550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Tråkigt att Snoken har gått bort. Märkligt också att det inte synts något innan.

    Att föda upp discusyngel verkar verkligen inte vara lätt. Kul ändå att ett gäng av dina fina små har klarat sig trots semester och annat! De ser jättesöta ut på bilderna!

    Hur gick det med allt vatten som läckt ut i lokalen till följd av det trasiga 720:t? Är det rent betonggolv där eller behövde ni åtgärda golvet på något sätt?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Sedan har vi ju mina stora diskus. Där allting en gång började. Just dess längtar jag efter att få hem igen. De skall få gå i ett kar i vardagsrummet. Skall bli riktigt skojigt.

    Ja ni som följt min tråd vet ju att dessa diskusarna dessutom är namngivna, det är klar att det funkade bättre när man hade tio än när man har en bra bit över femtio, hur kunde det bli så här.....

    Tyvärr dog en av med na stordiskusar nu i veckan. Jag tog för givet att det var Snake som haft problem med simblåsan. Men idag ser jag ju att Snake är kvar, fortfarande med sitt problem med simblåsan. Men vem var det då som hade dött...... Duke är kvar och Snake och Kah..... men var är Snoken...

    Ja tyvärr var det Snoken som dog. Utan ett sjukdomstecken, inget som jag märkt. Denna lilla diskus som jag fick med grattis för att han var så mycket mindre än de andra. Han blev en enastående vacker diskus, drygt 20 cm från nos till stjärt. Jag begriper inte hur det gick till.... men nu är han borta.

    Annars ja, RT (Rödturkos hane) är den dominanta men bråkar inte , däremot vaktar han gärna maten. Duke har sin rot och sin tjej Lady men även Duckface håller till hos dem. Snake är oftast själv troligen på grund av sina problem. Big Boy håller till med Bridget och Doris, men där verkar det som damerna är mer intresserad av honom än vad han är av dem, ser liksom aldrig tendens till lek eller uppvaktning, ja och så är det Kah och Lea, lägsta hanen i rang med lägsta honan i rang. Men ändå är det ett lugnt kar utan bråk. Det ända är att man måste sprida maten noga i hela karet så att RT inte har en chans att lägga beslag på allt.

    Detta karet är också grymt svårfotat på grund av alla reflektioner....
    Klicka på bilden för större version

Namn: C6CBCCAA-F589-4C7E-B94B-CA243336B345.jpeg
Visningar: 258
Storlek: 585,8 KB
ID: 2421711

    Klicka på bilden för större version

Namn: 0B7BF28D-11D0-4DB9-9ABA-A695FF663B4E.jpeg
Visningar: 246
Storlek: 761,5 KB
ID: 2421712

    Klicka på bilden för större version

Namn: 955688EE-F4F8-4C47-A98E-43A1E6B6DDA8.jpeg
Visningar: 252
Storlek: 426,6 KB
ID: 2421713

    Klicka på bilden för större version

Namn: 535D205A-D5F3-4642-AF5C-1C255FEEBB99.jpeg
Visningar: 253
Storlek: 361,8 KB
ID: 2421714

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9CF7BB94-6984-4BB3-A447-CDAEC7FC452B.jpeg
Visningar: 235
Storlek: 531,4 KB
ID: 2421715

    Klicka på bilden för större version

Namn: ACF076BC-24EA-4F20-9AEC-1411F6AA75D9.jpeg
Visningar: 238
Storlek: 660,3 KB
ID: 2421716

    Klicka på bilden för större version

Namn: 366107F9-AC12-481A-A5D1-11F758B1212A.jpeg
Visningar: 253
Storlek: 494,6 KB
ID: 2421717

    Klicka på bilden för större version

Namn: 975B77DF-1A59-4650-B713-F56F3C1F9AFC.jpeg
Visningar: 239
Storlek: 650,4 KB
ID: 2421718

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Tänkte faktiskt fortsätta och skriva lite till , när jag ändå sitter här och tömmer kar.

