550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ICC
    svarade
    Trevligt att du skriver av dig Ekenberg. Brukar vara spänning i din text. Orkar du, så gärna ett foto på Herr Adoketa.
    Trist arbete med att skära silikon och limma akvarium, jag har själv gjort det några gånger. Det trista arbetet glömmer man i och för sig fort när man senare kan konstaterat att ALLT vatten stannar i akvariet. Ännu roligare blir inredningsprocessen. Följer...

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Så där ja, då är 720 karet hemma......
    Nu har jag alla kar och nu får det vara nog.
    Här hemma är det mina två 540 plus ett 720 och ett karantän kar på 120. Och i lokalen nio till. Sedan har jag ytterligare tre som jag stående, men de skall nog få hitta nya hem så småningom.

    Efter transporten av karet var jag i lokalen och njut av fiskarna där. Allt ser bra ut. Tyvärr ser det ut som romen San Merah la igår är obefruktad, får se imorgon. Fick hjälp att lyfta ner 540 från ställningen. Så inorgon är planen att börja skära silikon. Nu måste 540 komma igång, har ju ett helt fantastiskt ivanacara adoketa par hör hemma. Efter att nu varit försvunna i flera månader är de framme jämt. Hanen grymt vacker i lekdräkt , honan är väl inte riktigt mogen ännu men jättekul att de är framme jämt nu. Ja annars funkar allt som det skall här hemma också.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Kör försiktigt och var rädd om nya fina bilen, se till att få tätt på 540 karet och deppa inte för de senaste fadäserna. Märker att du, med full förståelse, blir lite mer frånvarande på Zoopet när elände eller annat strul kommer i vägen som måste fixas.
    Ser hellre en akvarie fokuserad Ekenberg som skriver text och lägger upp fina foto på akvarium, lokal och fiskar. Ha en bra fredag
    Tack, det har varit mycket nu.... med allt. Men imorgon kommer 720 fast det får jag inte röra förrän 540 och 450 är klart.
    Sitter i lokalen nu...... alla kar behöver en ordentlig städning i helgen. Men trotts att det har blivit minimalt med vård nu ett par veckor funkar allt rätt bra.
    I Malawi karet är det yngel. Någon av alunocarorna kan ännu inte se vilka.
    I hantel karet har jag iallafall två hantelpar och flera jordätar par. Tror det är dax att fundera på villa jag skall behålla eller om jag skall låta dem gå i flera kar.
    Smådiskusarna är kvar här, får ha bil innan de flyttas, men de växer och allt fungerar bra.
    paret San Merah har rom, kan inte se hur mycket eftersom det är på inre sidan av konen och jag vill inte störa dem. De andra fyra lekkuberna har inger just nu. Så det passar bra med städning i dessa.
    I stordiskusarna kar har tyvärr en av bröderna blå, blue moon ställt sig i ett hörn. Sedan två dagar tillbaka, det är alltid tråkigt när det händer och jag vet inte varför. Han är ju ingen hackkyckling direkt, han har ätit bra hela tiden och varit helt stabil. Men som sagt, detta är diskus.....en fisk som jag ännu inte förstår.
    Nä nu får jag kolla bussarna så jag kommer hem, skön fredag alla akvarie nördar där ute

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Kör försiktigt och var rädd om nya fina bilen, se till att få tätt på 540 karet och deppa inte för de senaste fadäserna. Märker att du, med full förståelse, blir lite mer frånvarande på Zoopet när elände eller annat strul kommer i vägen som måste fixas.
    Ser hellre en akvarie fokuserad Ekenberg som skriver text och lägger upp fina foto på akvarium, lokal och fiskar. Ha en bra fredag

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Hahaha, nä men det gäller att köra igång med läckande 540 nu. För ikväll har ivanacara adoketa hanen uppvaktar honan för fullt....har ju miss skött alla akvarium de sista veckorna med färre vattenbyten ingen algskrapning och detta älskar både bolivianerna och ivanacara känns det som.
    Men du har helt rätt , i en Jaguar kan man inte vara olycklig

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu är du på uppgång igen! Vem kan vara ledsen i en sån bil ?

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Vet du, det trodde jag också och alla jag känner säger det. Så det var det första jag sa till värderingsteknikern som ringde mig. Jasså, det var tråkigt att höra då skall jag börja med att berätta hur jag gjort, sa han.
    Han hade tagit alla bilar av samma märke, årtal, modell och mil som liggat ute till försäljning under ett år på det tre största begagnade bil sidorna på mäter och fått fram ett snitt pris (exakt samma som jag gjort fast jag bara tagit de som fanns ute just nu) sedan hade han besiktar min bil och bedömt att den var bättre än snittet och sedan hade killen på verkstan också gjort en bedömning där han bedömt min bil bättre än snittet. Så snittpriset plus 20000 blev värderingen och jag hade räknat snittpriset och dragit av 20000 för att försäkringsbolaget säkert hittat något att trycka ner priset med. Så min erfarenhet nu efteråt är ju att iallafall Länsförsäkringar gör allt för att göra en riktig värdering .
    De betalade mig mer ån jag tror jag fått om jag hade sålt den
    Grymt

    Jag har haft länsförsäkringar hela mitt liv och dom har i mina olycksfall på både bil och hem varit fantastiska på att hjälpa till.
    Mer än förväntat

    Grattis till din nya fina bil åxå

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Ja trist med ynglen. Å andra sidan var de "gratis" och det kommer säkert fler!

