550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inger H
    svarade
    Men Thomas, nu har jag inga ord, tycker så himla synd om dig och dina vackra Discusar.
    Styrkekramar,

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Det börjar bli mer än tråkigt nu...
    I morse fick jag plocka en död diskus och nu efter jobbet ännu än. Och det är ju inga små diskus. De är 14-15 cm. Inte för att storleken spelar roll. Men det känns inte bra....

    Mitt karantänskar står klart men nu ver jag inte längre vilka jag skall flytta....och om det blir bättre eller inte.....

    Vad är det som hänt då. Jo i mina två helt problemlöst kar med vad jag kunde se helt friska fiskar tillsatte jag växter som jag bytt till mig, kom från ett annat kar. Nyckelhål ciklider, men de satte jag bara i ett kar och jag fick ju problem i båda karen så nyckelhålen är inte orsaken. Samt vad som såg ut att vara helt friska diskus. Kanonfina stora och kraftiga och nu har massor med diskus dött i båda karen och av bådar de nya och de gamla.....

    så, vad skall jag göra nu.....

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    På ett sätt känner jag mig nöjd ändå idag. Köpte ett akvarium, låter löjligt jag vet men alla kar är ju fulla och jag behövde ett karantän kar. Hittade ett på en fb grupps sälj sida. Ett Åleds kar( heter det så) på drygt 310 liter ( 125 x 50 x 50 ) har ju redan ett par i den storleken i lokalen, men detta var bannemig som nytt, täckglas dubbla ljusramper stativ pump och värmare. Detta kommer nu bli karantän nu men sedan är frågan om inte det skall få bli ett riktigt sälskapskar hör hemma. Vi får se. Men prio ett friska diskus. Prio två 450. Prio tre mitt 600 här hemma. Sedan får alla nya projekt komma...

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Däremot är allt bra i lokalen. Idag var alla Adoketor framme samtidigt, skönt att de finns kvar. Känns dessutom som det är tre hanar och tre honor. Ynglen äter massor och växer. Men ännu inga mer yngel, allt annat funkar som det skall. Så jag har inte lyckats sabba dessa karen iallafall .

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Oj , ja den varningen är ju på sin plat. Jag byter ju alltid 50% ab vattnet och behandlar Max tre dagar sedan vila i tre dagar. Men nu har ju ph legat på 7,2 i kranen och kan ju ligga på mindre en 7 i karet. Jag använder inte salt samtidigt. Men som sagt, något har hänt. Och jag förstår inte vad. Akvariumen har fått vara släkta och jag har gjort ordning ett tomt kar utan någon inredning. Har beslutat mig för att inte flytta någon i kväll utan det får bli imorgon . Har sagt till att jag kommer in till jobbet först på eftermiddagen.
    Ja vi får se..... kul är det inte.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Just nu förstår jag ingenting. Har släkt ner karen nu eftersom ännu en av mina stora gamla diskusar har börjat rida. Något jag aldrig haft innan och nu är det den tredje p en vecka. Idag känns verkligen som en dag att ge upp. Vilket jag naturligtvis inte kommer göra...... men ändå.
    Jag har läst på lite om Cloramin T eftersom jag inte visste ett jota om den produkten. Kan det bli för mycket av den varan tro? Jag bara funderar såklart, men det är skumt att dina andra fiskar blir sjuka helt plösligt. Det här hittade jag på en Koi-sida, läs längst ner.
    Kusuri Chloramine T kan användas för behandling mot gälmask, kroppsmask, white spot, costia och bakteriella gälsjukdommar, liksom en minskning av patogena bakterienivåer. Instruktioner på engelska medföljer.


    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Tråkig läsning Thomas. Vad kan det bero på tro att dina tetror och bolivianer också mår dåligt?

    //Inger
    Just nu förstår jag ingenting. Har släkt ner karen nu eftersom ännu en av mina stora gamla diskusar har börjat rida. Något jag aldrig haft innan och nu är det den tredje p en vecka. Idag känns verkligen som en dag att ge upp. Vilket jag naturligtvis inte kommer göra...... men ändå.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Söndag morgon. Kaffet smakar bra, men annars känns det rätt kast. Inga nya döda ämne men flera står och hänger och andas kraftigt.

    ett par har även fått pormaskar. Ja vita små prickar som växer ut. Har lärt mig att de ofta kommer vid stress och att högre temperatur och salt brukar hjälpa.

    så nu blir det drastiska åtgärder. De som andas kraftigt, och har prickar samt står och hänger kommer sättas i ett naket kar. Jag vet att det stressar och jag hade velat undvika det men jag kan inte sitta längre och vänta medans fler får symtom. Kanske är det för sent. Och kanske förvärrar det..... men jag kan inte bara sitta och vänta.....suck
    Tråkig läsning Thomas. Vad kan det bero på tro att dina tetror och bolivianer också mår dåligt?

