Du snuddar nära titeln proffs vad gäller snygga fjärilsciklider och smakfullt inredda akvarium.
Scalarer i ett 540 liters kar
Kollaps
X
-
Jag pladdrar vidare... I storkaret har Inkorna rom igen. Det finns fortfarande några yngel kvar från förra kullen. Första gången de lekte i karet så vaktade föräldrarna ynglen tills de blev ganska stora. Under tiden drog de naturligtvis inte igång någon ny lek. Det var först när ynglen var ett par cm som de lekte på nytt. Sedan dess har tiden de vaktar yngel innan en ny lek påbörjas förkortats kraftigt. Nu lämnar de sina mycket små yngel ganska snabbt för att leka på nytt. Det får till följd att ynglen blir uppätna. Det är visserligen bra för mig eftersom jag inte kan ha olika kullar yngel på uppväxt. Funderar dock över beteendet. Av den första kullen blev det ju ca 25 överlevare. Därefter har inget yngel klarat sig till ordentlig storlek eftersom de blir uppätna av andra fiskar när föräldrarna släpper dem och drar igång en ny lek,Kommentar
-
Det är lite synd om mig eftersom jag inte ser rött som alla andra. Är drabbad av den manliga genen som ger en färgblindhet i det röd gröna spektrat. Det innebär till exempel att jag har svårt att plocka lingon, för jag ser dem inte i grönskan. Med andra ord är rött ingen signalfärg för mig och därmed är kolglödstetror grå och ointressanta.
Det värsta jag vet är när folk skickar Excelfiler och glatt förklarar att man har markerat det viktiga genom att ha röd textfärg, brukar skicka tillbaka och be om blått istället. Eller de som skriver med röd text på svart bakgrund, är som ett svart plank för mig.
Men vi är någonstans mellan 20 - 30 % av den manliga befolkningen som lider av detta, så det är lite märkligt att kunskapen om problemet inte är mer spridd än den är.Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/MathsKommentar
-
Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/MathsKommentar
-
Jag har nästan alla former av färgblindhet och kör dessvärre mot rött ofta på kvällstid, då det är lätt att ta fel på om det lyser högst upp eller längst ned. Frun har blivit van och vet numera att jag alltid kollar om det kommer bilar i korsningen, men i början skrek hon förtvivlat några gånger!Kommentar
-
Imorgon bär det av till Akvarielagret för att köpa levandefoder (blackworms). Ska passa på att spana in gul fantomtetra också. Tänker mig ett stim sådana i mellankaret när det gjorts om. Ska också fråga när de kan ta inkaynglen, för de börjar gå lite trångt nu tycker jag.
När jag har gjort om mellankaret och flyttat fjärilsparet dit ska jag äntligen köpa mina efterlängtade apistogramma trifasciata till lillkaret.Kommentar
Kommentar