720 l Diskus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasHol
    • July 2010
    • 226

    #46
    Ja så har jag också förstått det. Vi får se hur jag gör, ev så kanske jag planterar en del av akvariet och tar ett mindre Stim med tetror. Då kanske tetrorna håller sig runt växterna och jag kan ändå ha ett i huvudsak oplanterat akvarium. Det finns ju lite yta att leka med :-)


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #47
      Jag vet att många Diskuskännare har ganska tomma kar, men vet inte om det egentligen är för Diskusens bästa. I naturliga miljöer så stryker de ju ofta sig tätt till grenar stockar och annan bråte. Så skulle du välja att ha väsentligt mer grenar från yta till botten så tror jag du både kan få trygga Diskus och ha ett stim utan så mycket växter. Men många erfarna kunniga personer resonerar precis som du. Men i naturen tror jag Diskusarna undviker stora öppna ytor.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • JonasHol
        • July 2010
        • 226

        #48
        Mer grenar (troligen mest redmore ) mm är det tänkt att bli, både från botten och från ytan. Det gäller bara att hitta rätt, de akvariebutiker jag har i närheten har rätt begränsat med rötter så det får bli att införskaffa efterhand. Spanar också på guldfiskens hemsida, de har ju ett bra system med bilder på alla sina rötter mm.


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Kommentar

        • JonasHol
          • July 2010
          • 226

          #49
          Vågar jag låta diskusarna flytta in.
          Mitt 720l har nu gått i ca två veckor med ett sedan tidigare väl inkört innerfilter och i en vecka med det nya FX6. När jag startade upp med det nya filtret så fick en flaska bakterie kultur följa med. Akvariet har ingen större belastning, det går tre siameser, fyra pansarmalar och tre mindre ancistrusar i det just nu. Tror ni det är för tidigt att låta mina två diskusar flytta in?


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • JonasHol
            • July 2010
            • 226

            #50
            Nu fick de flytta oavsett om det var smart eller inte. De ser ut att trivas rätt ok, lite stressade direkt efter lyftet ur 180l men det gick snabbt över ovh nu glider de i maklig takt runt och undersöker sin nya värld.


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #51
              Ursprungligen postat av JonasHol
              Ja så har jag också förstått det. Vi får se hur jag gör, ev så kanske jag planterar en del av akvariet och tar ett mindre Stim med tetror. Då kanske tetrorna håller sig runt växterna och jag kan ändå ha ett i huvudsak oplanterat akvarium. Det finns ju lite yta att leka med :-)


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Jag hör till dem som gillar rötter framför växter i en sydamerika biotop och de funkar bra som skydd till fiskar också. Du kan ha sparsam belysning i ett rotkar och få den där lite dunkla sköna känslan och det uppskattar tetror och diskus nog mer än växter

              Det är dyrt med köperötter och det går åt en del i ett stort kar, i ditt kar är det väldigt tomt just nu, så gör som många andra och ut och fixa egna grenar, från lövträd ex äppelträd mm. Blir dessutom ett bra skydd med det lite smalare grenverket. Det belastar inte vattnet så mycket eftersom grenar inte har så mycket fysisk massa. GO
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • JonasHol
                • July 2010
                • 226

                #52
                720 l Diskus.

                Den lokala akvariebutiken får leveranser på torsdagar så nu i em for jag dit i förhoppning att de skulle fått in några metallpansarmalar. Det hade de givetvis inte så jag tog med mig en av sönerna och for till residensstaden. Inga metall men det blev istället fem st långsträckt pansarmal. Hittade även en bit redmore som var som gjord för mitt akvarium (passar i alla fall rätt bra). Några extra driftwood bitar jag fick med när jag köpte akvariet åkte ner för att skapa några till gömställen till malarna. Jag börjar få koll på hur jag vill ha det i akvariet men det saknas en del rötter o grenar. Som jag skrivit tidigare så får jag ta det efterhand.
                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1394126326.919540.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,8 KB
ID: 2156746


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • JonasHol
                  • July 2010
                  • 226

                  #53
                  Lek i akvariet!

                  I dag hittade jag flera små samlingar av rom i akvariet. Efter viss inläsning så bestämde jag mig för att det måste vara från metallpansarmalarna och att det stämde kunde jag lite senare konstatera när jag själv fick se hur en av dem la rom. Kul att se att de vill leka även om jag inte tror det kommer bli några yngel. Några som också uppskattar malarnas lek är diskusarna som förtjust sätter i sig all rom de kommer åt.

                  Kommentar

                  • JonasHol
                    • July 2010
                    • 226

                    #54
                    Sedan senaste inlägget har jag suttit nöjd framför akvariet och studerat leken, honan har under denna timme hunnit med att lägga Rom fem ggr.


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Kommentar

                    • JonasHol
                      • July 2010
                      • 226

                      #55
                      Det har stått stilla med akvariet under några veckor. Två veckors övning i Norge och lite återhämtning efter det men nu tar vi nya tag. Nya redmoor anlände igår och ligger nu till sig i 180l, åker ner i diskuskaret till helgen. Har även slagit till på ytterligare ett ytterfilter och ett UV-C. Det blev inte ytterligare ett FX6 utan valde ett JBL cristal profi e1501, har sedan tidigare ett mindre filter från JBL och är mycket nöjd med det. Även UV-C blev ett JBL (36w) och jag hoppas att det har samma byggkvalitet som ytterfiltren, är det så så blir jag säkerligen nöjd även med detta.


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • JonasHol
                        • July 2010
                        • 226

                        #56
                        Var förbi den lokala akvariebutiken för att titta efter kampfisk honor till äldsta grabbens lilla 20l. Kom efter två besök hem med två kampfisk honor och några koppartetra till diskuskaret, det blev i slutändan 60 st.

                        Kommentar

                        • JonasHol
                          • July 2010
                          • 226

                          #57
                          Seneye.

                          Jag har sällan eller aldrig brytt mig om att mäta/kontrollera mina vattenvärden utan har istället förlitat mig på syn, lukt och täta vattenbyten. När jag nu av en händelse råkade se Seneye så kunde teknikern i mig inte motstå den. Vi får hoppas att denna "leksak" motsvarar vad den lovar.


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Kommentar

                          • JonasHol
                            • July 2010
                            • 226

                            #58
                            Det nya ytterfiltret och uv-c har kommit så i kväll blir det att installera. Jag är dock just nu lite fundersam hur jag skall placera intag och utlopp för det nya filtret. Det FX6 som just nu finns har intag och utlopp i var sitt av de bakre hörnen. Någon som har några tips eller åsikter om hur jag bör tänka när jag placerar det nya? Fick även de två nya värmarna, Fluval E300 blev mycket nöjd med det diskreta utseendet. Hoppas de i övrigt funkar lika bra som de ser ut.


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Kommentar

                            • JonasHol
                              • July 2010
                              • 226

                              #59
                              720 l Diskus.

                              Testar att lägga in video. Kvalité mm lämnar en del att önska.





                              Sent from my iPhone using Tapatalk

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                #60
                                Det ser ju helt klart ut som ett diskuskar.. mission accomplished så långt..
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...