550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Plejaderna

    Lekkuber på 300l!!? Tur är det att jag inte är en tävlingsmänniska som alltid måste vara bäst/ha största saker. Då hade jag varit riktigt illa ute.
    Ja, det är två kar på 300 och två på 275, tanken var att dela dem på mitten och ha möjlighet att ha åtta par samtidigt. Men nu har jag släppt den tanken så nu blir det ett bar i varje kar. Tycker det känns bättre så istället för små nakna kuber. Och om jag kan inreda det riktigt kan det ju dessutom bli vackra kar. Ps. Jag är ingen tävlingsmänniska bara galen

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Hoppas att det snart fixar sig med discusarna!
    Här är en liten filmsnutt på en 70x70x70 centimeterskub där jag gjorde inredningen så att det blev ett fint utrymme bakom en mängd rötter och växtlighet för discusarna att kunna uppehålla sig på - om det skulle bli lite joxigt för någon eller flera av dom. Man kan se en discus som simmar in i detta bakomliggande utrymme i slutet av filmen.
    Du kan ju testa med att göra något liknande i dina discus-kuber.


    Kommer ihåg denna kub, perfekta mått
    Mina är ju bara 50 djupa

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Thomas - jag tycker det är bra att du skriver även om det som inte funkar. Då får man en rättvisande bild av hur livet med discus kan vara. Visst är det roligare att läsa om allt som går bra, men det är också lärorikt att läsa om sjukdomar och motgångar. Känner du att du orkar med besöket framöver nu när läget är som det är i karen?

    Mats - jädrar vilken vacker och harmonisk film. Du är sannerligen en mästare.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Orkar inte deppa hemma framför sjuka diskus längre, så nu tillbringas resten av eftermiddag-kväll här i lokalen.

    Hemma funkar ett kar bra. De andra är knas. Tre av de nya blue Diamond har jag inte stort hopp för. Och flera av mina är fortfarande mörka och står och trycker i hörnen. Hur dum får man vara, egentligen är jag nog dum som erkänner hur dum jag är.... men det är så lätt att göra fel. Även om man borde veta bättre.

    I lokalen så, ja ynglen är en månad nu. Idag gjorde jag ett stort vattenbyte för första gången. Funkade fint ynglen verkade inte bry sig alls. Föräldrarna står visserligen och trycker.

    jag har ju tre till lekpar, de lägger alltid ny rom efter vattenbytet men det blir tyvärr aldrig så mycket mer. Gbg vattnet ligger kvar på 7 pH ännu, så nu är inte det problemet iallafall.
    Paren skall få gå kvar till 600 är igång hemma då Duke och Duckface får flytta hem igen. Jag kommer ha en kub hemma om det är så att jag vill sätta något par i lek. De andra två paren kommer hamna i 450 här i lokalen när de är igång tillsammans med föräldrarna till ynglen. Tidsplan, ni känner ju mig, ju förr desto bättre.

    min helt nya idé , fick den nyss är att sedan inreda lekkuberna, de är ju inga små kuber utan 300 liters kar, inreda dessa så snyckt jag kan al la Mats. För att sedan ge tre nya par chansen i riktigt inredda kar. Jag är trött på halv nakna eller halvinredda kar. Det kommer bara vara karrantänskaret som är tomt hemma och här har vi sagt att vi skall fixa ett gemensamt. Det primära är inte uppfödning utan välmående fisk. Så de nästa som skall då chansen är ett cobolt par, ett diamant par och ett nytt San Merah par.

    Små diskusarna mår fortfarande kanon. De väntar ju bara på att ett större kar skall bli ledigt. De växer ojämnt men jag kan inte se att de skulle vara några problem med de mindre.

    Stordiskusarna, ja där funkar allt ännu och jag är så grymt glad åt inredningen jag fick till i detta kar. Första gången jag är nöjd faktiskt.

    Både Mats kar och hantelkaret funkar fint. Enda problemet är egentligen att det är så mörkt i Mats karet, flytväxterna har brett ut sig över hela utan. Men det är endå tufft på något sätt. Kanske jag skall gallra, men det får bli imorgon då.

    Denna veckan ärr det ju extremt svårt att kunna fota, ja eller röra sig över huvud taget. Både Johans 720 och mitt 600 står på golvet i mitten. Men på fredag så, då har vi sammankallat bärhjälp, ett nytt 720 skall in på mitt 600 plats mitt 600 skall hem och Johans 720 skall tillbaka till sin plats ny silikonas nu efter läckan.

    så alltid händer det något. Vi hörs
    Lekkuber på 300l!!? Tur är det att jag inte är en tävlingsmänniska som alltid måste vara bäst/ha största saker. Då hade jag varit riktigt illa ute.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Hoppas att det snart fixar sig med discusarna!
    Här är en liten filmsnutt på en 70x70x70 centimeterskub där jag gjorde inredningen så att det blev ett fint utrymme bakom en mängd rötter och växtlighet för discusarna att kunna uppehålla sig på - om det skulle bli lite joxigt för någon eller flera av dom. Man kan se en discus som simmar in i detta bakomliggande utrymme i slutet av filmen.
    Du kan ju testa med att göra något liknande i dina discus-kuber.