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Söndag morgon. Kaffet smakar bra, men annars känns det rätt kast. Inga nya döda ämne men flera står och hänger och andas kraftigt.

    ett par har även fått pormaskar. Ja vita små prickar som växer ut. Har lärt mig att de ofta kommer vid stress och att högre temperatur och salt brukar hjälpa.

    så nu blir det drastiska åtgärder. De som andas kraftigt, och har prickar samt står och hänger kommer sättas i ett naket kar. Jag vet att det stressar och jag hade velat undvika det men jag kan inte sitta längre och vänta medans fler får symtom. Kanske är det för sent. Och kanske förvärrar det..... men jag kan inte bara sitta och vänta.....suck

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Åter hemma efter en toppen dag i Göteborg och hos Thomas. Trevligt att återse Thomas och Nando sen Zoopet träffen förra året. Vi spana in Thomas kar hemma, besökte några butiker i stan och avsluta med höjdpunkten...lokalen. Ett liten oas med massor av spännande akvarium. Fantastiska fiskar från diskus till Tanganyika. Även några riktigt snyggt inredda akvarium, däribland Mats verk, men även de akvariumen som stod mitt emot är verkligen tilltalande.
    Tack för en trevlig dag, lätt värt de 50 milen i bil.
    Kul att höra, uppskattade besöket och är sugen på ett besök i din lokal. Klarade sig fisken du fick med dig hem?

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Åter hemma efter en toppen dag i Göteborg och hos Thomas. Trevligt att återse Thomas och Nando sen Zoopet träffen förra året. Vi spana in Thomas kar hemma, besökte några butiker i stan och avsluta med höjdpunkten...lokalen. Ett liten oas med massor av spännande akvarium. Fantastiska fiskar från diskus till Tanganyika. Även några riktigt snyggt inredda akvarium, däribland Mats verk, men även de akvariumen som stod mitt emot är verkligen tilltalande.
    Tack för en trevlig dag, lätt värt de 50 milen i bil.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Sitter nu på tåget hem efter en mycket trevlig dag med Thomas och ICC. Tack ska ni ha båda två!

    Mats - det kar du inrett i lokalen är fantastiskt fint. Trolskt och spännande med en självklar harmoni. Jag tittade på det länge.
    Härligt att höra!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Sitter nu på tåget hem efter en mycket trevlig dag med Thomas och ICC. Tack ska ni ha båda två!

    Mats - det kar du inrett i lokalen är fantastiskt fint. Trolskt och spännande med en självklar harmoni. Jag tittade på det länge.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    540 inrett av Mats.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 46D16107-017F-45D0-A4B7-5373AD1C10DB.jpeg
Visningar: 182
Storlek: 301,3 KB
ID: 2414690

    Klicka på bilden för större version

Namn: FBE5F9B7-8BA2-493C-90F1-7C8F0AB7B7C3.jpeg
Visningar: 181
Storlek: 625,2 KB
ID: 2414692

    Klicka på bilden för större version

Namn: 75D306E0-2003-44C0-B3AD-B2E1A1DEA995.jpeg
Visningar: 184
Storlek: 543,4 KB
ID: 2414693

    Klicka på bilden för större version

Namn: 76FC3A56-B35A-41AA-8591-888BCB20C52E.jpeg
Visningar: 191
Storlek: 534,7 KB
ID: 2414694

    Klicka på bilden för större version

Namn: 7DDED624-D258-48DE-A663-A60889FEBA6A.jpeg
Visningar: 181
Storlek: 575,5 KB
ID: 2414695

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8D11877D-F769-4A3A-84D6-16E5A14D8DFD.jpeg
Visningar: 181
Storlek: 561,6 KB
ID: 2414696
    Klicka på bilden för större version

Namn: 4E3381B4-5CC0-450C-B9F8-2B37AE5881F5.jpeg
Visningar: 177
Storlek: 498,3 KB
ID: 2414697

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8A9AB5D3-ED97-47B3-AF32-EA36A4E557D3.jpeg
Visningar: 192
Storlek: 292,9 KB
ID: 2414691
    Det ser ju riktigt gôtt ut! Bra jobbat, Thomas!
    Ha nu en alldeles underbar akvariedag idag på träffen!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ännu en av de största och vackraste diskusarna döda, en av de som rusade igår. Fortfarande fyra väldigt häniga och fyra nästan svarta . Känns sådär , ännu en död tetra och bolivianerna är illa medtagna. Varje dag försöker jag intala mig att det ser bättre ut.....men sjutton vet om det inte bara är en överlevnads strategi.

    solen skiner ute och jag får strax besök av forumvännerna Nando och ICC. Klart att det blir en bra dag

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...