550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC

    Har haft glädjen att träffa Ekenberg vid två tillfällen. Måste säga att han är en mästare på att navigera genom det tråkiga till det positiva. Han griper efter varje strå och ger sig attans på att -det ska gå.
    Tack ICC, det värmer verkligen att du säger det. Hade lite dåligt samvete för i lördags när jag inte riktigt orkade hålla humöret på topp.

    Min enkla livsfilosofi är nog att allt är lättare om man kan hålla sig positiv, även om det inte alltid är lätt.

    Tack igen.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Plejaderna

    Skönt att du kan se på dagen som rätt OK. Jag vet inte om jag hade gjort det.
    Det är inte alltid lätt, men jag mår bättre av det. Att hellre se sämre dagar som rätt ok och vanliga dagar som jättebra, när sedan en jättebra dag verkligen kommer ja då är ju den fenomenal

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC

    Har haft glädjen att träffa Ekenberg vid två tillfällen. Måste säga att han är en mästare på att navigera genom det tråkiga till det positiva. Han griper efter varje strå och ger sig attans på att -det ska gå.
    Som jag önskar att jag hade varit som Ekenberg. Det hade jag behövt det senaste året.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Plejaderna

    Skönt att du kan se på dagen som rätt OK. Jag vet inte om jag hade gjort det.
    Har haft glädjen att träffa Ekenberg vid två tillfällen. Måste säga att han är en mästare på att navigera genom det tråkiga till det positiva. Han griper efter varje strå och ger sig attans på att -det ska gå.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Inga döda diskus hemma..... men däremot i lokalen. Yngel.... gjorde vattenbyte i söndags och sög botten på matrester och allt såg bra ut. Igår talade bosse om att de var flera yngel som simmade runt i små cirklar. Och på kvällen meddelade David att han plockade upp tre döda. Nu är jag här och gör ännu ett vattenbyte och det är tre eller fyra av de små som inte ser bra ut. Trist men ändå inte lika tråkigt som de hemma. Får väl se hur det går vidare. Detta med vattenbyte och alla problem det medför....Ja det är bara att hoppas på att det stabiliserar sig igen. Allt annat ser i alla fall bra ut här.... och inga döda hemma . Så dagen är rätt ok ändå.
    Skönt att du kan se på dagen som rätt OK. Jag vet inte om jag hade gjort det.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Hittade lite fin diskus när jag var inne hos Tommy på kaggeledstorget och handlade fiskmat. Svenskodlade diskusar. Kul
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Inga döda diskus hemma..... men däremot i lokalen. Yngel.... gjorde vattenbyte i söndags och sög botten på matrester och allt såg bra ut. Igår talade bosse om att de var flera yngel som simmade runt i små cirklar. Och på kvällen meddelade David att han plockade upp tre döda. Nu är jag här och gör ännu ett vattenbyte och det är tre eller fyra av de små som inte ser bra ut. Trist men ändå inte lika tråkigt som de hemma. Får väl se hur det går vidare. Detta med vattenbyte och alla problem det medför....Ja det är bara att hoppas på att det stabiliserar sig igen. Allt annat ser i alla fall bra ut här.... och inga döda hemma . Så dagen är rätt ok ändå.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Trist med de uppkomna problemen. Tur att du är så stark och envis. Förstår att det känns tungt nu, men sänk inte näsan.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Tack för deltagandet.

    Nej Maths, denna gången har du fel. Det är faktiskt det ända jag vet, vattnet var perfekt och matningen var rätt. Dessa var nämligen de parametrar jag visste var viktigt, så där hade jag hundra koll.
    Medicinen började jag med först när fisk dog, men ingen mätbar nitrit eller nitrat. Och eftersom medicinen inte bara dödar onda bakterier utan alla var det också rätt att göra rent filter, det är extra viktigt om man tar död på bakterier som bryter ner skiten. Så för en gång skull vet jag att allt där är rätt och dessutom luktar vattnet inte illa inte ens när jag fiskar upp död diskus.

    Så tack och lov är jag säker på detta. Annars hade jag nog lagt av. Men tyvärr kvarstår problemet fisk dör. Jag har nu gjort uppehåll i medicineringen enligt konstens regler, men imorgon blir det att köra vidare, tre fiskar ser kassa ut ikväll. Så imorgon blir en bra dag om jag slipper fler döda.

    Att vara diskusägare är spännande nästan jämt....

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Från 11/3
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Äntligen. I morse var det betydligt bättre i karen hemma. Fortfarande två av de nya som matvägrar men för övrigt färgar de gamla ut igen. I båda dessa kar har jag haft problem med rusande diskusar, något jag inte haft tidigare. Det har varit av de som varit i karen hela tiden. De simmar ruskigt snabbt och okontrollerat och slutar oftast först när de krockar i en ruta. Funderar på om det varit en biverkning av medicineringen. Alla mina vattenvärden är ju rätt konstanta för övrigt. Lite för höga nitrat värden men annat inget konstigt. Så i eftermiddag blir det ett stort vattenbyte samt en riktig rengöring av filter. Så får det bli en pånytt start utan varken onda eller goda bakterier. Hoppas nu detta är över och att jag lärt mig något av mitt misstag med att blanda nya diskus i en existerande och väl fungerande grupp. Suck men det vet man ju aldrig. Är ju mer känd för att vara impuls än eftertänksam......

    Jag reagerade på detta inlägg då du skrev det, för rengöring av filter är ju att ta bort den lilla möjlighet karet har att återhämta sig. Ärligt talat tror jag inte att du har fått in några "baciller" med de nya växterna eller fiskarna, du har helt enkelt överbelastat dina akvarium. Diskus är stor fiskar och matar man med animalisk mat så är gränsen väldigt snäv för att få en överbelastning. Att sedan medicinera så att de goda bakterierna slås ut, gör det bara ännu värre.

    Hämta andan, agera lite långsammare och börja "lukta" på vattnet, som Mats säger.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Hua hua.. nu är det väl inget mer att göra än att sitta på händerna och låta moder natur ta över, bara säkerställa bra vattenkvalité och minimalt med utfodring...

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Hemskt. Jag finner inga ord.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Får hålla med övriga, för jädra trist att höra att eländet fortsätter. Kan bara säga att jag hoppas att det snart blir bra!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag har inga råd att ge men lider verkligen med dig. Fy tusan vad hemskt.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Men Thomas, nu har jag inga ord, tycker så himla synd om dig och dina vackra Discusar.
    Styrkekramar,

    //Inger
    Tack Inger, ja det är svårt att hitta positivitet just nu. Funderar om Corona viruset nått mina kar......

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...