550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ICC
    svarade
    Och bilder får vi så klart ta del av imorgon då?
    Ja kör på

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja, då var man igång igen. Med ett mini projekt. Att inreda det lilla karantäns karet.
    Eller det är väl fel att kalla det karantän, fisken är inte sjuk och har levt länge i Sverige utan det är mer ett eget kar för att låta dem gå in sig här hos mig.

    och litet och litet.... det är ju mina minsta men de är ju ändå 50x50x125 så 300 liter är det ju. Andreas har sina fiskar i nakna kar med stora ute filter och byter 75% av vattnet var tredje dag. Så jag tänker börja med sparsam inredning och köra mer vattenbyten än jag brukar.

    tanken med detta kar är inte att göra en biotop utan mer ett litet scape bestående av rot och några stena. Och lite växter runt och i denna skapelse. Samt en större växt i det bortre hörnet som döljer utsug, inblås och värmare. Samt än liten växt grupp i närmaste hörnet . Ja bilden i huvudet är rätt klar. Problemet är ju att få till det.....

    Gulaktiga diskus i karet och om allt går vägen så skulle man kanske komponera detta med gul fantomtetra. Kan egentligen bli hur bra som helst. Nu gäller det bara att använda tiden väl. Akvariet skall vara inrett och vattenfyllt innan jag går och lägger mig. För imorgon kommer diskusen.

    Det kommer bli en värmare och ett Fluval 306 ytterfilter. Inte någon jätte men byter drygt 1100 liter i timmen och borde räcka för ett 300 liters. Den stora fördelen med att haft akvarium länge är ju att man har massor med saker sående. Sedan har jag nu offrat mina två sista Philips Aquarelle lysrör på detta kar, den bästa akvariebelysning som någonsin gjorts i mitt tycke. Tror det blir kanon för den gula färgen i fiskarna.

    Så nu kör vi

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Haha, jag tänkte också just skriva att du är helt galen Thomas, men jag blir bara glad åt din positiva inställning . Vi andra "normala" skulle ha gett upp Discus för länge sen, medans du bara fortsätter att kämpa på. Lycka nu till med dina nya skönheter

    //Inger
    Konstaterat , galen men lycklig.......
    Jag hade nog inte orkat med om jag haft ett kar med tolv och åtta dog, men räddningen var att jag hade två kar med totalt 32 och åtta dog. På samma sätt som jag nu har hade sextio och tio dog. Visst är man ledsen, mer än man vågar erkänna och visst tär det mer än man förstår, men sedan när det funkar igen är man så otroligt lycklig så på något sätt känner jag hela tiden att det ger mer än det tar. Och så länge jag har den känslan kommer jag att fortsätta.
    Galen men lycklig .....

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Du är då helt galen Ekenberg. Det kommer att sluta med att du skaffar en lokal till
    Nä, där har jag satt ett stopp. Ingen större lokal och inte fler kar. 8 kar i lokalen , varav två med diskus sälskaps kar. Fyra diskus par kar, ett Adoketa och ett övrigt. Hemma blir det fyra kar med diskus plus sällskap. Alltså fyra diskus kar hemma 2000 liter diskus och i lokalen två stora och fyra små totalt 2000 liter så 4000 liter, 50 liter per diskus.......
    JAG HAR JU FORTFARANDE FÖR LITE DISKUS

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Haha, jag tänkte också just skriva att du är helt galen Thomas, men jag blir bara glad åt din positiva inställning . Vi andra "normala" skulle ha gett upp Discus för länge sen, medans du bara fortsätter att kämpa på. Lycka nu till med dina nya skönheter

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Du är då helt galen Ekenberg. Det kommer att sluta med att du skaffar en lokal till

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Marten64
    Grymt Thomas! Det var inte vad jag förväntade mig....,men jag minns att du lite suktande avvisade ett antal diskusar i Facebook flödet tidigare idag.? Men icke då!
    trots att det var fullt i karen.
    Härligt! Det här gillar jag!
    Jag har problem Johan, jag har problem...... Efter jobbet tog jag en sväng förbi Andreas och då kunde jag inte motstå.
    Han har de vackraste diskusar jag någonsin sett, flera var ju med på utställningen i Ullared för några år sedan. De jag övertagit är visserligen inte dessa utan ett gäng mindre men ändå......

