550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Riktigt trist att de inte blivit bättre. Håller tummarna för att det ordnar sig ändå.

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Tråkigt att höra. Jag hoppas på en mirakulös vändning och återhämtning för snake och duckface.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Hej Thomas! Hur mår du och hur är läget med Snake och Duckface nu?
    Hejsan. Tyvärr blir de inte bättre.... inte sämre heller men det känns riktigt tråkigt, jag är liksom inte mogen att avliva dessa två men det är inte roligt att se två fiskar som inte mår bra...... så ja det går inte lysade direkt....

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hej Thomas! Hur mår du och hur är läget med Snake och Duckface nu?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Marten64
    Tack för fina bilder Thomas!
    Kejsargobin är verkligen grymt fina och märkliga fiskar.
    verkligen kul att han dina vackra kar i lokalen, de är en stor insperation

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Ursäkta men jag måste få inflika... det där men att dra upp yngel snabbt är väl inte det viktigaste? huvudsaken i min värld att de blir bra i form och mående och de blir säkert inte mindre bara för att det inte är i ett naket kar eller att man inte matar 6 ggr per dag... Jag tror att det här med att forcera att de skall växa snabbt gör att det blir en känslig fisk och inte hinner utveckla ordentligt imunförsvar innan de skall flyttas ihop med annan fisk i nya kar när de säljs.
    jag kanske har fel men hjälp mig att förstå isåfall
    Jag resonerar samma sätt och hoppas at det blir resultatet. Men det finna många inom diskusvärlden som inte håller med. Men jag tänker att i det vilda borde det ju inte alltid finnas massor med mat, och där måste ju yngel också simma runt en hel del. Hoppas att jag kan få fram en tålig diskus, då är det ju absolut värt tiden det tar.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Kul med en uppdatering och bilder på vackra fiskar, även om det inte är på dina denna gång

    Den sista bilden är jättekul. Ser ut som att alla fiskar tittar ut på något väldigt spännande!
    Ja, det var ju jag istället för Johan som stod där, så klart att de är förvånade

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Tack för fina bilder Thomas!
    Kejsargobin är verkligen grymt fina och märkliga fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursäkta men jag måste få inflika... det där men att dra upp yngel snabbt är väl inte det viktigaste? huvudsaken i min värld att de blir bra i form och mående och de blir säkert inte mindre bara för att det inte är i ett naket kar eller att man inte matar 6 ggr per dag... Jag tror att det här med att forcera att de skall växa snabbt gör att det blir en känslig fisk och inte hinner utveckla ordentligt imunförsvar innan de skall flyttas ihop med annan fisk i nya kar när de säljs.
    jag kanske har fel men hjälp mig att förstå isåfall

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul med en uppdatering och bilder på vackra fiskar, även om det inte är på dina denna gång

    Den sista bilden är jättekul. Ser ut som att alla fiskar tittar ut på något väldigt spännande!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Så infriades min önska, en regnig och blåsig höst söndag här på västkusten. Jag är i lokalen, men märker att det här med en dag i lokalen liksom aldrig blir av, måste tvätta hemma och städa lite. Så det blir bara vattenbyten även denna helg. Det är totalt 4050 liter vatten i de kar jag har igång, så enkel vatten blir det.

    Stordiskusarna börjar repas sig färgen är tillbaka och de klara ögonen . De har alla smalnat av lite över pannan men ser inte direkt undernärda ut. Fortfarande är det dock Snake och duckface som har problem med simblåsan eller något annat som gör att de inte funkar som de skall. Idag är även Snake lite mörkare. Jag har nu under en vecka funderat på att flytta dem till eget kar men vill ju inte stressa dem mer än nödvändigt. Fast det får nog bli så nu eftersom de inte blir bättre.

    ynglen är ju inte så mycket att säga om, det här med att föda upp dem i inrett kar med matning en gång om dagen är ju inte den väg man skall gå om man vill att de skall växa snabbt. Men fortfarande känns det ju som det fungerar utmärkt om man ser på fiskarnas utveckling . Det är ingen som har för små gällock eller stora ögon i förhållande till kroppen. Det blir spännande att se om de kommer att uppnå full storlek trotts att det tar längre tid eller om de kommer att bli för små diskusar , men visst förstår jag uppfödare som kör nakna kar. Jag har in kompis som lyckas bra med att föda upp diskus men så har han nakna kar och atomatiska vattenbyten och ozomvatten. Hans yngel växer mer än dubbelt så fort.

