550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Tack!
    Ursprungligen postat av Nando
    Äntligen! Som jag har väntat! Kul att ni filmar och beskriver det som ska ske också . Jag är med! Ös på!
    Det här är ett första utkast. Nu får inredningen liksom sätta sig något dygn eller två.
    Thomas får sätta sig framför burken och känna in det som finns där i nuläget. Sedan gäller det att visualisera var växter o.dyl. skall placeras.
    I detta läge måste man läsa in att inredningen inte är satt i sten utan kan ändras så att man känner att det rockar på rätt sätt.
    Det viktigaste för mig idag har varit att tillgodose de önskemål Thomas har haft på detta kar, och jag tycker vi har kommit en bra bit på väg.
    Ett önskemål är att göra en "ytinredning" liknande den jag haft i 540-baljan hos mig.
    Vi skall kombinera massor av fler grenar i ytskiktet och även väva in flytormbunke. Detta bidrar till en mer dämpad belysning - bra för adoketorna - och dessutom blir det perfekt för de Bilbukar Thomas planerar att addera senare.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Äntligen! Som jag har väntat! Kul att ni filmar och beskriver det som ska ske också . Jag är med! Ös på!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Tack!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Nu har vi bökat runt några timmar, och jag måste säga att karet blev riktigt lyckat.
    Vi hade ju tänkt oss en något längre inredningsprocess men karet inredde sig självt - som vanligt.
    I Thomas kar har jag arbetat med inredningsmaterial som jag haft i egna olika kar sedan tidigare och då blir det ganska naturligt att vissa delar hamnar på de ställen i karet där man vet att de fungerar - och Thomas hade ju en önskning om att denna inredning i någon mån skulle likna den som jag hade i 960-karet för cirka tio år sedan. Ja, så fick det bli.
    Inredningen är inte på något vis klar, det finns gott om utrymme för Thomas, och kanske jag själv, att ändra och bygga vidare på denna grundplåt eller skiss.









    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0050.jpg
Visningar: 167
Storlek: 437,6 KB
ID: 2412919

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Låter som du haft en härlig kväll! Grattis till två år som discusägare! Hoppas ni får en bra dag imorgon, du och Mats, och att inredningslustan är på topp . Jag kommer titta in på Zoopet löpande under dagen i hopp om uppdateringar från er. Kan tänka mig att fler lär göra detsamma.

    Trevlig kväll!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Visst är det värt att fira, så det blir några öl här i lokalen i samband med vattenbytet. Nyss var lokalen full, eller ja vi som delar den var här men nu är det bara jag kvar, det härliga lugnet lägrar sig. Nedvarvningen efter en hektisk vecka. Fiskarna fick faktiskt klara sig utan mig två kvällar, men det verkar inte gott någon nöd på dem. Men ingen rom dock.
    Tänker inte ge upp riktigt än......
    Men annars inget nytt, laddar för morgon dagen .......

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Fredag, äntligen
    Idag är det dessutom jubileum, den 24 januari 2018 köpte jag mina första diskus. Det var inte dagen de kom hem men väl dagen då jag valde ut mitt lilla gäng, två leopard, två kobolt och fyra snakeskin, snoken kom med på köpet.
    Idag två år sedan, tänk vad tiden går, utav dessa nio finns idag bara fem kvar hos mig.
    Men vilken glädje dessa ändå har givit, då åtta till tio cm idag arton till tjugo.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: 67DDE5DE-EB76-4B65-89B0-4AA99D19D669.jpeg
Visningar: 144
Storlek: 714,1 KB
ID: 2412880

    Klicka på bilden för större version

Namn: E5DE6317-1659-49DA-9A35-104DDFAEAF0D.jpeg
Visningar: 136
Storlek: 634,5 KB
ID: 2412881

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8FF7940D-AA68-48CB-BDA0-C8B3A9AB8D86.jpeg
Visningar: 145
Storlek: 623,5 KB
ID: 2412882

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Vi skulle kunna dra igång vid 11-tiden, om det är ok för din del.
    Perfekt.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Funkar perfekt, när skall jag hämta upp dig?
    Vi skulle kunna dra igång vid 11-tiden, om det är ok för din del.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Thomas! Vad tror du om lördag 25:e jan som en dag i inredningens tecken?
    Funkar perfekt, när skall jag hämta upp dig?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Thomas! Vad tror du om lördag 25:e jan som en dag i inredningens tecken?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Låter bra!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Thomas - härligt att du har fått tillbaka lusten och att det mesta flyter på fint! Du har ju en rolig helg framför dig också om jag har förstått planeringen i Mats tråd rätt! Glöm inte att dokumentera och förklara det ni gör också. Tror vi är många som önskar att vi vore med på riktigt men som, i brist på det, i varje fall vill ta del av magin i bilder och beskrivningar
    Jag lovar att göra mitt bästa, ser verkligen fram mot helgen

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Thomas - härligt att du har fått tillbaka lusten och att det mesta flyter på fint! Du har ju en rolig helg framför dig också om jag har förstått planeringen i Mats tråd rätt! Glöm inte att dokumentera och förklara det ni gör också. Tror vi är många som önskar att vi vore med på riktigt men som, i brist på det, i varje fall vill ta del av magin i bilder och beskrivningar

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Riktigt skönt men skall ändå effektivisera vattenbyten, för det tar tid.....Det funkar när man inte har annat att göra men snart kommer våren igen och då vill man ju göra annat än att hänga i en fuktig källare

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...