    men nu skriver jag om ett kar i taget. Och börjar med diskusyngel karet. Det här med diskus yngel, jag tror jag konstaterade det redan förra gången är inget som föder upp sig själv direkt. Förra sommaren åkte jag bort Max en helg eftersom jag hade yngel, sedan dog allihop i september ett halvår gamla och färdiga att säljas.....denna gången fick jag ju yngel precis lika illa men tog ändå semester. Vilket har gjort att mycket större del dött och att de växt sämre. Så kontentan , vill man föda upp diskus krävs 100% närvaro eller en bättre anläggning. Jag har en kompis i ett annat forum som lyckas riktigt bra, men då har han nakna kar , atomatiska vattenbyten och osomvatten , precis so som jag inte vill ha det.

    om jag kommer fortsätta att försöka mig på att föda upp diskus, javisst kommer jag göra det. Det är ju så spännande att man inte kan låta bli. Nu är min kull 6 månader igen, av de 60 jag hade är 16 kvar. De ligger nu på mellan 4-6 cm. Hos proffs uppfödare är de minst dubbelt så stora vid samma ålder. Nå ja det är som det är.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 6ECDFC36-41A8-48A8-844A-E9434D83FCD6.jpeg
Visningar: 277
Storlek: 364,4 KB
ID: 2421705

    Klicka på bilden för större version

Namn: D0F55A80-9980-4C9B-99F6-046B5D6A4BB3.jpeg
Visningar: 247
Storlek: 425,5 KB
ID: 2421706

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1EA072F5-27D4-43A2-B354-4483BBFD771A.jpeg
Visningar: 258
Storlek: 426,5 KB
ID: 2421707

    Klicka på bilden för större version

Namn: 83E32BB7-9F72-47F3-BF82-55B94AA36E43.jpeg
Visningar: 256
Storlek: 437,3 KB
ID: 2421708

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8DA935E6-CB1B-4290-A26C-552E68A15B13.jpeg
Visningar: 253
Storlek: 442,8 KB
ID: 2421709

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Lördag i lokalen, tänkte att jag skulle hinna göra en ordentlig städning av alla kar i lokalen idag . Men så blir det inte. Allt tar alltid längre tid en jag tror. Men jag han med fem av åtta, nåväl det kommer ju en dag imorgon också. Däremot litar jag lite åt att bli kvar i lokalen ändå. Ja jag vet jag är en vela. Men eftersom jag nu har ett 540 ett 450 och två 275 över känns det ju som de skulle kunna stå kvar. Ingen diskus men det finns ju andra spännande fiskar. Kommer hålla sydamerikanskt , så kanske får hantlar och jordätare bo kvar och ett par kar tetror. Vi får väl se hur det blir.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Låter som en bra plan Ekenberg. Får väl locka sambon med Ullared, så glider jag lite snyggt vidare mot ditt
    Hahaha. Gör så. Jag matar och byter vatten varje dag nu. Tyvärr har nog tillväxtkurvan planat ut något under veckorna jag varit borta men de verkar friska och pigga så nu skall jag bara försöka få dem att växa igen....

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Låter som en bra plan Ekenberg. Får väl locka sambon med Ullared, så glider jag lite snyggt vidare mot ditt

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC

    Jodå, jag är fortfarande intresserade av dina diskus. Vi får försöka få till ett möte till hösten. Ett alternativ är att ta det i samband med att du flyttar hem dina akvarium. Då skulle jag kunna vara med i svängen, så behöver fiskarna bara flytta en gång.
    Låter som den bästa lösningen . Fiskarna kommer ju flyttas lite då och då. Men det blir ju under oktober till december. Ynglen kommer vara kvar i sitt kar tills det passar dig. De går i ett av de karen som kommer få stanna i lokalen.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Tack ICC. Japp nu är jag tillbaka. Inte till hundra procent riktigt än, fina helger blir det ännu lite buss eller sommarstuga även i september . Men lite långsamt och försiktigt rullar jag allt igång.

    så vi får hjälpas åt att få ännu mer fart på forumet nu. Det är ju flera tappra själar som hållit det vid liv över sommaren . Men nu får vi andra lata semesterfirare sätta igång att skriva och berätta om allt akvarie relaterat vi sysslar med nu när mörkret kommer tillbaka.

