550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Tanken är faktiskt att smyga igång 720....
    men det är liksom en flerstegsraket. Platsen där karet skall stå på upptas idag av ett stort ekskåp, där bland annat vårt finporslin står. Ekskåpet skall upp till mitt sovrum, där för tillfället en bokhylla står som skall ner i vardagsrummet...... men porslinet skall ju till köket och för att få plats med det i köket, ja då måste jag ju städa ett par lådor med blandat skräp och viktiga papper.....så det är väl i dessa lådor jag dyker i och startar det nya 720 projektet

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ny dag, nya möjligheter...

    skulle till Växjö egentligen med har drabbat av förkylning och då är man inte välkommen även om den är av den listiga sorten.

    Så nu sitter jag här med kaffet och rostat surdegsbröd med brie . Njuter av att allt funkar så bra i hemma karet. och för att vara helt ärlig njuter jag av ännu en helg med akvarium. Men först kaffet i lungn och ro sedan långpromenad i duggregnet med vovven, men sen

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Troligt är det iallafall.
    Detta är ju mitt erfarna par, en kull utan problem iallafall, och karet har ju exakt samma inredning som förra gången.
    Men något är fel uppenbart . Jag funderar på om det blivit stressade av något i lokalen, skrämda eller så. Men som sagt hoppas de finns yngel kvar och de sansat sig nu.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Precis som Åheim skriver i sitt inlägg, är det vanligt att ynglen kan bli förvirrade om bakgrund och viss inredning är av det mörkare slaget.
    Ynglen "hittar" liksom inte föräldrarna, som vid lek blir mörkare än annars.
    Regeln som bekräftar undantaget är ju att Discus generellt inte har några som helst problem att valla frisimmare i inredda, murriga och mörka kar.
    Ett stort antal exempel på detta finns i min stugtråd (dessa filmer har ni sett etthundratrettiofjortontusen gånger redan, så jag lägger dom inte här).
    Vad som är lite knepigt är beteendet att faktiskt jaga sina egna yngel och käka upp dom...
    Att föräldrarna gör på det viset är en liten nöt att knäcka. Jag kan inte på rak arm säga vad det beror på, men skall forska lite.
    Annars kan man ju se ett intensivt tillbakaplockande av yngel som förvirrat sig bort från yngelsvärmen och då spottas ju i regel ynglet ut direkt efter återbördandet.
    Beteendet dina discus uppvisar beror troligtvis på någon form av "oerfarenhet", ungefär som när de gång på gång käkar upp äggen som just lagts...

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim

    Kollade för ett tag sen på wattley discus på YT och han pratade om det där med att ynglena lätt kan virra sig bort från föräldrarna om det finns grejer i karet som kan förvirra. Tex en svart pump eller mörka kanter vid akvariekanten eller svart bakgrund etc. Han fick frågan varför han hade en ljus blå bakgrund och sänkt vattennivå och svaret var att ynglena lätt skulle hitta föräldrarna mot den ljusa bakgrunden och nivån var sänkt för han hade en list runt karet som skapade mörka kanter där ynglena tidigare hade sökt sig till och legat och tryckt tills dem svalt ihjäl...
    Tänkte så också. Men det visade ju sig vara föräldrarna som jagar runt ynglen och äter upp dem.....trist

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Slutade tidigt idag, var bara tvungen att åka och titta om det blivit några frisimmare, och det har det ju..... men tyvärr alldeles för frisimmande . De är ju i hela karet och bara en liten del har hittat till föräldrarna. Flera av ynglen står och trycker vid de svarta filterpumparna, några står i hörnen, en del uppe vid ytan. Minns inte att det var så förra gången. Hoppas verkligen det skall lösa sig ändå..... ungar är det iallafall
    Frågan är om det är fel att ha dem i ett så stort kar. Flera yngel simmar ju helt ensamma långt bort....men det är klart, i det vilda lever de ju stort, undra hur de hittar då.
    Kollade för ett tag sen på wattley discus på YT och han pratade om det där med att ynglena lätt kan virra sig bort från föräldrarna om det finns grejer i karet som kan förvirra. Tex en svart pump eller mörka kanter vid akvariekanten eller svart bakgrund etc. Han fick frågan varför han hade en ljus blå bakgrund och sänkt vattennivå och svaret var att ynglena lätt skulle hitta föräldrarna mot den ljusa bakgrunden och nivån var sänkt för han hade en list runt karet som skapade mörka kanter där ynglena tidigare hade sökt sig till och legat och tryckt tills dem svalt ihjäl...