    Så bra att du blev nöjd med värderingen. Jag som levde i tron att försäkringsbolag alltid bara ger skambud.
    Vet du, det trodde jag också och alla jag känner säger det. Så det var det första jag sa till värderingsteknikern som ringde mig. Jasså, det var tråkigt att höra då skall jag börja med att berätta hur jag gjort, sa han.
    Han hade tagit alla bilar av samma märke, årtal, modell och mil som liggat ute till försäljning under ett år på det tre största begagnade bil sidorna på mäter och fått fram ett snitt pris (exakt samma som jag gjort fast jag bara tagit de som fanns ute just nu) sedan hade han besiktar min bil och bedömt att den var bättre än snittet och sedan hade killen på verkstan också gjort en bedömning där han bedömt min bil bättre än snittet. Så snittpriset plus 20000 blev värderingen och jag hade räknat snittpriset och dragit av 20000 för att försäkringsbolaget säkert hittat något att trycka ner priset med. Så min erfarenhet nu efteråt är ju att iallafall Länsförsäkringar gör allt för att göra en riktig värdering .
    De betalade mig mer ån jag tror jag fått om jag hade sålt den

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Tackar som sagt, en olycka kommer aldrig ensam. Men efter regn kommer solsken ...osv osv

    Ynglen var det tråkigast och känns så onödigt, jag borde veta bättre. Olyckan ja inga personskador , bilen skrot men fick en lika bra värdering av försäkringsbolaget som jag själv fick för ett år sedan, så egentligen löste det ju sig också bra.

    Snart är jag på banan igen
    Ja trist med ynglen. Å andra sidan var de "gratis" och det kommer säkert fler!

    Så bra att du blev nöjd med värderingen. Jag som levde i tron att försäkringsbolag alltid bara ger skambud.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Här är man på utlandssemester och borta från Zoopet ett tag, och under tiden har du varit med om fler omvälvande händelser än oss andra tillsammans ackumulerat över ett år!

    Lider med dig när jag läser om döda diskusar och läckande kar... Hoppas allt löser sig bra för dig och att det flyter på bättre framöver.
    Tackar som sagt, en olycka kommer aldrig ensam. Men efter regn kommer solsken ...osv osv

    Ynglen var det tråkigast och känns så onödigt, jag borde veta bättre. Olyckan ja inga personskador , bilen skrot men fick en lika bra värdering av försäkringsbolaget som jag själv fick för ett år sedan, så egentligen löste det ju sig också bra.

    Snart är jag på banan igen

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Här är man på utlandssemester och borta från Zoopet ett tag, och under tiden har du varit med om fler omvälvande händelser än oss andra tillsammans ackumulerat över ett år!

    Lider med dig när jag läser om döda diskusar och läckande kar... Hoppas allt löser sig bra för dig och att det flyter på bättre framöver.

    Lämna en kommentar:


  • Manado
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Inget nytt i karen.

    Mina senaste dagar har ju mest varit oro över bil värdering. Och om jag orkar bråka. Idag kom så deras värdering och jag fick mer i ersättning än jag tror att jag fått om jag sålt den.......grymt

    Så nu är handpenningen lagd på min nästa bil
    inte plats för något akvarium direkt men ändå en av mina våta drömmar som går i uppfyllelse

    Fast jag får vara lätt på foten i fortsättningen

    Klicka på bilden för större version

Namn: C20FC14B-E87E-48BD-8C41-BDB36FB77A77.jpeg
Visningar: 189
Storlek: 32,3 KB
ID: 2409628
    Bra att det löste sig. Snygg bil

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Tack, det känns bättre nu....

    Och att det är ju dumt att säga att det inte händer något i karen, det händer något jämnt....
    Nu när bågfilcikliderna lekt ett tag, tyvärr utan att några bevis på att leken gav något ännu... Ja då kör bolivianerna igång, samma grop återanvänds
    Dåliga kort eftersom jag inte vill störa

    Klicka på bilden för större version

Namn: 12C8DDE7-AD37-4E05-A53A-717800E9761A.jpeg
Visningar: 162
Storlek: 350,2 KB
ID: 2409635

    Klicka på bilden för större version

Namn: D6288E39-5209-4B1E-8838-49F6D1F01038.jpeg
Visningar: 165
Storlek: 341,2 KB
ID: 2409636

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad roligt, grattis!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ibland så

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...