    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Orkar inte deppa hemma framför sjuka diskus längre, så nu tillbringas resten av eftermiddag-kväll här i lokalen.

    Hemma funkar ett kar bra. De andra är knas. Tre av de nya blue Diamond har jag inte stort hopp för. Och flera av mina är fortfarande mörka och står och trycker i hörnen. Hur dum får man vara, egentligen är jag nog dum som erkänner hur dum jag är.... men det är så lätt att göra fel. Även om man borde veta bättre.

    I lokalen så, ja ynglen är en månad nu. Idag gjorde jag ett stort vattenbyte för första gången. Funkade fint ynglen verkade inte bry sig alls. Föräldrarna står visserligen och trycker.

    jag har ju tre till lekpar, de lägger alltid ny rom efter vattenbytet men det blir tyvärr aldrig så mycket mer. Gbg vattnet ligger kvar på 7 pH ännu, så nu är inte det problemet iallafall.
    Paren skall få gå kvar till 600 är igång hemma då Duke och Duckface får flytta hem igen. Jag kommer ha en kub hemma om det är så att jag vill sätta något par i lek. De andra två paren kommer hamna i 450 här i lokalen när de är igång tillsammans med föräldrarna till ynglen. Tidsplan, ni känner ju mig, ju förr desto bättre.

    min helt nya idé , fick den nyss är att sedan inreda lekkuberna, de är ju inga små kuber utan 300 liters kar, inreda dessa så snyckt jag kan al la Mats. För att sedan ge tre nya par chansen i riktigt inredda kar. Jag är trött på halv nakna eller halvinredda kar. Det kommer bara vara karrantänskaret som är tomt hemma och här har vi sagt att vi skall fixa ett gemensamt. Det primära är inte uppfödning utan välmående fisk. Så de nästa som skall då chansen är ett cobolt par, ett diamant par och ett nytt San Merah par.

    Små diskusarna mår fortfarande kanon. De väntar ju bara på att ett större kar skall bli ledigt. De växer ojämnt men jag kan inte se att de skulle vara några problem med de mindre.

    Stordiskusarna, ja där funkar allt ännu och jag är så grymt glad åt inredningen jag fick till i detta kar. Första gången jag är nöjd faktiskt.

    Både Mats kar och hantelkaret funkar fint. Enda problemet är egentligen att det är så mörkt i Mats karet, flytväxterna har brett ut sig över hela utan. Men det är endå tufft på något sätt. Kanske jag skall gallra, men det får bli imorgon då.

    Denna veckan ärr det ju extremt svårt att kunna fota, ja eller röra sig över huvud taget. Både Johans 720 och mitt 600 står på golvet i mitten. Men på fredag så, då har vi sammankallat bärhjälp, ett nytt 720 skall in på mitt 600 plats mitt 600 skall hem och Johans 720 skall tillbaka till sin plats ny silikonas nu efter läckan.

    så alltid händer det något. Vi hörs

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Plejaderna

    Det är så jag med vill ha det med min tråd. Öppenhet och möjlighet för mig att gå tillbaka för att se hur jag gjorde. Det är våra misstag som vi lär oss mest av men jag fasar och lider med dig för det du just nu genomlever, det är bara så hemskt och tungt att bära.
    Efter regn kommer solsken, tänker även på dina repor. Jag försöker glädja mig åt att det ser bra ut i ett kar. I det andra är fortfarande tre väldigt dåliga och tre halvdåliga. Två känns orkeslösa och driver liksom omkring. Jag kan inte göra mer. Jag har höjt värmen något. Hoppas det skall räcka men det ser som sagt vad inte bra ut. Detta är ju karet med mina egenuppfödda små diskus som varit helt problemfria och de tillsatta diskusarna var fyra stora fina blue diamond plus en liten från samma kull som inte hängt med i växandet. Alla helt friska. Men som sagt, detta är visst rätt vanligt när man blandar fisk och jag visste ju om det...nu är det bara att vänta och se. Känns rätt trist att man genom dumhet sabbar så mycket.

