720 l Diskus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasHol
    • July 2010
    • 226

    #76
    Jo så är det tyvärr, dock så är ingen diskus drabbad ( nu finns det iof inte så många diskusar i mitt diskuskar)


    Sent from my iPad using Tapatalk

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #77
      Ursprungligen postat av JonasHol
      Några nya red moor har åkt ner, nu väntar jag på att de skall sjunka så att jag kan placera ut dem och "bli färdig" med utseendet på akvariet.

      [youtube]http://youtu.be/n2Gh-ErQcJU[/yuotube]


      Sent from my iPad using Tapatalk
      Jag blev nyfiken på vad för tetra (eller liknande) du har i karet. Ser typ ut som koppartetra men kan mycket väl vara något annat som stimmar där vid rötterna. Hur som så matchar de fint i karet tycker jag.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • JonasHol
        • July 2010
        • 226

        #78
        Det stämmer, det är mycket riktigt koppartetror.


        Sent from my iPad using Tapatalk

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #79
          Tack för svaret. Riktigt snyggt med så många.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • JonasHol
            • July 2010
            • 226

            #80
            Jag började med 20st men när jag satt och tittade på dem under inkoppningen slog det mig " det här ser ju bara löjligt ut" så det blev en snabb sväng till butiken för att införskaffa 40 till. Nu har jag blivit av med några så så snart jag fått alla friska blir det 10-20 till.


            Sent from my iPad using Tapatalk

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              #81
              Normalt sett är det sällsynt med vitaprick i diskusakvarium då temperaturen som man brukar hålla diskusar i är för hög för att denna sjukdom ska trivas , vad har du får temp i ditt diskuskar ?
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • JonasHol
                • July 2010
                • 226

                #82
                Har ca 28 grader


                Sent from my iPad using Tapatalk

                Kommentar

                • JonasHol
                  • July 2010
                  • 226

                  #83
                  Karantän.

                  Koppartetrorna ( ja i alla fall huvuddelen av dem ) fick flytta in i ett 54 liters som var över sedan grabbens sköldpadda fick ett 250 liters. Tänkte låta dem gå där ett tag tills jag är säker på att de inte har någon sjukdom. Sju st är kvar i 720l, de var just nu helt omöjliga att fånga in. Får hoppas att deras kvickhet tyder på att de inte är sjuka men jag gör nog ett nytt försök att fånga in dem mot kvällen eller under morgondagen. I vilket fall så ser de helt ok ut de har varken prickar eller ser på något sätt sjuka ut.


                  Sent from my iPad using Tapatalk

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #84
                    I med punktol, en fet jävla cirkulationspump, salt 3dl/100l (det går utmärkt) och höj tempen till 29-30C..

                    Om du inte fått det tipset tidigare dvs..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • JonasHol
                      • July 2010
                      • 226

                      #85
                      Ingen av fiskarna som just nu är kvar i 720 l ser påverkad ut, tycker du att jag ändå skall behandla detta kar?
                      Skulle helst vilja ha lite högre temp i akvariet någon som vet om koppartetrorna klarar någon grad till?


                      Sent from my iPad using Tapatalk

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #86
                        Jag vet inte hur hårt du orkar peta på dina diskusar men vad har du i burken?

                        så länge du kan syresätta vattnet (saltet hjälper till där) ska det inte vara ett problem att gå upp.. Om du ser att de börjar flämta får du ju dra ner..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • JonasHol
                          • July 2010
                          • 226

                          #87
                          Jag har metallpansarmalar och de har jag haft i 30 grader tidigare så där borde det inte vara något problem. Siamesisk allätare har även de gått i 30 grader. De jag är osäker på är som sagt koppartetrorna och de två ancistrus sp.


                          Sent from my iPad using Tapatalk

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #88
                            Jag vet faltiskt inte tillräckligt mycket om dessa arter för att uttala mig känner jag men spontant tror jag absolut inte att det ska vara ett problem..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • JonasHol
                              • July 2010
                              • 226

                              #89
                              Har ställt upp värmarna till 29,5 så får vi se vad som händer


                              Sent from my iPad using Tapatalk

                              Kommentar

                              • JonasHol
                                • July 2010
                                • 226

                                #90
                                Det var ett bra tag sedan jag uppdaterade sist det har dock tills ikväll inte hänt så mycket. Akvariet har tuffat på så sakteliga, har fortfarande problem med koppartetrorna som trots mediciner, salt värme trillar dit en efter en. En salt kur fixade i alla fall lite svamp på någon enstaka metallpansarmal. Även om jag var rätt nöjd med att ha ett akvarium utan växter så blev det till slut lite för lite att pyssla med så för en tid sedan så gjorde jag ett spontan inköp av växter. Hittade av en händelse ett paket med växter på ett forum (redbee) och idag så kom paketet hem. Har ägnat kvällen åt ommöblering och plantering av ett stort antal växter så nu är akvariet fullt av i huvudsak stora gröna växter. Känner mig rätt nöjd och ser fram emot att få ytterligare lite att pyssla med i akvariet. Då jag bytte vatten samtidigt med plantering mm och har tillsatt EASy-LIFE blir det inga bilder ikväll utan de får vänta tills i morgon då vattnet klarnat. Vilka växter som planterats kommer ett eget meddelande.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...