550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Bra att du uppdaterade här också Thomas. Du är omtyckt och det märks fort om du inte är ”som vanligt”. Sköt om dig!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Hejar på dig Ekenberg. Ta det lugnt bara

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ordningen återställd

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Så skönt att höra av dig igen Thomas, trodde ett tag att du hade blivit smittad av den vidriga corona, vi är ju lite bortskämda med att du brukar uppdatera flitigt i din tråd, så såklart har du varit saknad . Lika roligt varje gång att läsa om dina kar och fiskar.
    Att lida av en depression är inte kul, det kan a sin tid att bli "glad" igen, bra att du har sökt hjälp! Ta nu hand om dig, och du Thomas ha inte så många järn i elden som du brukar, att flytta hem dina fiskar blir nog toppen tror jag.
    Kram,

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Tråkigt att du mått/mår som du gör, men bra att du tagit hjälp så att du kan må bättre igen.

    roligt att se dig skriva här igen iaf, vi är nog många som kikar in i din tråd och tittar efter uppdateringar titt som tätt.
    ta det lungt, alla fiskarna verkar ju må bra, och det är väl viktigast, sen när du har energi och lust tillbaka kan du placera, och flytta runt dom.

    ha en bra lördag!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Hej på er alla vänner!

    Det var absolut inte min mening att oroa er. Men jag har haft lite jobbigt med mig själv nu på sistone, eller det började nog några veckor efter det att jag fick avliva Nikki. Att jag sedan lyckades att ta död på flertalet diskus gjorde inte saken bättre. Jag hamnade liksom i en nedåtgående spiral där allt bara blev jobbigt. Min drivkraft och lust försvann.... så jag gjorde som jag brukar, begravde mig i jobb. När jag jobbar känns allt som vanligt och jag har ju ett jobb som aldrig tar slut.
    Jag har visst hamnat i en depression men har nu hjälp av psykolog, arbetsterapeut och fysioterapeut för att hitta rätt väg igen.
    Men nog om det, jag som inte ens trott på sjukdomar som utmattningssyndrom och depression för några år sedan, något som aldrig skulle drabba mig, nu vet jag bättre.

    Annars, ja jag har faktiskt inte ens varit inne på zoopet sedan mitt sista inlägg. Orkade liksom inte. Men idag kände jag att jag måste liksom sätta igång igen och möts då av alla er som tänkt på mig när jag inte varit här, det värmer verkligen. Tack.

    Fiskar så... alla lever vattenbyten och mat får de men så mycket mer har inte skett. Mina stor diskus, ja de gamla gänget får jag kanske börja kalla dem eftersom övriga är lika stora nu. Det gamla gänget lever ännu men jag har märkt att de är betydligt känsligare för vattenkvaliteten nu än innan olyckan med nitritchocken , så även om de känns friska och äter bra har troligen gälarna tagit stryk. I deras kar byter jag vatten varannan dag numer, går det längre tid står de och flämtar uppe vid ytan. Och detta även om jag inte kan märka några höga värden av något i vattnet. Men förövrigt så känns det som de är tillbaka. Snake är fortfarande för smal men börjar åter försöka erövra sitt rike genom att pröva sig på lite små attacker mot både RT och Big Boy.
    RT har en kant av karet som sitt revir och Big Boy andra kanten men inget bråk dem emellan. Hos RT håller både Lady och Lea sig, de två leoparder som är kvar. Och hos Big Boy är Bridgets hemvist. Så Snake och Kaa är de två hannar som inte har varken eget revir eller någon hona ännu.

    När jag någon gång kommer vidare var tanken att dessa gamla gäng skulle få dela kar med mina tre andra blue Diamond , två redspotted green och en cobolt . Tänkte att de kunde bli en fin ny grupp tillsammans, men nu är jag inte så säker, beror lite på hur det funkar med det gamla gängets gälar. Jag har ju fortfarande 12 stycken rödbruna kvar som nu nog får räknas som full vuxna. Och utav dessa är det minst fyra lekpar.

    I lokalen har jag nu fyra kar kvar med fisk, och där är tanken att de får vara kvar till efter jul och nyårs helger . Sedan kommer även de fiskarna att flyttas hem. Så antalet kar är nu nere på åtta. Vilket känns rätt bra, men ännu har jag inte riktigt bestämt mig för vilka fiskar som skall gå med vilka. Jag har ju min ståtliga grupp nyckelhåls ciklider, som är så otroligt snälla. Funderar lite på om de skulle ha ett eget kar, Jag har aldrig sett någon lek i denna grupp och vet inte om det beror på att de inte riktigt trivs med diskusarna. Kanske skulle de komma mer till sin rätt som ensam ciklid. Sedan är det ju hantlarna, där hade jag ju tänkt att testa dem med diskusen, men hantlarna är ju så otroligt glupska så frågan är om diskusen skulle ha någon chans.

    Ja, funderingar har jag, det är bara orken och lusten att köra igång som saknas. Dessutom har jag alla kar jag behöver och all utrustning och massor av helt otroligt vackra fiskar så kom igen nu Thomas hitta kraften och kör......

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Thomas, jag saknar också dina inlägg, hoppas allt är ok med dig

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Börjar bli lite orolig, saknar uppdatering.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hej Thomas! Hur är det med dig? Mår fiskarna fint?

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Ja, om jag någon gång lyckas lära mig det här med att lägga upp filmer på forumet så hade det ju inte varit så svårt att visa. Men tyvärr är jag mer oteknisk än en sten. Önskar det vore lika lätt här som i Facebook forumen. Men lite mer foton skall jag väl kunna ta, totalt är det med smådiskusarna 42 diskus i vardagsrummet
    Thomas, Mats kan ingående förklara för dig hur du lägger upp filmer via YT. Jag har kvar ett helt A4-ark sen många år, där han punkt för punkt förklarar hur man gör, då skall du veta att jag är hur trögfattad som helst när det gäller datorer

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Ja jag håller med! Hur mår dom alla där hemma hos dig nu?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Filmer är toppen men bilder är bra det med

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Superpescado
    Härligt att höra att snake mår fint igen
    det är inte alla som har 30 discus i sitt vardagsrum, vore kul att få se hur dit vardagsrum ser ut nu med akvariumen
    Ja, om jag någon gång lyckas lära mig det här med att lägga upp filmer på forumet så hade det ju inte varit så svårt att visa. Men tyvärr är jag mer oteknisk än en sten. Önskar det vore lika lätt här som i Facebook forumen. Men lite mer foton skall jag väl kunna ta, totalt är det med smådiskusarna 42 diskus i vardagsrummet

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av joho
    Vad roligt att höra att det är bra med Snake.
    Tack, ja söder är lustigt att fiskar kan bli sådana personligheter. Hoppas det blir lite stabilitet i mitt diskushavande nu ett tag.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Vad roligt att Snake är frisk och att allt går åt rätt håll. Vackra bilder som vanligt!
    Grymt glad, känns som en seger. Behöver bara få äta upp sig nu .

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...