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ser absolut inte något negativt med detta galenskap. Tvärtom ser mycket framemot bilderna på dina nykomlingar

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Grymt Thomas! Det var inte vad jag förväntade mig....,men jag minns att du lite suktande avvisade ett antal diskusar i Facebook flödet tidigare idag.? Men icke då!
    trots att det var fullt i karen.
    Härligt! Det här gillar jag!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Haha, du är tokig! Men det är så vi gillar dig . Grattis till nya plattisar och trevlig helg!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Marten64
    Jag gissar på grill och ett glas rött eller en lager framför burkarna.
    nä, fel,fel, fel, eller ja en stor Gin och Tonic framför karen blir det.....men det är ju absolut inget galet.
    (fint med paret i ditt 720 Tanganyika )

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja, vad har jag nu hittat på......lär jag mig aldrig.....

    Idag frågade en kompis mig om jag var intresserad av hans diskusar....han skulle inte sluta men tänkte byta mot en annan färg. Vad tror ni, svarar jag nej på den frågan. Naturligtvis gjorde jag inte det, en liten fin grupp på sju individer har man väl alltid plats för.......

    Nå väl. Något har jag väl lärt mig, de nya diskusarna kommer hållas i sin grupp och inte komma nära de övriga diskusarna. Dessutom kommer de sitta i karantän i tre veckor utan andra fiskar och de kommer få starta sitt nya liv hos mig i ett sparsamt inrett kar. Och varför gör jag då detta......för att jag inte har några hämningar, inget sunt förnuft och ingen vuxen i min närhet som stoppar mig.

    Ni som följer min tråd vet att jag försökte lära mig lite om de olika odlade diskusarna, deras färger och deras namn. Jag har inte slutat med detta utan det kommer att komma mer. Men jag har inte lyckats lära mig så mycket mer. Mer än att det finns många hundra olika namn på betydligt färre typer vilket gör det hela lite komplicerat , många odlare hittar på egna namn för att visa att dessa kommer just från deras odling och är möjligtvis en typ som skiljer sig minimalt från en annan odlares typ. Jag har ju lite valt att hålla mig till de första typerna med de tidiga namnen. Men det blir ändring på det nu.

    Kompisen har en helt annan smak en jag, eller rättare sagt, hade. Nu vill han byta till mer ursprungliga. Så när han började med diskus var dessa typer inte helt vanliga han satsade på "gold" varianter av olika slag. Så dessa är alltså åt de gula slaget. De sju diskusarna är uppdelade på en White Butterfly, en Golden Pidgeon Blood, två Golden Sakura maze leopard ( på tal om hittepå namn, betyder typ "Gyllene körsbärsblom labyrint leopard" ni kommer få se foto senare) en Albino yellow crystal och en Golden pearl och en Golden Sakura flora intermediate ( gissa om det är svårt med alla dessa namn) Sakura är alltså en odlare i Malaysia om jag förstått det rätt.

    Ja, egentligen vet jag ju inte om jag skall skämmas.....eller om jag får vara lika sprudlande glad som jag alltid är när jag gjort något på gränsen till vansinne. Men som vanligt är detta kickarna som jag lever för. Imorgon blir det till att starta upp mitt 312 som får bli karantänskar för de nya, och på söndag flyttar de in. Nä, nu får det bli en stor GT för att fira.

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Jag gissar på grill och ett glas rött eller en lager framför burkarna.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Skönt at du kan pusta ut och njuta igen

    //Inger
    Det är underbart, nu går jag inte ner och letar död fisk på morgonen. Men fortfarande är det en jag är lite orolig för. Men det känns verkligen som det är över........och gissa vad jag gör då? ( svaret kommer snart )

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Tror också det varit lite mycket och nu när man går för Max på jobbet är det nog vettigt att inte köra för hårt när man är ledig. Känns riktigt bra. Kul att ni han med ett besök också innan Corona pandemin bröt ut på riktigt.
    Skönt att kunna njuta igen.....
    Skönt at du kan pusta ut och njuta igen

    //Inger

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...