550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ICC
    svarade
    Krya på dig Ekenberg.
    Kul att läsa om din framfart, händer mycket. Från sjuka fiskar, till nya fiskar, lugnt på jobb, förkyld hemma och planering för 600.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Tack Mats.

    Man är bra på olika saker helt enkelt. Jag är inte musikalisk, jag är inte sportig, men helt ärligt har jag alltid ansett mig vara kreativ.

    Men har ju lärt mig att kreativ kan betyda mycket olika saker. Jag kan inte konstnärligt måla en tavla, men jag kan rita ett hus. Jag kan inte dreja en vas men jag anlägga en utställningshall . Jag har varit framgångsrik arkitekt och är en duktig byggnadsingenjör, men en kass projektledare. Jag är en kreativ problemlösare. Jag har en hjärna som ser i bilder, vilket hjälper mig i mitt jobb men ofta hindrar mig när jag själv skall göra något.
    Jag vet hur jag vill ha det men kan inte skapa det själv så att säga. Jag kan se en vacker bild men inte ta ett vackert fotografi av bilden.

    Detta gör att jag oftast tröttnar. Så jag har lärt mig att uppskatta andras färdigheter precis som jag blir uppskattad för mina.
    under alla år jag hull på med malawi ciklider var jag rätt stolt över mina kar, tyckte jag gjorde fina scape. Men det var ju mest att stapla sten. Men på något sett lyckades jag med det. Men nu när det gäller växter och grenar är det inte samma sak. Jag var vekligen nöjd med mina vardagsrums kar när växterna var fina. Men nu har växterna dött eller är algbevuxna. I lokalen har jag ett 375 som jag känner att jag lyckades med, men det var mer tur än allt annat. Tog nog tio minuter att placera lite Sten grenar och växter. Så det var nog mer tur än skicklighet.

    så Mats, det finns många kar jag behöver hjälp med..... denna helgen står 600 på tur.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Tyvärr har jag ingen direkt foto eller bild av det jag tänkte utan snarare en tankebild, så som jag brukar. Det är egentligen samma med många saker, jag funderar och kommer fram till hur jag vill ha det. Men det blir inte rätt i akvariumet. Tanken här var att få som ett scape som står fritt och resten skulle vara fri yta. Men i mitt huvud var det mycket bättre på något sätt, svårt att förklara. Men det finns liksom ingen förlaga utan en tanke.
    precis som jag nu sitter och funderar på mina andra kar. I huvet känns det som det borde vara lätt men sedan blir det inte som jag vill ändå. Det är lite så med det mesta konstnärliga , jag kan i huvudet se precis hur lerkrukan skall se ut men när jag försöker dreja blir det inte som bilden..... eller som att sjunga, jag kan texten men när jag väl sjunger blir det falskt. Och så tröttnar jag snabbt.....
    Jag skall förstå!
    Nu såg jag i något tidigare, nytt, inlägg att detta kar skulle tjäna som karantän och då får jag väl säga att du skjutit mitt i prick rent funktionellt - jag menar, det skall ju vara enkelt att fånga ur fiskarna men att det under tiden också skall vara något som är hyfsat klätt och lite "mysigt" för djuren som går där.
    Du, Thomas, är ju inte den ende jag har varit hos och gjort akvarieinredningar. Vid sådana tillfällen - hemma hos - och även här på forumet kan man få höra tillmälen som; "jo, det är ju enkelt när man kan" o.s.v.
    Det finns hundratusentals grejer jag skulle vilja kunna, att ha möjlighet att göra - men som jag helt enkelt inte har en sportslig att uppnå...
    Det verkar som att konstnärlighet, som ofta går hand i hand med musikalitet, är något många människor - så att säga - drömmer om, eller skulle vilja "ha".
    För min del, som någonstans inbillar mig själv ha stråk av ovan nämnda epitet, är det här färdigheter lika naturliga som att leva och andas... men, jag har ju inte en susning om hur det är att vara bra på till exempel olika sportsliga aktiviteter, tekniska saker som motorer, att handhava matematiska problem eller att vara i ledarposition - ja, det finns exempel in absurdum.
    Jag är intresserad av att titta på sport, jag är intresserad av matematik och tekniska saker - men jag kan inte för mitt liv åstadkomma något som skulle likna eller ens komma i närheten av alla de fantastiska saker de människor som kan dessa saker gör.
    Jag förstår ditt dilemma, Thomas.
    När jag skapar något konstnäligt, som exempelvis akvarieinredning, målar något (inte hus kanske, men tavlor och liknande), skriver artiklar - eller det som ligger mig närmast om hjärtat; musicerar - gör jag det utan att tänka, och jag tröttnar aldrig...

    Thomas, om du vid något tillfälle behöver lite assistans (förutom det vi redan planerat) så hjälper jag gärna till!



    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Plejaderna

    Såg att du skrev det i ett annat tråd.. Det är ju typiskt. Jag hoppas att det går över fort och att det inte är det stora hemska virus alla pratar om. Sköt om dig.
    Känns som en enkel förkylning, men visst är man lite orolig.......

