550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Marten64
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Så 720 säljs men jag hoppas på att Mats ändå har lust att hjälpa mig med mina två andra 540 och 600 som skall inredas på nytt.....
    Men ditt 720 hamnar i trygga händer och du kommer även fortsättningsvis kunna njuta av det!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Så 720 säljs men jag hoppas på att Mats ändå har lust att hjälpa mig med mina två andra 540 och 600 som skall inredas på nytt.....
    Det vet du, Thomas!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Det där 540-karet är gör läckert! Syns att det är signerat "Mats Bryzell'. Det enda jag saknar är alger och massor av mossor kul att se vad det blir av 720 framgent...
    Suck.....ja, han kan verkligen han. Men troligen blir det inget 720..... jag märker att det krävs en rätt stor arbetsinsats för att hålla alla karen igång och dessutom vackra... och det är nog så att jag ligger på toppgränsen nu. Jobb med resor från och till är tio timmar per dag, hund är 1-1,5 timmar per dag, akvarier minst en timme oftast mer per dag och minst sex på helgen. Sedan är det middag och mina andra hobbyverksamheter.
    Jag måste stoppa mig någonstans . Så 720 säljs men jag hoppas på att Mats ändå har lust att hjälpa mig med mina två andra 540 och 600 som skall inredas på nytt.....

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Det där 540-karet är gör läckert! Syns att det är signerat "Mats Bryzell'. Det enda jag saknar är alger och massor av mossor kul att se vad det blir av 720 framgent...

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Underbara bilder, finns ingen art i världen som kan mäta sig med Discusens yngelvård - topp!

    //Inger
    Precis. Men förra gången var detta paret bättre....nu känns de faktiskt lite slappa, låter ungarna klara sig själv emellan åt. Men ynglen har nästan dubblat sig i storlek på två dygn så allt verkar ju funka.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Underbara bilder, finns ingen art i världen som kan mäta sig med Discusens yngelvård - topp!

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Suck, inga yngel kvar hos Duckface och Duke idag, en sak är säker, det var inte corydorasen som tog dem......för paret var helt själva i sitt kar.

    Ynglen hos gamla paret är dock kvar, lite lustigt dock att de har hittat ett sätt att skaka av sig alla yngel vid konen under ett blad när de inte vill ha dem med. Typ vid matning, förra gången så åt de i skift och en hade hela tiden barnen. Nu får de klara sig själv när föräldrarna vill ha barnfritt. Konstigt men det verkar ju funka.

    sedan till mitt velande.....ja jag velar igen. Funderar på om stordiskusarna i sitt fina 600 liter inte borde vara hemma hos mig istället. Jag blir ju väldigt länge lokalen eftersom jag vill hinna med fiskarna och sitter ju kvar så länge att jag nästan inte är hemma. Jag tycker ju om lokalen för att de möjlig gör att ha många kar samt att det är en social grej. Men samtidigt saknar jag ju dessa fiskar hemma. Vela som sagt.... nå väl inga beslut måste ju fattas så tiden får gå ett tag till.

    älskar Mats 540 bara mer och mer, väntar nu ivrigt på att Adoketa skall få flytta in. Hade ju gärna haft några diskusar också i detta kar men så blev det ju inte. Skallsenär Mats har tid nästa gång, kanske kan haglats honom till att hjälpa mig med 375 som står under, jag får inte till det som jag vill....

    lite yngelfoto får jag ju bjuda på iallafall

    Klicka på bilden för större version

Namn: 89C55227-96ED-45ED-8F11-22D23BD35A68.jpeg
Visningar: 158
Storlek: 248,5 KB
ID: 2413307

    Klicka på bilden för större version

Namn: 5BBEFF21-0969-4498-A9C8-CBCC522F2B9F.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 374,9 KB
ID: 2413308

    Klicka på bilden för större version

Namn: 001423BB-8F74-48F4-82E9-8040CEA810C9.jpeg
Visningar: 138
Storlek: 359,1 KB
ID: 2413309