    ja hantlarna växer och äter massor, drömmen är fortfarande att de skall gå med diskusarna men det är tveksamt om det funkar. Tänkte iallafall inreda 600 liters karet med tanke på att två handlar skall bo med diskusen, går det inte får jag väl ta upp dem igen. Men ännu har jag inte lyckats att få lek med hantlarna, funderar på om det är fem pojkar....

    jordätarna så, ja de leker ju konstant. Kommer nog låta dem gå i egna kar och dra upp någon kull iallafall men sedan vill jag ju att även de skall få gå med diskusen.

    Planen att flytta och dela Ivanacara Adoketa är jag inte idag. Lekparet har lämnat sin hålla så det blev inget denna gång heller. Men jag skall på någon veckas sikt ändå dela på dem så lekparet får vara kvar och få en chans. Det skulle ju vara grymt att kunna föda upp Adoketa .

    men som sagt, ännu inga projekt igång mer än i mitt huvud där tankarna stötts och blötts så får vi väl se var det slutar.

    Jag kommer inte bjuda på bilder från karen nu, planen är att städa ett i taget under veckan. Nästa helg är planerat en sista campinghelg innan min lilla campingbuss ställs undan för vintern. Men några bilder vill jag ju ändå dela av mig av. Det blir Johans två fina regnbågskar här i lokalen. Hoppas det är ok, dina kejsar gobi var fantastiska idag.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 6168F1FD-A4CE-408A-8B07-A0536F470157.jpeg
Visningar: 206
Storlek: 228,6 KB
ID: 2423257

    Klicka på bilden för större version

Namn: 348693BB-5B66-4F92-84B3-C625BF67FABE.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 701,0 KB
ID: 2423258

    Klicka på bilden för större version

Namn: EF9C043B-5465-479C-AAA9-679DFD07D22C.jpeg
Visningar: 167
Storlek: 683,7 KB
ID: 2423259

    Klicka på bilden för större version

Namn: 085EA650-8590-40E5-9326-A3E7941F3F87.jpeg
Visningar: 169
Storlek: 571,9 KB
ID: 2423260

    Klicka på bilden för större version

Namn: E76F787B-7E16-4F93-832A-2BEE4E1A1EDA.jpeg
Visningar: 172
Storlek: 711,0 KB
ID: 2423261

    Klicka på bilden för större version

Namn: AA201BB5-D7C0-490C-B360-6CF3D9CA1953.jpeg
Visningar: 174
Storlek: 523,9 KB
ID: 2423262

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3A665A29-B794-4DD2-9D6D-892D2F7F1290.jpeg
Visningar: 172
Storlek: 647,5 KB
ID: 2423263

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Tråkigt att några discusar beter sig konstigt och att en dog. Vill minnas att du skrivit om det där att de kan ”rusa” tidigare. Undra vad det kan bero på. Skoj ändå att Adoketorna leker! Och att du uppdaterar. Jag gillar dina inlägg! Hoppas du hade en trevlig fredagkväll
    Tackar. Ja då jag hade allt en skön fredag. Idag är det ju som bekant lördag och halva dagen har snart gott. Det blir vattenbyten hemma idag, men skall ta en sväng till stan och flanera i det vackra höstvädret. Imorgon hoppas jag det regnar så att jag kan ta en heldag i lokalen. Behöver få ordning på alla kar, visst klarar man sig länge med bara vattenbyten, men nu skulle alla karen behöva en ordentlig rengöring.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tråkigt att några discusar beter sig konstigt och att en dog. Vill minnas att du skrivit om det där att de kan ”rusa” tidigare. Undra vad det kan bero på. Skoj ändå att Adoketorna leker! Och att du uppdaterar. Jag gillar dina inlägg! Hoppas du hade en trevlig fredagkväll

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Härligt att du kommer med en "rapport", oavsett om det är positiva nyheter eller problem.

    Njut av ölen och kanske något gott att äta senare
    Ömsom vin ömsom vatten......något got skall det nog bli...

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Härligt att du kommer med en "rapport", oavsett om det är positiva nyheter eller problem.

    Njut av ölen och kanske något gott att äta senare

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...