    och du icc, ett gäng riktigt fina diskusyngel finns allt kavar. Tänker nu göra allt för att de de skall bli leveransklara. Ett par veckor till utan symtom så är det bara att ordna ett möte. Ja om du fortfarande är intresserad.
    Jodå, jag är fortfarande intresserade av dina diskus. Vi får försöka få till ett möte till hösten. Ett alternativ är att ta det i samband med att du flyttar hem dina akvarium. Då skulle jag kunna vara med i svängen, så behöver fiskarna bara flytta en gång.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Hej Ekenberg!
    Så kul att du är tillbaka här. Forumet behöver dig. Spännande att läsa om din semester i husbil. Tråkigt med läckande akvarium i lokalen och Nikki´s bortgång. Beklagar.
    Följer med intresse din tråd och alla äventyr inom akvaristiken.
    Tack ICC. Japp nu är jag tillbaka. Inte till hundra procent riktigt än, fina helger blir det ännu lite buss eller sommarstuga även i september . Men lite långsamt och försiktigt rullar jag allt igång.

    så vi får hjälpas åt att få ännu mer fart på forumet nu. Det är ju flera tappra själar som hållit det vid liv över sommaren . Men nu får vi andra lata semesterfirare sätta igång att skriva och berätta om allt akvarie relaterat vi sysslar med nu när mörkret kommer tillbaka.

    och du icc, ett gäng riktigt fina diskusyngel finns allt kavar. Tänker nu göra allt för att de de skall bli leveransklara. Ett par veckor till utan symtom så är det bara att ordna ett möte. Ja om du fortfarande är intresserad.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Hej Ekenberg!
    Så kul att du är tillbaka här. Forumet behöver dig. Spännande att läsa om din semester i husbil. Tråkigt med läckande akvarium i lokalen och Nikki´s bortgång. Beklagar.
    Följer med intresse din tråd och alla äventyr inom akvaristiken.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Som vanligt läser jag alla inlägg, men håller igen lite med kommentarer. Men just nu verkar det faktiskt som att du har landat i en ny insikt att allt inte måste hända nästa vecka, verkar lovande.
    Tjena Maths.
    visare och äldre eller äldre och visare skall det kanske vara. Ja du, det blev alldeles för mycket, höll ju nästan på att förlora lusten för det här med akvarier.
    så denna gång får det ta tid och skall vara roligt inte bli något jag bara rusar på med. Så nu är jag ju i planeringsfas även om jag troligen inte gör någon tidslinje utan det får flyta på. Hur och i vilken ordning kommer ju lite ge sig själv. Jag måste ju börja med karet som är tomt och sedan jobba mig igenom ett i taget. Och du Maths, i min tråd får du väldigt gärna kommentera, du har ju oftast rätt i dina kommentarer..... och jag väljer ju att ta till mig det som passar mig.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Thomas!
    Först och främst vill jag beklaga att din fina hund inte längre är med oss!
    Men, härligt att se att du är tillbaka med bilder och go'a inlägg, alltid intressant att ta del av dina tankar och idéer.
    Hoppas hösten kommer att bringa nya, spännande projekt. Om jag kan bidraga och hjälpa till med något så säg bara till!
    Tack Mats.
    Ja det kommer bli en hel del projekt. Hoppas ju fortfarande på din hjälp både i vardagsrummet och ett par kar i mitt nya akvarierum. Vi får väl se hur vi passar in allt, du har ju dina projekt. Det blir en spännande höst.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Superpescado
    Beklagar sorgen över hunden! Tråkigt att det sker, men fint att ni fick en sista underbar sommar att minnas.

    känns som om att din tråd kommer att bli väldigt spännande att följa under hösten. Ser fram emot all läsning
    Vi hade en underbar tid tillsammans och sommaren var fin. Så även om det blir tomt utan henne finns minnen kvar.

    Jag hoppas ju att tråden blir värd att följa, men denna gång skall jag ge mig tid och försöka ta det lite lugnare. Kanske hinner jag då med lite mer tanke och planering . Vi får väl se

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Som vanligt läser jag alla inlägg, men håller igen lite med kommentarer. Men just nu verkar det faktiskt som att du har landat i en ny insikt att allt inte måste hända nästa vecka, verkar lovande.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Thomas!
    Först och främst vill jag beklaga att din fina hund inte längre är med oss!
    Men, härligt att se att du är tillbaka med bilder och go'a inlägg, alltid intressant att ta del av dina tankar och idéer.
    Hoppas hösten kommer att bringa nya, spännande projekt. Om jag kan bidraga och hjälpa till med något så säg bara till!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...