720 l Diskus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av JonasHol
    Ingen symptom på några andra av akvariets innevånare. Skall jag ta ur den påverkade eller låta den vara och se vad som händer?
    Personligen så skulle jag avliva den.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      Förstoppning kan också se ut lite sådär, svullen och utstående fjäll. Har du möjlighet att flytta den är det nog lika bra vilket som, men är det bukvattensot så går det sällan att bota när det gått så långt.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • JonasHol
        • July 2010
        • 226

        720 l Diskus.

        Nackdelen med ett stort akvarium med mycket växter och rötter är att det är mycket svårt att fånga en särskild fisk. Det ser ut som om jag får hoppas på det bästa och låta naturen ha sin gång.
        Senast redigerad av JonasHol; 24 August 2014, 21:06.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Jag får fisk som ser ut så där emellanåt. Jag har låtit de vara någon gång och då hittat de döda någon dag senare. Så jag har börjat ta bort dem så fort jag upptäcker det. Kvittot brukar jag få då de brukar vara lätta att håva. Sega och simmar nästan själva in i håven.

          Jag har också mycket i mina kar men brukar alltid få tag på dem jag vill ändå. Vet ej hur du gör men jag tipsar om 2 håvar - en som driver och en som fångar. Alternativt en arm/hand som driver. Ibland lättare om man är två, ifall du kan ha någon som hjälper dig med antingen drivningen eller håvningen.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • JonasHol
            • July 2010
            • 226

            720 l Diskus.

            Jo jag försöker med två håvar, tyvärr så ställer sig fisken på de ställen där den ej går att komma åt. Får låta det gå en tid och se om den blir sämre då borde det som du säger gå lättare när den blir lite segare. Blir den bättre så minskar ju behovet av att ta ut den. Skulle det senare spridas till fler så får jag ta ut en del rötter så att det blir lättare att håva.


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Hoppas det löser sig till det bästa.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • JonasHol
                • July 2010
                • 226

                Tack Tommy jag håller tummarna, idag så ser firren minst lika uppsvullen ut men är fortfarande inte överdrivet seg så jag låter det gå en tid till.

                Idag kom mitt enkla CO2 system, det gick snabbt att få ihop det och nu startar en försiktig inkörningsperiod. Regulatorn var inte lättarbetad men det är klart man får vad man betalar för. Har i vilket fall lyckats ställa in den att släppa ca 30-40 bubblor i minuten ( vad nu det kommer att innebära) kommer att bevaka pH noggrant den närmsta tiden för att se hur mycket CO2 jag skall släppa ner i akvariet. Får jag inte koll på allt på mitt "analoga" sätt så blir det nog rätt snabbt en controler.

                Kommentar

                • JonasHol
                  • July 2010
                  • 226

                  Det gick snabbt att "tvingas" utveckla CO2 systemet. Den enkla regulatorn är inte exakt nog, när man ställt in önskat utsläpp så håller den inte inställningen särskilt länge. Andra problemet är att jag inte löser upp tillräckligt med gas för att sänka pH till den nivå jag önskar. Ny beställning är inskickad, det blev en pH controller, en ny regulator med selenoid samt en förhoppningsvis väl tilltagen reaktor. Fram tills de nya grejerna kommer får jag handskruva systemet , (ofta)


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • JonasHol
                    • July 2010
                    • 226

                    Kris i akvariet.

                    För några dagar sedan var det kris i akvariet. När jag kommer hem från jobbet står en av diskusarna mer än lovligt slö i ett hörn. Jag viker knappt en tum ifrån akvariet under en knapp timme. Diskusen blir under tiden bara sämre ovh sämre. Den klarar knappt att hålla sig på rätt köl. Efter att noggrant studerat fisken kommer jag fram till att den även är något svullen om buken. Det blev en snabb utryckning till butiken och sedan medicinering. Efter ytterligare några timmar så ger slöheten och obalansen med sig och jag pustar i vilket fall tillfälligt ut. Har nu genomfört en hel kur, nu återstår ett vattenbyte i morgon och sedan ny tillförsel av filterbakterier. Håller tummarna för att jag lyckats bryta det som inte stämde och att jag snabbt får bra fart på de nyttiga bakterierna.

                    Utöver medicinering så har det även surfats runt på bl.a. Blocket, hittade en CO2 tub på 6kg som nu får en längre tur genom Sverige och sedan en plats jämte akvariet, ( måste nog ta och fundera på någon form av skåp/bänk att förvara tuben i)


                    Sent from my iPad using Tapatalk

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Jaha så det är du som köpte den. :-)

                      Skickat med Tapatalk från min mobil.
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • JonasHol
                        • July 2010
                        • 226

                        Har vi svarat på samma annons?


                        Sent from my iPad using Tapatalk

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Kan vara den jag kollade på. Håller på att leta efter en Co2 anläggning med 6 kg tub.

                          Skickat med Tapatalk från min mobil.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • JonasHol
                            • July 2010
                            • 226

                            Den jag hittade var i en annons kallad Svetsflaska akvarieflaska från 6 aug


                            Sent from my iPad using Tapatalk

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Med akvarie osv för 5000 kr ? Jag hittar iaf inte den mera. Får man fråga vad du gav för den?

                              Skickat med Tapatalk från min mobil.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • JonasHol
                                • July 2010
                                • 226

                                Nej inget akvarium. Det blev 1500 med bussgods


                                Sent from my iPad using Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...