720 l Diskus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av JonasHol
    Det låter vettigt Inger och det är nog det jag just nu lutar åt. Man blir bara så nojig när det inte funkar som man hoppats direkt särskilt när det är en relativt stor investering. Jag håller tummarna att det blir bättre på någon dag.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    ...eller kanske ett par veckor

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • JonasHol
      • July 2010
      • 226

      Man blir som ett barn, vill inte vänta. Jag vill nu!


      Sent from my iPad using Tapatalk

      Kommentar

      • JonasHol
        • July 2010
        • 226

        Sedan kommer hoppet. Men vänta, nu har ju den där flyttat på sig, i alla fall 10 cm den senaste timmen.


        Sent from my iPad using Tapatalk

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av JonasHol
          Sedan kommer hoppet. Men vänta, nu har ju den där flyttat på sig, i alla fall 10 cm den senaste timmen.


          Sent from my iPad using Tapatalk
          Känner igen den känslan. Både lider och gläds med dig
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • JonasHol
            • July 2010
            • 226

            [youtube]http://youtu.be/fV9ROrj2Xfc[youtube]


            Sent from my iPad using Tapatalk

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Äntligen Jonas så får man se vad du njuter av hemma. Jättefint! Syntes i slutet att de fick syn på husse
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Härligt med alla rötter och högbladiga växter som Diskusar brukar gilla .
                Verkar funka med nykomlingarna också.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • JonasHol
                  • July 2010
                  • 226

                  Det är nu bara en av de gamla som lägger energi på att tukta de nya. Känner igen beteendet från förra året då samma fisk la all energi på att hålla den andra borta från maten. När man studerade det hela lite så där från sidan så kunde man snabbt och ganska enkelt konstatera att den som fick i sig minst mat var den som la all tid på att mota bort den andra. Hoppas han lär sig nu med.


                  Sent from my iPad using Tapatalk

                  Kommentar

                  • JonasHol
                    • July 2010
                    • 226

                    PMDD

                    Jag har nog inte hittat helt rätt när det gäller vilken dosering av PMDD jag behöver men jag har i vilket fall konstaterat att det inte är någon idé att beställa enstaka doserings påsar. Beställde därför bulk idag, det bör räcka till ca 10l färdigblandat så jag hoppas det kommer att räcka ett tag. Just nu doserar jag dubbel dos vid varje vattenbyte, kompletterar sedan med ca 1/4 dos om dagen. Tänkte fortsätta så ett par veckor och se hur det funkar.


                    Sent from my iPad using Tapatalk

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av JonasHol
                      PMDD

                      Jag har nog inte hittat helt rätt när det gäller vilken dosering av PMDD jag behöver men jag har i vilket fall konstaterat att det inte är någon idé att beställa enstaka doserings påsar. Beställde därför bulk idag, det bör räcka till ca 10l färdigblandat så jag hoppas det kommer att räcka ett tag. Just nu doserar jag dubbel dos vid varje vattenbyte, kompletterar sedan med ca 1/4 dos om dagen. Tänkte fortsätta så ett par veckor och se hur det funkar.


                      Sent from my iPad using Tapatalk
                      Säkerligen en korkad fråga, förstår att du inte är nöjd med dina växters utveckling, men vad är det som gör att du känner att du inte hittat rätt?
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • JonasHol
                        • July 2010
                        • 226

                        Säkerligen inte alls en korkad fråga Tommy! Några av växterna uppvisar tydligt att det finns brister i den näring de får. Då jag rätt nyligt har planterat dem och då jag vet att jag haft mycket lite näring i sanden de står i har jag inte " vågat" ta i ordentligt när det gäller PMDD. Nu har jag sett till att det finns näring i sanden genom att trycka ner ett antal JBL kulor och hoppas att växterna inom kort skall ha utvecklat ett bra rotsystem som kan dra nytta av den näringen. När rotsystem mm börjar funka så kan jag (tror jag) bättra se vad som i övrigt behövs tillföras. Tillsvidare så tillsätter jag PMDD på det sätt jag beskrev och längre fram hoppas jag kunna hitta rätt så att allt växer på bästa sätt. Det jag också måste hitta rätt med är belysningen. Just nu kör jag lysrören (2x54w T5) från kl 13 till kl 23 dvs 10h, metallhalogen (3x150w) går mellan 17 och 22, Mao 5h. Vad som är bra/tillräckligt mm får jag utvärdera efterhand. Har någon tips/ åsikter så tas dessa gärna emot.


                        Sent from my iPad using Tapatalk

                        Kommentar

                        • JonasHol
                          • July 2010
                          • 226

                          Hurra!

                          Av de nya diskusarna har det redan bildats ett par.
                          Såg det först ikväll när jag samtidigt upptäckte att de leker. Kort film kommer så snart den är uppladdad till youtube.


                          Sent from my iPad using Tapatalk

                          Kommentar

                          • JonasHol
                            • July 2010
                            • 226

                            [youtube]http://youtu.be/857X1KpFDsU[youtube]


                            Sent from my iPad using Tapatalk

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Äggläggning, helt underbar film

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Härlig film Håller tummarna för en lyckad fortsättning.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...