Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    Klicka på bilden för större version

Namn: 33DF1CDF-BD1C-4B0F-910F-DD7FD51874BC.jpeg
Visningar: 266
Storlek: 533,4 KB
ID: 2403689 Scalarernas rom är kvar. Inkorna har lekt. Bifogar bild.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6032

      Här är scalarernas rom. Vissa korn har vitnat.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 502FE09D-18C6-4AE9-8FC3-0F1196389DF8.jpeg
Visningar: 254
Storlek: 328,3 KB
ID: 2403691

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Så roligt med all lek!
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6032

          Nu var det några veckor sedan jag skrev. Har påbörjat semestern och varit bortrest en tid. Fiskarna har klarat sig bra med matning varannan dag. Jag har flyttat alla fiskar i lillkaret (inkor och kolglödstetror) till mellankaret. Ska ju göra om i lillkaret och bl.a. måla bakgrunden svart samt ta bort juwels inbyggda ”pumplåda”. Har lagt en massa snygga rötter i blöt också . Uppdaterar med bilder när processen kommit lite längre.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Trevligt att se dig tillbaka!
            Då ser vi fram emot det " nya" lillkaret om ett tag.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6032

              Tack!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Härligt! Skall bli kul och spännande att få följa utvecklingen i dina kar!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Hur går det för dig Nando. Är det bra med dig och karen?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    Det är bra med mig och karen, tack! Har semester (i sju veckor!) och njuter av sommaren.

                    I storkaret rullar allt på som vanligt. Inkastencikliderna leker regelbundet. Av första kullen har ca 25 stycken klarat sig. De fick gå kvar med föräldrarna länge. När paret lekte igen började de dock jaga de äldre ynglen och då flyttade jag dem. Snart är de stora nog att lämnas till akvariebutiken. Ett scalarepar leker också regelbundet men det har inte blivit mer än rom, tyvärr.

                    Mellankaret är i nuläget ett kaoskar där det går en salig blandning fiskar, bl.a. Inkaynglen. Detta ska på sikt styras upp och bli ett mer renodlat fjärilskar.

                    Lillkaret är för tillfället tomt på fisk och räkor. Jag ska ta ut inredningen också och sedan måla baksidan svart samt ta bort juwels pumplåda. Visst har du också tagit bort sådana? Hur gör man bäst? Sedan ska jag göra om inredningen så den passar någon lämplig apisto. Helst trifasciata om det går att få tag på. Vill ha en trio sådana och ett stim kolglödstetror (dessa har jag redan men ska utöka stimmet något). Utöver det ska jag ha räkor i burken också.

                    I nanot går det bara räkor; gula och amano. Så ska det förbli.

                    Jag har tänkt mycket på vad det är jag uppskattar med karen, både vad gäller fiskarnas beteende och miljö. Känner att jag hittat rätt i storkaret och ska nu, förhoppningsvis, få till det i lill- och mellankaret också. Antalet kar känns bra, det gäller bara att få ”rätt” invånare och inredning för dem så jag kan njuta av det som sker. Ska inte sticka under stolen med att jag gillar att inreda karen också

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Nando, tror inte Johnny har tagit bort interna filter i sina Juwelkar, men det har jag gjort - i alla Juwelkar jag har haft, dom är fula och tar för mycket plats. Jag har använt en sån där tunn filékniv och skurit i silikonet, har funkat perfekt, du får säkert fler tips

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6032

                        Okej, tack Inger! Men riskerar man inte att skära i silikonet i hörnet av karet då? Jag vill ju inte orsaka läckage. Läste någonstans om att man kan använda fiskelina. Har du gjort det? Verkar meckigt... Funkar det bra med kniv så testar jag naturligtvis det!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Funkar med både lina och tunn kniv. Jag tog bort mitt i Lido 200 med Lina och tog sedan bort silikonresterna med rakblad.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6032

                            Tack!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6032

                              Scalarerna har lekt igen. Hoppas det går bättre denna gång.

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Tänk om de kunde vara lika envisa på att ta hand om sina yngel som att leka. Tror det kommer att lyckas till sist. Sagt det innan, säger det igen...håller tummarna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...