720 l Diskus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasHol
    • July 2010
    • 226

    Skall se vad som finns hemma i butiken. De googlade värdena är det privat personer eller kommunernas uppgifter?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • JonasHol
      • July 2010
      • 226

      Om du har möjlighet så länka gärna din Google sökning, har försökt att googla själv men hittar inte några vörden


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ta kontakt med vattenleverantören där du bor så får du stensäkra uppgifter. Det är ett slit att hitta om hårdhet så man får experimentera sig fram med sökorden. Återkommer om jag kommer på vad det var som fungerade i sökningen så får du länken. Men vattenleverantören är pålitligare.

        Var bor du?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • JonasHol
          • July 2010
          • 226

          Bor i Boden. Har tidigare kollat de värden kommunen lägger ut på nätet men där anger de bara gh. Fixar ett test senare idag. Du behöver absolut inte anstränga dig med sökningen jag blev bara nyfiken hur du lyckades, när jag försökt trixa med sökorden hittade jag inte något informativt.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av JonasHol
            Bor i Boden. Har tidigare kollat de värden kommunen lägger ut på nätet men där anger de bara gh. Fixar ett test senare idag. Du behöver absolut inte anstränga dig med sökningen jag blev bara nyfiken hur du lyckades, när jag försökt trixa med sökorden hittade jag inte något informativt.


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            Ok. Höll på en lång stund innan jag fåitt upp något över huvud taget om norrbotten. Nyfiken att se om det är endast 1 du har eller högre. Lurigt om det är så lågt.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Aha Jonas du bor så pass långt norröver .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • JonasHol
                • July 2010
                • 226

                Ursprungligen postat av Inger H
                Aha Jonas du bor så pass långt norröver .

                //Inger
                Joo


                Sent from my iPad using Tapatalk

                Kommentar

                • JonasHol
                  • July 2010
                  • 226

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Ok. Höll på en lång stund innan jag fåitt upp något över huvud taget om norrbotten. Nyfiken att se om det är endast 1 du har eller högre. Lurigt om det är så lågt.
                  Testet jag fick tag i var lite lurigt men jag uppskattar att jag ligger på KH 5.
                  Får höra av mig till kommunen till veckan och se vad de säger.

                  Har inte sett något om det så är det någon som vet om KH förändras på vägen mellan Vattenverket och brukaren?


                  Sent from my iPad using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Tror du kan lita ganska hyggligt på testet. Det behöver inte bli exakt, men mera ungefär så du hamnar rätt i Co2 mättnad. Om du nu har Kh 5 så skulle tabellen säga att du inledningsvis bör ligga på 6,9 i Ph för att sedan testa hur det fungerar att sänka till 6,8. Sedan till 6,7 som då blir 30 ppm Co2. Försökte själv köra på 30 ppm direkt som nybörjare vilket gjorde att alla fiskar kippade efter andan och malarna flög upp till ytan konstant.
                    Så skulle jag resonera. Hur resonerar du?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • JonasHol
                      • July 2010
                      • 226

                      720 l Diskus.

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Tror du kan lita ganska hyggligt på testet. Det behöver inte bli exakt, men mera ungefär så du hamnar rätt i Co2 mättnad. Om du nu har Kh 5 så skulle tabellen säga att du inledningsvis bör ligga på 6,9 i Ph för att sedan testa hur det fungerar att sänka till 6,8. Sedan till 6,7 som då blir 30 ppm Co2. Försökte själv köra på 30 ppm direkt som nybörjare vilket gjorde att alla fiskar kippade efter andan och malarna flög upp till ytan konstant.
                      Så skulle jag resonera. Hur resonerar du?
                      Jag lystnade förra gången du skrev om kh och har redan ställt in controlern på 6,9.

                      Guldstjärna?

                      Det var jättebra att du påminde om KH. Än en gång tack för det!


                      Sent from my iPad using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Mera typ Guldstjärna Deluxe Turbo Missade detta själv fullständigt i början och fick rättning av Mathias så jag låter mera stafettpinnen gå i denna Co2 insikt. Nästa gång är det din tur att hojta till om Kh och Co2 nivåer och annat till någon som behöver få veta. Vi hjälps åt vet du
                        Du ser på fiskarna när de andas tungt och det tar en del veckor innan de vant sig vid de högre Co2 nivåerna. Så småningom så blir det lika naturligt att hålla koll på detta som allt annat som du redan vet.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • JonasHol
                          • July 2010
                          • 226

                          Mmm Deluxe Turbo det låter det. Bäst att fira med en Dubbel Turbo!


                          Sent from my iPad using Tapatalk

                          Kommentar

                          • JonasHol
                            • July 2010
                            • 226

                            pH är nu nere mot 6,9 (+/- controlerns gränsvärden) och det börjar faktiskt bubbla lite på några av växterna.


                            Sent from my iPad using Tapatalk

                            Kommentar

                            • JonasHol
                              • July 2010
                              • 226

                              Sitter som ett riktigt fån framför akvariet och tittar på växter, fiskar mm. Konstaterar att snart blir det kris om inte PWSS får ändan ur vagnen och levererar kulor till växterna. PMDD har jag så det räcker men jag tror det är näring via rötterna som saknas. C!o2 systemet fungerar helt ok nu när det är en controler som styr, och förbrukningen av CO2 är godtagbar (tror jag) nu när jag har en reaktor som löser upp i det närmaste 100% av tillförd CO2.

                              Hmm kanske att jag skall sätta spetten på grillen? Ungarna verkar inte tycka om att vänta på middagen bara för att pappa fånstirrar på sitt akvarium.

                              Jag är tillbaka på någon timme med mer helt onödiga inlägg.

                              Trevlig Helg på er jag kanske missar.


                              Sent from my iPad using Tapatalk

                              Kommentar

                              • JonasHol
                                • July 2010
                                • 226

                                720 l Diskus.

                                Fick krypa till korset!

                                Nja så farligt var det kanske inte. Jag har länge försökt att få tag i fler diskus till akvariet. Tyvärr har utbudet här uppe varit lite dåligt och när det funnits så har jag tyckt att priserna legat i överkant.
                                Nu tröttnade jag dock och det sammanföll med att en av butikerna hade några i mitt tycke riktigt fina exemplar så nu koppas fyra nya diskusar in, tre Red Pigeonblod och en Red Melon.


                                Sent from my iPad using Tapatalk
                                Senast redigerad av JonasHol; 12 September 2014, 14:38.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...