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Ja precis, det varade inte länge .... jag är förkyld och fick gå hem..... så nu blir det väl jättestressat när jag väl är friskt ingen .....
    Såg att du skrev det i ett annat tråd.. Det är ju typiskt. Jag hoppas att det går över fort och att det inte är det stora hemska virus alla pratar om. Sköt om dig.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    De är så fina! Trist att du blivit sjuk - krya på dig!
    Tack, känns som en helt vanlig förkylning , men som sagt.....svårt att gå till jobbet i dessa dagar och låtsas som ingenting....

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    De är så fina! Trist att du blivit sjuk - krya på dig!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Men även om jag inte är nöjd med karet älskar jag fiskarna ( fortfarande lite förvånad )

    Klicka på bilden för större version

Namn: EB7B90B5-FCB3-406A-817E-CD666FF32D71.jpeg
Visningar: 108
Storlek: 336,6 KB
ID: 2415652

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Aha, så detta är bara ett karantärskar - slarvigt läst av mig

    //Inger
    Ja, isolering för nya fiskar. Men jag ville inte ha ett naket kar om man säger så, så jag tänkte att jag skulle lycka med en inredning och ett seriöst försök med växter. Så karet har flera uppgifter men tanken är inte att det blir permanent .

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Hej Inger.

    nu svarar jag på inlägget du skrev till Mats. Min tanke med detta karet är ju att jag skall kunna hålla koll på fisken men inte ha ett naket karantäns kar utan vill ha någon inredning . Annars älskar jag ju Mats och även din stil. Men det får bli först när de skall bo i större kar. Här är inskolningen för att inte få in någon skit i mina andra kar nu när jag har nya diskus.
    Aha, så detta är bara ett karantärskar - slarvigt läst av mig

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Vet inte Mats om vi tänker lika, men jag saknar massor av inredning - hängand rötter och höga växter (vallisar m.m.), där dom kan gå undan om dom vill.
    Bara mina funderingar som vanligt

    //Inger
    Hej Inger.

    nu svarar jag på inlägget du skrev till Mats. Min tanke med detta karet är ju att jag skall kunna hålla koll på fisken men inte ha ett naket karantäns kar utan vill ha någon inredning . Annars älskar jag ju Mats och även din stil. Men det får bli först när de skall bo i större kar. Här är inskolningen för att inte få in någon skit i mina andra kar nu när jag har nya diskus.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Plejaderna
    Som vanligt jättefina bilder Thomas! Skönt med lite lugnt på jobbet med. Jag brukar säga att man skall njuta av det medan det varar.
    Ja precis, det varade inte länge .... jag är förkyld och fick gå hem..... så nu blir det väl jättestressat när jag väl är friskt ingen .....

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Thomas!
    Har suttit och kollat på dina inredningsbilder.
    Jag håller med övriga om att det ser gôtt ut och att det viktigaste är att du är nöjd med det hela - men, nu är du ju inte riktigt det...
    Vad jag undrar är om du har någon referens till den inredingsvision du har inom dig, någon bild eller filmsnutt?
    Vill så gärna få grepp om vad det är du ute efter inredningsmässigt i detta kar.
    Tyvärr har jag ingen direkt foto eller bild av det jag tänkte utan snarare en tankebild, så som jag brukar. Det är egentligen samma med många saker, jag funderar och kommer fram till hur jag vill ha det. Men det blir inte rätt i akvariumet. Tanken här var att få som ett scape som står fritt och resten skulle vara fri yta. Men i mitt huvud var det mycket bättre på något sätt, svårt att förklara. Men det finns liksom ingen förlaga utan en tanke.

    precis som jag nu sitter och funderar på mina andra kar. I huvet känns det som det borde vara lätt men sedan blir det inte som jag vill ändå. Det är lite så med det mesta konstnärliga , jag kan i huvudet se precis hur lerkrukan skall se ut men när jag försöker dreja blir det inte som bilden..... eller som att sjunga, jag kan texten men när jag väl sjunger blir det falskt. Och så tröttnar jag snabbt.....

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Thomas!
    Har suttit och kollat på dina inredningsbilder.
    Jag håller med övriga om att det ser gôtt ut och att det viktigaste är att du är nöjd med det hela - men, nu är du ju inte riktigt det...
    Vad jag undrar är om du har någon referens till den inredingsvision du har inom dig, någon bild eller filmsnutt?
    Vill så gärna få grepp om vad det är du ute efter inredningsmässigt i detta kar.
    Vet inte Mats om vi tänker lika, men jag saknar massor av inredning - hängand rötter och höga växter (vallisar m.m.), där dom kan gå undan om dom vill.
    Bara mina funderingar som vanligt

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Som vanligt jättefina bilder Thomas! Skönt med lite lugnt på jobbet med. Jag brukar säga att man skall njuta av det medan det varar.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...