550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Vad roligt!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    I söndags upptäckte jag ju att pH på vattnet var nere på 7,2 igen efter att stadigt legat på 8,4 i sedan i somras. Runt pH 7 har Göteborg haft så länge jag har hållit på med akvarium. Visserligen mätte jag inte ofta när jag hade malawi eftersom de inte har något emot ett hårdare vatten så säkert har det varierat även då.

    Men på mina diskus märker jag ju en stor skillnad när pH ändras, det känns som de är väldigt känsliga mot förändringar just. Konstant ph8 är nog inga problem men just när de är vana vid sju och det blir åtta, ja hos mig blev det ju inga mer yngel av diskus. Om det beror på pH vet jag ju inte men det är den ända parametern som ändrats.

    Ja, lång utläggning i ett ämne jag inte kan. Men så i söndags var det plötsligt tillbaka på 7,2. Stora oplanerade vattenbyten i alla kar. Sedan satte faktiskt alla paren igång att leka i lekkuberna, och idag är det sprattlare hos paret som fick yngel sist. Äntligen. Spännande att se om de lyckas lika bra som förra gången

    Klicka på bilden för större version

Namn: 49F929B5-56B1-4BC3-824E-9A93C14C475F.jpeg
Visningar: 192
Storlek: 310,5 KB
ID: 2413081

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Marten64
    Gött Thomas!
    Jag gillar idén med ett 70-tals akvarium!
    Men jag kittar det inte åt dig det får bli silikon.
    Hahahaha, silikon blir bra

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Gött Thomas!
    Jag gillar idén med ett 70-tals akvarium!
    Men jag kittar det inte åt dig det får bli silikon.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Men det kar du beskriver är ett kar man har i vardagsrummet som man kan snegla på när man tittar på TV. Inget som står i en ställning i en källare. Så använd karet till något kreativt, som lite odling av pansarmalar.
    Förstår din tanke och hade jag varit normal hade jag nog tänkt på samma sätt. Men nu känner jag att det är kar utan projekt jag behöver. Och vad det gäller att sitta och titta känns det som de 12-14 timmar jag tillbringar i lokalen med att titta på mina kar är mer än jag gör hemma. Vi är alla olika

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Men det kar du beskriver är ett kar man har i vardagsrummet som man kan snegla på när man tittar på TV. Inget som står i en ställning i en källare. Så använd karet till något kreativt, som lite odling av pansarmalar.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Han som vill ha allt Borde du inte bromsa och ta hand om det du har, eller rättare sagt det du har och håller på att skaffa.
    Det kan man ju tycka..... men fortfarande gapar ett hål i min ställning och att hyra lokal utan att fylla sin plats är ju rena slöseriet , så eftersom jag är en sparsam man måste jag ju utnyttja det jag har. Tolv kar plus ett karantäns kar, precis där skall jag ligga. Det är ju därför dessa två sista kar skall vara så självgående det nu går att ha akvarium

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Han som vill ha allt Borde du inte bromsa och ta hand om det du har, eller rättare sagt det du har och håller på att skaffa.

    Ett tomt kar, skicka ner några pansarmalar eller tetror och se vad som händer.
    Senast redigerad av c90368; 26 January 2020, 18:28.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Förövrigt har jag suttit här och funderat en hel del idag. Eller naturligtvis inte mer än vanligt...men ändå.

    jag har börjat tänka på mitt 450, det sista karet i min del av lokalen.....har suttit och läst om olika apor, och andra dvärgciklider. Funderat på malar, tänkt på ytterligare malawi .... velat helt enkelt. Och inte känt mig helt hundra på något.

    men så kom David , och kläcker ur sig.....
    Gör ett riktigt 70-tals sällskapskar , där vi alla började liksom. Och det kändes helrätt

    Så planen är back to the beginning....
    ett kar med myck växter lite rötter och några stenar. Sedan min barndoms fiskar i karet....
    blandade världsdelar men med samma krav på vatten , temp och mat. Det kommer bli jättekul. Guppy, svärdbärare , Molly, segelfensmolly, indianplaty, barber zebra fisk, någon tetra......ja ni förstår en riktigt härlig fisksoppa...... åsikter på det.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja då så...
    alla vattenbyten gjorda. Och nu leks det i en kub och putsas i de tre övriga .....så håll tummarna

    Klicka på bilden för större version

Namn: 263A93E6-BB54-4DE0-BC1D-E7D40DA52131.jpeg
Visningar: 145
Storlek: 454,4 KB
ID: 2413036

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Gôtt att höra, Thomas!
    Jag fortsätter gärna att arbeta vidare med karet tillsammans med dig i lokalen.
    Its a date

    jag kommer låta det vara relativt orört nu fram igenom, nästa helg är jag farfar istället för akvarist, men sedan kör vi när det passar dig. Får kolla öpp lite hur det går med mina beställda fiskar, kan hända att akvariumet får sina första invånare men det skall väl kunna gå att jobba vidare ändå.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Jag kommer allt ihåg men nu skall det få ta tid, det blir kanske lite varje kväll..... men som sagt. Det får ta sin tid.
    Gôtt att höra, Thomas!
    Jag fortsätter gärna att arbeta vidare med karet tillsammans med dig i lokalen.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ser helskönt ut! Bra där, Thomas!
    Kommer du ihåg tipset med Anubias fastbundna på enstaka pinnar som sedan bara placeras där de kan komma till nytta?
    Tänk gavelglas!
    Jag kommer allt ihåg men nu skall det få ta tid, det blir kanske lite varje kväll..... men som sagt. Det får ta sin tid.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ser helskönt ut! Bra där, Thomas!
    Kommer du ihåg tipset med Anubias fastbundna på enstaka pinnar som sedan bara placeras där de kan komma till nytta?
    Tänk gavelglas!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Som sagt, inte mycket har gjorts med 540, lagt i ett gäng alkotest, lite flyt ormbunke och en anubis framför filter och slang. Det är nog en lösning på denna slang som jag måste finna för den irriterar mig märker jag.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 6CD5194F-2846-4916-B2A2-CA8FB44195F4.jpeg
Visningar: 170
Storlek: 363,3 KB
ID: 2413029
    så som det såg ut i morse.

    Klicka på bilden för större version

Namn: CD2839AC-6F42-4891-9306-FD475A2F4ACF.jpeg
Visningar: 168
Storlek: 291,3 KB
ID: 2413028
    och nu då.....ljuset blir bättre av flyt ormbunkarna.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...