Jag går lite OT här en stund.
Kanske skulle det vara bra att använda ett av dina större kar till att konditionera ditt "vattenbytarvatten" till discusarna?
Jag skall förklara; När du byter vatten skulle du kunna använda ett vatten som väldigt mycket liknar det som finns i karen där dina discusar går, fast helt rent. Du skulle kunna kunna använda ett av dina större kar till att ha vatten i - utan fiskar.
Kanske kan du lägga i lite rötter och växter så blir vattnet (i det fisklösa karet) du tillför dina discus-kar hyfsat likt det vatten som där discusarna går.
På så vis undviker du hastiga förändringar i vattenparametrarna i discus-karen vid vattenbyte. Sedan fyller du bara på med nytt vatten i det "tomma" karet som får "stå till sig".
Ja... det här var bara en liten idé som ploppade upp i skallen. Jag får en känsla av att dina vattenparametrar ändras drastiskt titt som tätt och att detta kan medföra de ibland förekommande bekymmer du drabbas av.
Nu vet jag att du byter mycket mer vatten i dina kar än vad ett fisklöst 720-kar kan täcka upp, men i princip...
Nåväl, ta en time-out nu och fundera på annat. Det kommer att fixa sig!

Lämna en kommentar: