720 l Diskus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #31
    Ursprungligen postat av hannesc
    gott då vet jag. jag kammar internet lite efter kallvita ledpuckar. har egentligen inget behov av det just nu men alltid kul att veta var det finns när man väl får en ide :P
    Är det till dina skärmar som du har hängande?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #32
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Är det till dina skärmar som du har hängande?
      http://www.dustin.se/product/5010663...-spot-kallvit/
      Nej till lite andra projekt. Jag har redan testat med kallvitt till det långa men de blev inte bra.


      Sent from my iPad using Tapatalk

      Kommentar

      • JonasHol
        • July 2010
        • 226

        #33
        Under kvällen har det inte hänt så mycket med akvariet, närmare bestämt ingenting. Har i väntan på nytt filter mm tittat runt efter växter mm. Växter var inte helt lätt att direkt hitta rätt, har gjort en preliminär lista men den hinner säkert ändras en hel del innan det blir dax att beställa. Tanken är att beställa alla växter på nätet och bor man i norrbotten så blir det till att vänta om man inte skall riskera att få allt fryst. Vi har visserligen haft 0 till + grader i en hel evighet nu men skulle det vara växter på väg så kan man nog vara rätt säker på -30 i några veckor så jag tar och avvaktar någon månad till. Har även funderat en del på ytterligare innevånare. Kardinal tetror blir det helt säkert, jag har alltid gillat dem och ser fram emot att kunna ha ett rejält stim. Någonstans runt 80-100 kan väl funka? Troligen blir det även någon annan tetra, rödmun, svart fantom eller kejsar ligger just nu högst upp på listan. Vi får se vad det blir i slutändan, i vilket fall så skall jag gå lugnt och metodiskt fram (det är i alla fall planen sedan bär det säkert iväg någon gång)

        Kommentar

        • JonasHol
          • July 2010
          • 226

          #34
          Det FX-6 jag beställde kom till min adress i fredags men då det kom kl 0931 och de inte behagade att höra av sig så var jag givetvis liknande huvuddelen av befolkningen inte hemma. Posten tyckte då att det var lämpligt att inte köra paketet direkt till utlämningsstället utan att istället låta det ligga till sig över helgen. Jag var mäkta förgrymmad kan jag lova. Nu är i vilket fall filtret hämtat och installerat. Akvariet har redan tidigare fått börja mogna med hjälp av ett innerfilter som gått länge i det lilla akvariet. Har även sedan några dagar låtit ett par pansarmalar, ett par siameser och en ancistrus vara testpiloter. Nu får vi se hur länge jag håller ut innan jag flyttar över de två diskusarna. Det finns lite mer att göra runt om kring, rampen skall hängas upp och i morgon hämtar jag täckglasen jag beställde tidigare i dag, jag hade nog väntat mig att det skulle ta en vecka att få glasen men det verkar som om glasmästeribranschen har lite att göra.

          Kommentar

          • JonasHol
            • July 2010
            • 226

            #35
            I går kom det två paket. Jag fick hem en foderautomat från PWSS. Även om den är viktigast när jag åker bort så tror jag att det kommer att användas dagligen för att sprida ut matningarna lite under dagen, har haft som vana att mata tre-fyra ggr om dagen det blur nog bättre att sprida lite mer på dem. Från PWSS kom även ett vattenbytessystem. Tidigare har jag vid vattenbyten tömt med slang men återfyllt med hink. Detta har varit helt ok på 180l men att göra det två till tre ggr på 720l känns mig lite övermäktigt, smidigt att istället kunna både tömma och fylla med samma slang. Från EBI shop kom en laddning med mandelblad, jag tror på bladens positiva effekt på fiskarna och så tycker jag att det ser helt ok ut med lite blad på botten. Förutom att packa upp paket så hämtades och lades täckglasen på. Rampen hängdes upp och så togs ett preliminärt beslut om att det nog inte blir växter i akvariet. På sin höjd så blir det någon enstaka låg växt bara för att bryta av, däremot så måste det kompletteras med en del rötter till.


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • Kvarnvik
              • February 2014
              • 113

              #36
              Var på sidan kan man hitta ett sånt vattenbytessystem?

              Kommentar

              • JonasHol
                • July 2010
                • 226

                #37
                Jag köpte den här.



                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #38
                  Häftigt med stort kar, blir lite avis och fegade på modellen större än jag har. Det kommer bli riktigt fint!
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • JonasHol
                    • July 2010
                    • 226

                    #39
                    720 l Diskus.

                    Funderingar!
                    Har som jag skrivit tidigare tänkt ha ett eller två stim med tetror. Efter det i alla fall preliminära beslutet att ha mycket begränsat med växter så blev det nu mycket svårare. Har tittat runt i artbeskrivningarna och alla tetror jag tittat på vill helst ha rätt bra med växter. Någon som har erfarenhet av tetror i oplanterade akvarier som kan bistå med dessa erfarenheter och kanske med förslag på alternativ?


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Kommentar

                    • JonasHol
                      • July 2010
                      • 226

                      #40
                      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1393677194.445527.jpg
Visningar: 1
Storlek: 252,0 KB
ID: 2156645



                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #41
                        Varför vill du ha tetror och varför vill du inte ha växter? Jag ifrågasätter inte utan är bara intresserad av hur du tänker?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • JonasHol
                          • July 2010
                          • 226

                          #42
                          Jag tycker att diskusarna gör sig bättre i ett akvarium utan eller i alla fall med mycket sparsamt med växter. När det gäller tetror så vill jag gärna ha ett Stim av mindre fiskar och tror att någon tetra skulle passat bra.


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #43
                            Ok. Då vet jag hur du tänker. Om du ska ha ett stim så gissar jag att det behöver vara hyggligt stort. Jag har t.ex. 44 kardinaltetror i mitt vilket är lite i underkant. Tror Mats Bryzell hade över 100 kolglödstetror i sitt tidigare Diskuskar. Fördelen med en tetra och Diskus är ju att om det är en stimbenägen tetrasort, vilket ju inte gäller alla så gör Diskusarna dem lätt otrygga vilket gör att de behöver stimmet som trygghet. Det märks direkt på Kardinalerna att de beter sig annorlunda när Ciklider kommer upp över en viss storlek.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #44
                              ....men tetror behöver växter som lite trygghet, enligt mig i alla fall

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #45
                                Ursprungligen postat av Inger H
                                ....men tetror behöver växter som lite trygghet, enligt mig i alla fall

                                //Inger
                                Håller med.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...