720 l Diskus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasHol
    • July 2010
    • 226

    #61
    Jo det börjar närma sig :-) Behöver skaffa lite mer grenar/rötter och även flytta runt de som redan finns, de har fått flyta runt tills de sjönk och har då mest blivit liggande. Skall binda upp ett par vid mellanstagen så att det blir lite mer grenar i den övre delen av akvariet. Sedan så saknas det ju en del diskus också!


    Sent from my iPad using Tapatalk

    Kommentar

    • JonasHol
      • July 2010
      • 226

      #62
      720 l Diskus.

      Seneye.
      Efter många sorger och bedrövelser ( det mesta visar det sig i onödan ) så funkar nu leksaken. Det hade varit bra om de (seneye) varit lite bättre på att berätta när de har problem med servrar mm. Efter att ha växlat mellan tre olika datorer, slagit av och på antivirusprogram, firewall ändrat bredbandsanslutning mm mm så hittade jag till slut av en händelse en förklaring i en statusuppdatering på Facebook. Det kanske skulle varit bättre att skicka ett mail eller skriva något på hemsidan, men men nu är den igång i alla fall.

      Temp. skiljer en halv grad mot vad värmarna visar. pH ligger ug som jag trodde det skulle runt 7.


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • JonasHol
        • July 2010
        • 226

        #63
        Äntligen!

        I flera veckor har jag varje torsdag besökt den lokala akvariebutiken i förhoppning att de ska ha fått hem metallpansarmalar. Idag så han jag knappt innanför dörren förrän ett glatt leende biträde ropar åt mig, " Nu har vi fått in dem". Så nu simmar det runt ytterligare 10st små rackare i akvariet. Det känns nu som fiskbeståndet nu är färdigt. Ja förutom diskusarna förstås!


        Sent from my iPad using Tapatalk

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #64
          Grattis! Kan förstå glädjen när det börjar bli som du vill. Metallpansarmalar är ju en vacker art. Var tänker du skaffa dina Diskusar sedan?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • JonasHol
            • July 2010
            • 226

            #65
            Ja du Bluewing det är frågan! När man bor i Norrbotten så finns det tyvärr inget större utbud av Diskus och det blir dessutom rätt långt att resa om man vill åka till någon av de större diskushandlarna. Favorit butiken i Lule brukar för det mesta ha diskus inne men ganska begränsat med sorter. Jag kollar dagligen på Blocket mm ifall det kommer ut några privat försäljningar men det har ännu inte funnits några som passat. Har även tittat på möjligheten att köpa på postorder, från zoo.se skall man kunna beställa men jag har tvekat då det är svårt att se vad man får.


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #66
              Får hoppas att det löser sig för dig så att du får fina Diskusexemplar i karet snart.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • JonasHol
                • July 2010
                • 226

                #67
                Tack Bluewing det hoppas jag med. Ev så får det bli bil istället för tåg till Småland i sommar. Då skulle jag kunna handla diskus på vägen hem. Vi får se hur vi gör det är ju någon månad kvar till semestern och jag kanske hittar något före det.


                Sent from my iPad using Tapatalk

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #68
                  Så där blev det för mig också. Ett spännande planerande som slutade med en underbar helg som avslutades med en tur till Kaj och Tony med nyfunna vänner. Det finns riktigt fin Diskus söderöver Trevligt folk också.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • JonasHol
                    • July 2010
                    • 226

                    #69
                    Några nya red moor har åkt ner, nu väntar jag på att de skall sjunka så att jag kan placera ut dem och "bli färdig" med utseendet på akvariet.

                    [youtube]http://youtu.be/n2Gh-ErQcJU[/yuotube]


                    Sent from my iPad using Tapatalk

                    Kommentar

                    • JonasHol
                      • July 2010
                      • 226

                      #70
                      720 l Diskus.

                      Förvisning!

                      Ikväll blev fyra av de fem långsträckta pansarmalarna förvisade till 180 l där de nu får gå med några guppys. Även om jag helst ville ha dem kvar i 720 så tyckte jag inte att det gick längre. Hos mig skulle de nog eg bytt namn till tjocksträckt pansarmal. Matgladare fisk har jag aldrig sett, diskusarna har knappt fått en chans att hinna få i sig någon mat innan tjockisarna har kastat sig över den och eftersom diskusarna skall vara det centrala i 720 så får tjockisarna flytta på sig. Nu kan jag ge både diskus och malar mat efter behov istället för att övermata malarna för att diskusarna skall få tillräckligt. Att det bara blev fyra som flyttade var för att inte stressa upp hela akvariet alltför mycket, den femte får flytta om någon dag.


                      Sent from my iPad using Tapatalk
                      Senast redigerad av JonasHol; 05 May 2014, 22:54.

                      Kommentar

                      • JonasHol
                        • July 2010
                        • 226

                        #71
                        720 l Diskus.

                        Vita prick?

                        Några st av mina koppartetror har fått vad jag tror är vita prick sjukan. Huvuddelen är helt opåverkade, någon har en eller två tydliga prickar någon annan ser utmärglad ut men saknar prickar. Skall jag medicinera eller avvakta o låta de påverkade självläka eller "gå åt"?


                        Sent from my iPad using Tapatalk

                        Kommentar

                        • JonasHol
                          • July 2010
                          • 226

                          #72
                          720 l Diskus.

                          Bestämde mig för att det är vita prick och har nu börjat medicinera. Efter att slagit i första dosen kom jag på att som jag fattat det är en av filterkuddarna som kom med FX6 ett filter med aktivt kol. Enl medicinens instruktion så skulle man givetvis ta bort sådana filter men då jag just nu inte orkar "riva" filtret så hoppas jag att effekten av det aktiva kolet är minimal, det har ju rullat runt i några månader nu.


                          Sent from my iPad using Tapatalk

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #73
                            Det kan väl knappast fortfarande vara aktivt efter "månader"?

                            Kommentar

                            • JonasHol
                              • July 2010
                              • 226

                              #74
                              720 l Diskus.

                              Nej det borde det väl inte vara? Har inte så stor erfarenhet av aktivt kol, varken till vatten eller annat ( handlar även om jag bor i Norrland på systemet ;-(. )


                              Sent from my iPad using Tapatalk

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #75
                                Finns dessa vitaprickdrabbade i ditt Diskuskar?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...