är så stora och fina nu

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Japp, det går väl 30-40 stycken Kolglödstetror i 720-burken just nu. De syns fint tycker jag, men det blir bättre ”synlighet” när de blir uppåt hundratalet och däröver.
    Jag tycker just att deras sätt att smälta in i befintlig inredning är attraktivt.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, det ska bli kul. Visst hade du kolglödstetror i ditt 540? Upplevde du att de var så små att de ”försvann” i karet eller såg du dem ändå?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Gôtt att höra, Nando!
    Nu blir man ju alldeles till sig i trasorna - fasen va’ spännande detta blir!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Inser att jag har blivit dålig på att uppdatera. Kanske är det för att allt bara lunkar på utan några större nyheter. Jag är fortfarande väldigt nöjd med alla kar utom storkaret. Det karet är ett Akvastabil 576 liter och det var planeringen för det karet som gav upphov till min tråd för ca tre år sedan. Nu vill jag göra om det, omplacera Scalarer, Inkastenciklider samt Siameser och bara satsa på mindre fiskar. Min tanke är ett stort stim Kolglödstetror samt mina befintliga Citrontetror och Corydoras trilineatus. Ska även ha ett gäng räkor och en eller två grupper Apistogramma. That’s it! De kommande grenarna/stammarna ligger i blöt och jag känner mig taggad på ominredningen. Har en tanke på hur jag vill ha det, får se om det lyckas.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack!

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Väldigt fina. Tänk vad dom utvecklas från ganska gråa till färggranna!
    Du har så fin växtlighet!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Fler bilder från mellankaret på apistogramma trifasciata, både vuxna och ett yngel Klicka på bilden för större version

Namn: F138A91E-08E5-4488-A038-7E0C5A82B562.jpeg
Visningar: 233
Storlek: 238,1 KB
ID: 2427607Klicka på bilden för större version

Namn: FE72ABBD-8E21-4CED-94E7-B63077079DFA.jpeg
Visningar: 220
Storlek: 316,6 KB
ID: 2427608Klicka på bilden för större version

Namn: 8BE68F1A-53B9-4096-B4A5-417915816647.jpeg
Visningar: 210
Storlek: 541,0 KB
ID: 2427609Klicka på bilden för större version

Namn: CE92FC70-22A2-46DD-B022-68D5B573F85A.jpeg
Visningar: 199
Storlek: 467,1 KB
ID: 2427610Klicka på bilden för större version

Namn: DDCFB485-D2F8-4278-9278-66B2C101448D.jpeg
Visningar: 214
Storlek: 496,2 KB
ID: 2427611Klicka på bilden för större version

Namn: AD0BAE28-275C-4B31-B318-E5D7C6E240AA.jpeg
Visningar: 219
Storlek: 735,1 KB
ID: 2427612

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...