    Men det andra karet ser iallafall helt ok ut. Och ta i trä, alla övriga kar känns bra.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Diskus är lätt fotade sjuka som friska när jag började skriva om mina diskusar bestämde jag mig för att skriva om mina misslyckande och fel också, det är så lätt att strunta i att skriva när det går dåligt precis som det är svårt att fota sjuka fiskar. Men jag vill ge hela bilden eftersom det hör till. Oftast har man både med och motgångar.
    Det är så jag med vill ha det med min tråd. Öppenhet och möjlighet för mig att gå tillbaka för att se hur jag gjorde. Det är våra misstag som vi lär oss mest av men jag fasar och lider med dig för det du just nu genomlever, det är bara så hemskt och tungt att bära.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Plejaderna
    Hur du lyckas få så fina bilder trotts allvaret i situationen förstår jag inte. Är iaf mycket glad att läsa att det ser så bra ut.
    Diskus är lätt fotade sjuka som friska när jag började skriva om mina diskusar bestämde jag mig för att skriva om mina misslyckande och fel också, det är så lätt att strunta i att skriva när det går dåligt precis som det är svårt att fota sjuka fiskar. Men jag vill ge hela bilden eftersom det hör till. Oftast har man både med och motgångar.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Hur du lyckas få så fina bilder trotts allvaret i situationen förstår jag inte. Är iaf mycket glad att läsa att det ser så bra ut.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ni vet en sådan där morgon när man inte vill gå upp, en sådan hade jag idag. Jag bävade över hur det skulle se ut med fisken. Ett kar såg riktigt illa ut igår när jag gick och la mig. Diskusarna stod precis under ytan med nosen snätt ner mot botten.

    Men tack och lov inga döda. I ena karet ser allt kanon ut igen. I det andra är de ny tillkomma fortfarande mörka men de gamla står och tigger mat som vanligt när jag kommer. Medicineringen skall hållas i tre dagar men jag vågar faktiskt hoppas....

    Ännu en dumhet att lära sig av....

    Klicka på bilden för större version

Namn: B390C920-054A-4730-A7C4-C556BECF9ED0.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 453,4 KB
ID: 2414281
    de som fortfarande är sjuka. Men de ligger inte på botten längre på botten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 083BBD61-4C9D-4EDD-BADB-FDA158608588.jpeg
Visningar: 156
Storlek: 635,6 KB
ID: 2414282
    mina tiggande diskusar känns rätt ok igen

    Klicka på bilden för större version

Namn: F4A0D5CD-CC57-43AF-B3D1-24BA7B1F2E44.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 654,8 KB
ID: 2414283
    kar två känns alla ok utan möjligen en mörkare.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Även jag lider med dig Thomas, hoppas att det löser sig fort.

    //Inger
    Det kan gå så snabbt när man gör fel med diskus, men det kan ju även vända rätt snabbt....jag inbillar mig att det ser bättre ut redan, fast vem vet. Tack Inger.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Låter bra!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Aaahh... Fy vad trist att läsa de senaste uppdateringarna...
    Jag har egentligen inget att komma med som du inte redan vet eller känner till.
    Det som gnager i mig är de där snabba, drastiska åtgärderna som genomförs per automatik - medicinering o.s.v.
    Det blir liksom som när man håller en kopp kaffe i ena näven och en tallrik med knäckemackor i andra näven och skall gå upp eller ned i en trappa - man märker att mackorna börjar glida lite på fatet och gör en snabb kompensering åt andra hållet, med påföljd att mackorna dråsar i golvet och att halva koppen kaffe spills ut.
    Jag kan bara säga att jag lider oerhört med dig och hoppas på att du snart får ordning på grejerna!
    Så är det, men ibland måste man göra något snabbt, och när inte vattenbyte funkar kan man bli tvungen att ta till medicinering även om det är mot ens principer. Försöker ju undvika allt sådant som medicin och kemikalier, men här känns det inte som vatten och värme är rätt väg. Ja vattenbyte kör jag ju dagligen nu över helgen och fortsätter med cloraminT sedan blir det några dagar med bara vila och sparsam matning. Flera fiskar har färgat ut igen men fortfarande är det ett par väldigt häniga. Men det ser ändå lite bättre ut. Ingen ligger iallafall på botten även om flera är mycket mörka....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0073.JPG
Visningar: 181
Storlek: 621,7 KB
ID: 2414252

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0072.JPG
Visningar: 172
Storlek: 432,1 KB
ID: 2414253

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0074.JPG
Visningar: 168
Storlek: 510,6 KB
ID: 2414254

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0075.JPG
Visningar: 173
Storlek: 386,2 KB
ID: 2414255

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Även jag lider med dig Thomas, hoppas att det löser sig fort.

    //Inger

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...