550 liters Discus - Ett brutet löfte
Kollaps
X
-
Två av fem diskuskar är ju spikade. Skönt, men de är de övriga tre jag velar lite mellan.
De två klara karen är ju 600 som inte förändras mycket. Där kommer de tolv stora få gå, plus den största av de nya så de blir tretton diskus, alla i rött och blått som passar bra ihop. Sedan blir det dolkstickstetra och kerrytetra och corydoras. Det andra blir smådiskusarna som kommer fortsätta att gå själva för att matas upp ett tag till. Så de kommer vara kvar i lokalen men få ett större kar.
sedan är det då ytterligare 37 diskus då
som är fördelade 13 bruna, 10 röda, 10 blå, och 4 gröna. Alla i ungefär samma storlek som då skall delas i två 540 och ett 450.....
En ekvation jag ännu inte riktigt löstLämna en kommentar:
-
Lördag förmiddag, kaffe och vattenbyte efter en blöt morgonpromenad. Vi har riktigt Göteborgs väder här, omöjligt med paraply och genomblöt trotts regnjaka.....vågrätt regn helt enkelt. En underbar dag för inomhus aktivitet, sa någon akvarie väder
idag skall nio diskusar flyttas hem. Hoppas nu inte jag pajar två väl fungerade kar. Det är pirrigt. Jag har haft de nya diskusarna i egen kar en vecka, det är för lite för att kalla karantän men har inte sett någon sjuk eller konstigt beteende på någon.
Varför då sätta ihop dessa diskusar över huvud taget, varför riskera något som går bra. Jag har ju kar så det räcker. Ja, jag har funderat fram och tillbaka. Och hur jag än kommer att göra så är ju ändå tanken att dessa diskusar kommer blandas i karen fram igenom även om jag inte bestämt hur är det ju dessa tre grupper som kommer delas up i tre olika kar. Om det blir ett kar med blå ett med bruna och ett med röda, eller om det blir något annat det vet jag inte men det kommer inte bli tre kar med allt blandat som det är nu.
så min plan är nu att köra dessa diskusar tillsammans under tre veckor där en riktig medicinering körs på allihop, även mina stordiskus skall få genomgå kuren med förhoppningen att dessa fiskar sedan är helt parasitfria. För kör jag bara de nya är det säkert så att de gamla har något kvar. Det är iallafall min tanke.
Så nu är stora vattenbyte på gång i båda karen.
Lämna en kommentar:
-
Fredag igen. När man har projekt som skall göras under veckan går veckan otroligt fort. Nu är det ju fredag igen och inga av projekten har genomförts.
nå väl helgen är lång och endast hundpromenaderna är krav, så visst skall väl detta funka. Vattenbyte hemma imorgon förmiddag, sedan skall nio diskusar flytta hem och dela kar med de jag har hemma. Visst blir karen lite överbefolkade men det är bara tillfälligt. 15 fiskar i 540 . En diskus per 36 liter, följer rekommendationen i usa och i Tyskland med i Sverige säger vi 50 liter per diskus. Men som sagt de är tillfälligt och diskusarna är inte 20 cm direkt. Ja det är iallafall vad jag sysslar med inorgon. Idag har jag öppnat rödvinet och landar lite innan kvällsmaten skall förberedas .
En riktigt skön fredagskväll nu alla akvarister där uteLämna en kommentar:
-
-
Lite för mycket på gång... då har jag med mig en gåva som förhoppnings kan vara till nytta och göra vattenbyten lite effektivareLämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
När jag hade diskus första gången, för mer än 30 år sedan..... Då var det ju vildfångade och de var väldigt lika curilenquer så något speciellt är det ju med dessa vild lika sorter.
så rödturkos såg jag för först gången då för 30 år sedan och vet att jag tänkte att sådana skall jag ha nästa gång. Därför har nog de blivit min favorit. Men curilenquer och san Merah är ändå på något sätt de närmaste vilda man kan komma utan att ha vilda. Flera utav dessa har desutom en kroppsform som ser mer ut som vilda. Sitter ju på jobbet nu men märker att jag även här tänker mycket på diskusarna och hur jag skall placera dessa..... blir mycket flytta av diskusar i helgen, mellan lokalen och hemma och mellan karen..... hoppas de inte blir sönderstressade......
Lämna en kommentar:
-
-
Gilla din tråd Ekenberg! Du har så mycket på gång hela tiden. Jättefina Diskus, gillar nog San Merah mest!Lämna en kommentar:
-
Vilka fantastiska akvarium och fiskar du har.
Jag håller med Peter, förbaskat vackra discus!
Det blir verkligen spännande att få följa dina planer framöver och jag hoppas på mycket bilder.
Det blev fyra stycken nyckelhål för mig med efter tidigare tips från dig. Lyckas du se skillnad på hona och hane på dina?
Mvh
Viktor
skall ta lite fler foto på nyckelhålen framigenom. Utan att vara säker tycker jag hanen har mer uttagna fenor. De går liksom ut i en spets medans honornas fenor rundas av mer. Men oftast när jag tittar på mina fiskar ser jag det mer på beteende än på utseendet. Det finns ju de som tycker nyckelhål är tråkiga men jag älskar verkligen deras lugn när de glider fram.Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar: