550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Sitter och njuter, lördagskväll i lokalen. Fortfarande lite vattenbyten kvar hos diskusarna. Skall ta hantlar imorgon. Öppnade en öl, det slog mig plötsligt att det inte är så konstigt att jag är singel när alla lördagskvällar tillbringas i en källare.....

    sedan gälparasiten bekämpades och mina yngel dog har jag ju verkligen haft ett skönt lunk, visst lusten tog slut och jag fick backa lite men efter en vecka med bara fiskpyssel är jag tillbaka igen med lust och idéer , men denna gång skall det få ta tid. Allt funkar ju fint nu. Nästan allt, i malawikaret är det en av hanarna som mobbar en annan hane. Jag har funderat på att hitta ett nytt hem åt den mobbade. Men då är ju risken stor att någon annan blir mobbad. Jag avvaktar och håller koll får vi se. Men för övrigt är allt frid och fröjd.

    Njuter helt enkelt av en kall öl i ett tropiskt klimat med spännande vänner, kan ju inte bli bättre en lördagskväll.
    Fan, vad gôtt!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Sitter och njuter, lördagskväll i lokalen. Fortfarande lite vattenbyten kvar hos diskusarna. Skall ta hantlar imorgon. Öppnade en öl, det slog mig plötsligt att det inte är så konstigt att jag är singel när alla lördagskvällar tillbringas i en källare.....

    sedan gälparasiten bekämpades och mina yngel dog har jag ju verkligen haft ett skönt lunk, visst lusten tog slut och jag fick backa lite men efter en vecka med bara fiskpyssel är jag tillbaka igen med lust och idéer , men denna gång skall det få ta tid. Allt funkar ju fint nu. Nästan allt, i malawikaret är det en av hanarna som mobbar en annan hane. Jag har funderat på att hitta ett nytt hem åt den mobbade. Men då är ju risken stor att någon annan blir mobbad. Jag avvaktar och håller koll får vi se. Men för övrigt är allt frid och fröjd.

    Njuter helt enkelt av en kall öl i ett tropiskt klimat med spännande vänner, kan ju inte bli bättre en lördagskväll.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Helg.....äntligen.

    Jag har bara jobbat en vecka efter jullovet och är helt slut. Har jag blivit äldre? Är det årstiden? Eller sover jag för lite? Jag känner mig ju alltid trött. Nå väl, det är väl detta som är livet, jobbet tio timmar ledig 14 men då skall man även sova.... äh nog klagat nu är det helg, och det är inget annat planerat än fiskpyssel.

    Sista veckan på lovet ägnade jag ju helt åt lokalen och det har gett resultat. De små diskusarna har växt bra med matning flera gånger om dagen och vattenbyte varje dag, även i alla andra kar ser allt jättebra ut, fyra diskuspar är kvar, tre har lekt men inget sprattel ännu. Duke och Dukeface har inte kommit igång mer och de kommer också snart få flytta tillbaka till 600, det var faktiskt inga som helst problem med att flytta tillbaks Snake och Lady de intog sina platser direkt. Man ser visserligen inte dem tillsamman så mycket nu, de behöver nog tid för sig själva.
    Men som sagt vad, allt funkar bra.

    Såg igår att Nolciklid hobby hade fått in ett gäng Ivanacara Adoketa och att Pia var intresserad, spännande om vi blir mer på forumet med denna spännande fisk. Jag hade tur, Patric har en hona som jag kan få, så när mitt 540 är klart kommer minst ett par flytta in. Patric har beställt hem tio till så förhoppningsvis lyckas vi plocka ut ännu ett par, får se om Mats också gör slag i saken. Förutom diskus ( ja och papegojciklid) har nog ingen ciklid haft så mycket personlighet som dessa Adoketa. Eller det är kanske inte sant, jag har nog inte givit alla mina olika fiskar samma chans.....

    Annars ja, januari är en fattig månad. Jag som många andra får försöka hålla in på utgifterna , men i februari blir det lite ny investering. En eheim pump att använda vid vattenbyten. Jag har ju sagt att det får ta tid, men ärligt talat......det vore inte dumt om bytet kunde gå snabbare. Att ha ett kar tio centimeter över golvet gör ju att det tar tid med vattenbyte när man förlitar sig på häverts principen. Kommer knycka Malawi Fevers system nästan rakt av, öka på pump kapacitet lite mer bara..... får inse att jag måste effektivisera hobbyn.

    För övrigt är planen för dagen att ge hantlarnas kar lite kärlek och försöka få till lite inredning och inte bara hullerombuller.....
    Hemma funderar jag på om mitt blue Diamond par skall få en chans i lekkub , men det grunnar jag på lite till.....

    Bäst att sätta igång, annars har snart hela helgen gått

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Visst är han, jag har nästan ont i hjärtat av kärlek till denna lilla kille.
    Förstår det fullständigt! Vi har vårt tvååriga barnbarn hos oss idag. Han gör farfar och farmor så varma om hjärtat, en gåva att få vara så nära dessa fina små personer .

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vilken fin kille!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet
    Vilken go klimp
    En riktig gullklimp

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Vilken go klimp

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Visst är han, jag har nästan ont i hjärtat av kärlek till denna lilla kille.
    Jag förstår det

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus
    Underbart!
    Visst är han, jag har nästan ont i hjärtat av kärlek till denna lilla kille.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Underbart!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Idag kan jag inte låta bli, klimpen ( ja mitt underbara barnbarn ) Han har fortfarande inte fått något namn. Nu är han fem veckor och skrattade för första gången, inte ett litet leende utan mer ett riktigt garv......

    Klicka på bilden för större version

Namn: B07D16CD-87F2-4BB9-8A39-62C96AE4DD91.jpeg
Visningar: 163
Storlek: 334,2 KB
ID: 2412646

    Klicka på bilden för större version

Namn: 516BA10D-B902-4A19-A12E-202230ACC7C7.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 347,7 KB
ID: 2412647

    Klicka på bilden för större version

Namn: E4931CFF-0DE4-4507-B1BE-4F1E1F31AC8A.jpeg
Visningar: 160
Storlek: 323,3 KB
ID: 2412648

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Jag har aldrig set så stora diskus
    Jag har ju några jättar på 20 cm, men de där är säkert 25 eller nåt.... fast jag tycker nog att 15 cm är en rätt perfekt storlek. Jag vill ju gärna att fiskarna skall kunna gömma sig och liksom få plats i karen.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Har tittat på filmen tidigare, rätt mäktigt. Men jag vill att mitt 720 skall vara mer ”rörigt” biotopigt liksom...... en bit natur i rummet. Får se om jag kan lyckas
    Jag har aldrig set så stora diskus

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet
    Hittade den här på nätet

    https://youtu.be/KH4n9eVUZ3k
    Har tittat på filmen tidigare, rätt mäktigt. Men jag vill att mitt 720 skall vara mer ”rörigt” biotopigt liksom...... en bit natur i rummet. Får se om jag kan lyckas

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Alla tetror stimmar när de är nyligen nedsatta i ett kar och detta är ett typiskt utställnings kar.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...