550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ja, sedan antar jag att mina sprattlare är kvar. De syns inte men finns ändå.... hoppas jag, förra gången flyttade ju föräldrarna dem och det är nog det som hänt nu också. Men som sagt de syns inte mer. Föräldrarna står dock där och viftar och har blivit väldigt aggressiv när jag närmar mig en simmar fram mot glaset medan den andra står kvar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 034AC1E9-36CC-42FE-BF7D-69B91888F7A3.jpeg
Visningar: 167
Storlek: 453,9 KB
ID: 2413116

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Min tolv små, skall nog snart sluta all kalla dem små , de växer snabbt nu och den störst är större än den minsta i förra kullen små. Färgen börjar också komma, älskar dem

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3A85085F-5AEF-4F04-B91A-85EEFBA56E08.jpeg
Visningar: 173
Storlek: 671,7 KB
ID: 2413110

    Klicka på bilden för större version

Namn: 44FB0E5C-46F5-40E1-82C7-365885283054.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 586,7 KB
ID: 2413111

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2BCC131A-AA17-46DD-9EA8-7867B85FFBBC.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 579,7 KB
ID: 2413112

    Klicka på bilden för större version

Namn: 10E18A3D-C59F-485E-82D9-C3104259304D.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 486,8 KB
ID: 2413113

    Klicka på bilden för större version

Namn: 545C0D1A-4F3C-4A87-95A9-1CBDE02F4425.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 544,1 KB
ID: 2413114

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Åh vad kul, all min diskus är mycket piggare nu. Struntar egentligen vad som förändrats med vattnet, gissningsvis har väl Gbg haft i alla möjliga saker de sista halvåret. Men fortfarande är vattnet bra, som de varit innan i somras. Riktigt roligt, hoppas bara de håller i sig nu. Stor diskusarna ser man det nog mest på, de är de som känns som mina känsligaste diskusar. Men nu är alla med och kollar vad jag gör.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 93267965-61AA-45D2-9818-282A8A929196.jpeg
Visningar: 152
Storlek: 490,3 KB
ID: 2413106

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9F4445E2-E433-4F87-909D-DBA94FE0815D.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 481,6 KB
ID: 2413107

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3365B256-ACF5-4BE5-99BB-D56EAC9C43E5.jpeg
Visningar: 154
Storlek: 527,5 KB
ID: 2413108

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Kanon, hör av dig när du har tid bara så kör vi. Kan jag släppa i lite fisk eller skall jag vänta tills vi bedömer karet färdigt.
    Kör du i lite småfisk som kan dra igång vattnet!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Suck, i morse upptäckte jag en död diskus hemma.....och jag har ute märkt att den var sjuk. Det är klart att den kan ha stått gömd och jag missat det men jag tycker ju att jag haft koll. Men samtidigt vet jag ju att senaste veckan har jag prioriterat lokalen. Den som dog var en av de första tjugo smådiskusarna jag köpte . Så av dem kullen är det nu den tredje som dör. Kunde inte se något fel på fisken och dem var inte mager, men när jag tänker efter har jag haft en som varit lite mörkare än de andra. Såg inga andra symtom. Usch vilket dåligt samvete jag fick, måste helt enkelt ta minsta tecken på att något inte är rätt på allvar. Nåväl tillbaka på jorden igen, bara för att det funkat ett tag nu betyder det inte att man får ta för givet att man är någon mästare

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Gôtt!
    Vi skulle kunna addera några pinnar med uppbunden Anubias vid gavelglasen.
    Jag skall till Stockholm och spela in lite musik nästa vecka, men så fort det är klart kan vi ta en dag i lokalen.
    Kolglödstetra blir perfekt i det karet! Adoketorna kommer inte att äta upp dom.
    Kanon, hör av dig när du har tid bara så kör vi. Kan jag släppa i lite fisk eller skall jag vänta tills vi bedömer karet färdigt.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Brutalt stort grattis till framgången. Hoppas att ynglen får frodas.
    Grymt bra foto av Johan.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Vi får väl se.
    Har suttit mycket framför Mats540 som karet nu kallas, har väldigt svårt för att addera något . Är fantastiskt nöjd med det helt enkelt.....så det kommer nog bli orört tills du har tid nästa gång
    skall testa med lite anubis och kanske några cryptocorina ( eller vad det nu heter) var och kollade lite fisk också, vad tror du om hundra kolglödstetror? De känns rätt små, är det risk att Adoketa äter upp kolglödstetror?
    Gôtt!
    Vi skulle kunna addera några pinnar med uppbunden Anubias vid gavelglasen.
    Jag skall till Stockholm och spela in lite musik nästa vecka, men så fort det är klart kan vi ta en dag i lokalen.
    Kolglödstetra blir perfekt i det karet! Adoketorna kommer inte att äta upp dom.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    PH värdet är nog en indikator på att vattnet har ändrats på flera sätt, fräscht regnvatten i kran trivs nog fiskarna med.
    Som sagt..... kan inget om vattenkemi, är bara glad om jag får lite yngel igen. Det jag märker tydligt på just mina diskus är att de mår bättre när pH är lägre. Nu gäller det bara att det håller sig konstant tills ynglen har växt till sig lite.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Vad roligt!
    Jättekul.....hoppas hoppas hoppas

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Vilken toppenbild Thomas, hoppas att det blir några små gryn

    //Inger
    Hej Inger

    tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för bilden, det var Johan Mårtensson som fotade, en underbar bild.

    jag är iallafall glad och hoppas det skall funka denna gång....

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Nu så!
    Vi får väl se.
    Har suttit mycket framför Mats540 som karet nu kallas, har väldigt svårt för att addera något . Är fantastiskt nöjd med det helt enkelt.....så det kommer nog bli orört tills du har tid nästa gång
    skall testa med lite anubis och kanske några cryptocorina ( eller vad det nu heter) var och kollade lite fisk också, vad tror du om hundra kolglödstetror? De känns rätt små, är det risk att Adoketa äter upp kolglödstetror?

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    I söndags upptäckte jag ju att pH på vattnet var nere på 7,2 igen efter att stadigt legat på 8,4 i sedan i somras. Runt pH 7 har Göteborg haft så länge jag har hållit på med akvarium. Visserligen mätte jag inte ofta när jag hade malawi eftersom de inte har något emot ett hårdare vatten så säkert har det varierat även då.

    Men på mina diskus märker jag ju en stor skillnad när pH ändras, det känns som de är väldigt känsliga mot förändringar just. Konstant ph8 är nog inga problem men just när de är vana vid sju och det blir åtta, ja hos mig blev det ju inga mer yngel av diskus. Om det beror på pH vet jag ju inte men det är den ända parametern som ändrats.

    Ja, lång utläggning i ett ämne jag inte kan. Men så i söndags var det plötsligt tillbaka på 7,2. Stora oplanerade vattenbyten i alla kar. Sedan satte faktiskt alla paren igång att leka i lekkuberna, och idag är det sprattlare hos paret som fick yngel sist. Äntligen. Spännande att se om de lyckas lika bra som förra gången

    Klicka på bilden för större version

Namn: 49F929B5-56B1-4BC3-824E-9A93C14C475F.jpeg
Visningar: 192
Storlek: 310,5 KB
ID: 2413081
    Vilken toppenbild Thomas, hoppas att det blir några små gryn

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Nu så!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    PH värdet är nog en indikator på att vattnet har ändrats på flera sätt, fräscht regnvatten i kran trivs nog fiskarna med.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...