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Nä......det här var inte kul, nu simmar pappa diskus och äter upp ynglen som kommit längt bort och varje gång han jagar iväg efter ett yngel så tappar han ju ett tio tal som han börjar jaga efter ...... och då försvinner ju fler. Nu förstår jag ju varför ynglen är spridda i hela karet... och han som var en sådan fin pappa förra gången. Jätte trist . Även mamma diskus har börjat jaga efter ensamma yngel nu. Frågan är om det kommer bli några kvar eller om de kommer att äta upp alla. . Va sjutton skall man göra.
    Båda två simmar runt och käkar yngel nu. Från att ha varit ett hundratal yngel är det kanske ett trettiotal kvar. Men det känns som de nu bestämt sig för att det är mat inte deras barn. Detta var ju en skitkass start på helgen.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Slutade tidigt idag, var bara tvungen att åka och titta om det blivit några frisimmare, och det har det ju..... men tyvärr alldeles för frisimmande . De är ju i hela karet och bara en liten del har hittat till föräldrarna. Flera av ynglen står och trycker vid de svarta filterpumparna, några står i hörnen, en del uppe vid ytan. Minns inte att det var så förra gången. Hoppas verkligen det skall lösa sig ändå..... ungar är det iallafall
    Frågan är om det är fel att ha dem i ett så stort kar. Flera yngel simmar ju helt ensamma långt bort....men det är klart, i det vilda lever de ju stort, undra hur de hittar då.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Några sista foton från hemma karen....
    Klicka på bilden för större version

Namn: 1E20C6FD-31C6-4D6A-BBB2-AC2D2628A937.jpeg
Visningar: 140
Storlek: 677,7 KB
ID: 2413134
    Klicka på bilden för större version

Namn: 33F10D3E-28F9-49B7-A2B3-A6D6967B1054.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 610,7 KB
ID: 2413133

    Klicka på bilden för större version

Namn: 86FC2525-FAD7-4103-9780-E84E563C4AFE.jpeg
Visningar: 138
Storlek: 658,4 KB
ID: 2413135

    Klicka på bilden för större version

Namn: 02A173C1-AC03-4794-992E-F6DA49E7946F.jpeg
Visningar: 130
Storlek: 542,9 KB
ID: 2413136
    Klicka på bilden för större version

Namn: 33B24C5A-5323-4737-B2DB-565BC9B2EE9C.jpeg
Visningar: 131
Storlek: 551,0 KB
ID: 2413137

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Dina blir mycket bättre än mina!
    Hahaha, i så fall bara för att du ger mig det bästa materialet...... det blev verkligen kanonbra....

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Du är välkommen
    Dina blir mycket bättre än mina!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    720, nästa!
    Du är välkommen

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    720, nästa!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Så har vi då Mats 540, jag har lagt i lite mer löv, och planterat lite cryptocorina, samt släppt i ett litet gäng kolglödstetror för att köra igång karet. Detta kar är svår fotat eftersom alla andra lampor speglar sig så i rutan. Får stanna en kväll och fota når alla andra kar är släkta. Men det känns underbart, just så här vill jag ha mitt 720 med diskus...... så vackert...

    Klicka på bilden för större version

Namn: 714BDF77-F9CD-4458-A77E-D821F0F1CBF0.jpeg
Visningar: 181
Storlek: 261,6 KB
ID: 2413120

    Klicka på bilden för större version

Namn: ADB40B93-48DC-4D51-900F-95C7796A2A20.jpeg
Visningar: 158
Storlek: 363,6 KB
ID: 2413121

    Klicka på bilden för större version

Namn: 47725D83-962C-46B6-AF8F-816F25B82B31.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 476,8 KB
ID: 2413122

    Klicka på bilden för större version

Namn: 30AA00AB-D32D-4DEC-83ED-A67363FEBB96.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 624,1 KB
ID: 2413123

    Klicka på bilden för större version

Namn: B7889109-915F-4C56-930A-2DA16CC4C0E6.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 433,0 KB
ID: 2413124

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Tyvärr har jag inte gjort så mycket åt hantel cikliderna kar ännu, jag velar lite fram och tillbaka. Funderar på om ett hantelpar och ett eller två jordätar par skall flyttas till diskuskaret.....och om jag gör ordning hantelkaret efter Mats skola blir det inte lätt att fånga fisken..... två par av jordätarna leker dessutom just nu.... får vela lite till tror jag.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DE6C40BC-A910-4292-9772-34D010712610.jpeg
Visningar: 151
Storlek: 416,4 KB
ID: 2413118

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...