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2BBB5A13-7DA3-4B32-8866-D3DB0CF26F29.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 387,1 KB
ID: 2413310

    Klicka på bilden för större version

Namn: 193F08CF-5627-4B05-8DCA-8EFCBE9B3CD4.jpeg
Visningar: 137
Storlek: 458,1 KB
ID: 2413311

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9F86BFBB-3861-4AFD-91C9-92734C1C107C.jpeg
Visningar: 138
Storlek: 495,0 KB
ID: 2413312

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Det blir inte mycket skrivet idag, är rätt trött. Men va sjutton, fortfarande mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem. Längtar efter ljusare tider.....

    Allt bra i lokalen och hemma. Sprang på tre stora rötter idag, som fick följa med hem. Beställde också ett gäng dolkstickstetror, jag hade ju tolv men efter flytten hemifrån till lokalen dog ett par och efter det har ytterligare ett par försvunnit. Imorgon kommer mina nya Adoketa par till stork där de får gå i karantän några veckor innan de får flytta hem.

    Patric och Marie har iallafall bestämt sig för att fortsätta, så Stork zooo lever kvar om än i annan form. De har hittat en lokal dit alla kar i från affär samt diskus ställning flyttas. Så både mal och diskusodling kommer finnas kvar samt import av fisk, han fortsätter även med import av Piwowarski diskus, och kommer fortsätta med att ha fiskar i karantän. Men handeln blir via nätet. Så ingen riktig affär och bara fisk, jättekul .

    så sist om i minst, nu har även Duke och Duckface sprattel.... men en ytterst liten kull, tio tolv stycken. Förra gången var det tre så det är ju ett steg i rätt riktning......hade varit kul om de fick vara kvar denna gång.

    Så trotts tröttheten en riktigt bra dag

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Låter riktigt bra, har ju ännu ett lager med rötter kvar men de lär ju gå åt snabbt

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Absolut, det vackraste kar jag någonsin haft och dessutom ett av de vackraste jag sett. Hoppas på att Mats har lust att hjälpa mig med mitt 720 hemma också.
    Det skall vi såklart fixa!
    Jag skall kolla runt i omgivningarna vad som går att finna i inredningsväg.
    Om du vill ha samma ”vibe” i 720-baljan som den du har har i 540-burken, skall vi nog ta en liten sväng till några zoo-shoppar och handla lite exotiskt trämaterial också.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Thomas, detta kar skulle du haft hemma, så rogivande att se på

    //Inger
    Absolut, det vackraste kar jag någonsin haft och dessutom ett av de vackraste jag sett. Hoppas på att Mats har lust att hjälpa mig med mitt 720 hemma också.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Får nog ta om hel akvarie bild igen, de försvann lite i förra inslaget

    Klicka på bilden för större version

Namn: E2232C94-FC1C-4B20-A235-A73CC48D9DBC.jpeg
Visningar: 213
Storlek: 277,0 KB
ID: 2413265


    Klicka på bilden för större version

Namn: DFEF9E51-DD78-4D8A-852E-142A8EFCF109.jpeg
Visningar: 214
Storlek: 308,6 KB
ID: 2413266
    Thomas, detta kar skulle du haft hemma, så rogivande att se på

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Gôtt! Det tar sig fint!
    Bilderna gör inte karet rättvisa, mycket vackrare på riktigt.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Gôtt! Det tar sig fint!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Får nog ta om hel akvarie bild igen, de försvann lite i förra inslaget

    Klicka på bilden för större version

Namn: E2232C94-FC1C-4B20-A235-A73CC48D9DBC.jpeg
Visningar: 213
Storlek: 277,0 KB
ID: 2413265


    Klicka på bilden för större version

Namn: DFEF9E51-DD78-4D8A-852E-142A8EFCF109.jpeg
Visningar: 214
Storlek: 308,6 KB
ID: 2413266

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...