350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Du Cathrin, vad har du för bottenmaterial i detta kar?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Du Cathrin, vad har du för bottenmaterial i detta kar?
      Nu var det nån som sa att man ska ha ogödslad blomjord men det fanns inte nånstans så jag köpte den magraste jorden dom hade på Granngården. Vanlig blomjord alltså. I innehållsförteckningen står det mineralgödsel vad det nu är.Ovanpå det har jag ett tunt lager blästersand och till sist engelsk sjösten. Tanken var ju att det inte skulle kosta just nånting

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Ursprungligen postat av Inger H


        Himla fint Cathrin .

        //Inger
        Tack Inger

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Ursprungligen postat av tanteva
          men har du ett lika dant 54 kar som jag har =D såg den där plastramen längst ned nu...

          Jo nu så är tejpen här, bara vanlig masktejp, då jag är ovan att göra förseglingar och vet med mig jag är en drällputte så behöver jag tejpen. men det är ju en hel del att tejpa här bara det tar nog en hel dag för mig =P.. 8 kanter plus botten i 8kantida och 2 gånger 2 för utsidan med som blivit punkterad. Men det står i ram så det är liksom fixerat på dessa 8 kanter redan.
          Sedan insidan på 54 an... så det är lite tejpande som skall till.
          Sist jag körde rakblad så punkterade jag ju bägge pekfingertopparna, är inte helt läkta än lite skinnfnus kvar å fladdrar =P

          Så måste jag frisera mina valisineria (stavning ) den räcker strax ner till motsvarande hörn, dom är diagonalen på mitt större som är 80 långt...

          annars så är det lugnt he he ... skall se om jag får till lite växthandling i helgen...
          Jo det är ett Aquael 54 liter utan toppen. Jag har alltid velat ha ett öppet kar och nu har jag det. Men det finns lite kalkavlagringar på utsidan som ser ut som rinningar men det kan jag leva med. Det är liksom ganska fränt att kunna titta rakt ner i burken

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            ja men det ser fint ut =D... själv har jag iaf tejpat 54an... vart inte mer då i datorn ville min D-disk ge upp så alla mina akvariebilder är ...pofff borta ...

            jag so,m har dem att se hur det växer... osv.... supermega snyft

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Ursprungligen postat av tanteva
              ja men det ser fint ut =D... själv har jag iaf tejpat 54an... vart inte mer då i datorn ville min D-disk ge upp så alla mina akvariebilder är ...pofff borta ...

              jag so,m har dem att se hur det växer... osv.... supermega snyft
              Fy vad tråkigt

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                jag har lite tur... den lever lite ibland....och i bland får jag kopiera mina bilder... det är som om den inte orkar fast den inte ens är halvfull

                men i gengäld så får jag svart skräm... antingen moderkortet eller grafikkortet... som bråkar... för när det hände satt jag på skype hela tiden...

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Jag ska ta med mej datorn till min son så han får fixa lite med den medans jag fixar deras akvarium i morron. Jag har mutat honom med att han ska få låna min telefon och lyssna på en podcast han väldigt gärna vill höra på Applemusic Jag hoppas att han får till den för det går knappt att surfa med den här gamla manicken längre Jag uppskattar dess ålder till 8 år...

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    nja surfa är det enda som funkar, just nu sitter jag och försöker få till en säkerhets kopia för att sedan stänga ner den disken....som det är nu är det 3 diskar i, men en är trasig tror jag. Kan även vara kontakterna på moderkortet. För även den nya disken fryser emellanåt...men jag hittar den iaf =D

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      nja surfa är det enda som funkar, just nu sitter jag och försöker få till en säkerhets kopia för att sedan stänga ner den disken....som det är nu är det 3 diskar i, men en är trasig tror jag. Kan även vara kontakterna på moderkortet. För även den nya disken fryser emellanåt...men jag hittar den iaf =D
                      Frysdisken

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mu(sic)

                        Frysdisken
                        Nu fick du till det Cathrin!!!
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Nu fick du till det Cathrin!!!

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Low-techkaret verkar ju funka bra. Allt ser ut att trivas både fiskar och växter. Jag va lite orolig för att fiskarna skulle få för sej att hoppa ur men dom verkar inte ha några självmordstankar alls

                            Jag har lyckats fånga den fina gul- oreangea endlershanen så nu har han fått byta plats med den jag hade i från början och jag hittade en hona som inte såg ett dugg gravid ut som också fick flytta dit. Det hängde med ett yngel såklart också så nu har jag fem fiskar i det karet. Tanken är väl att inte blanda in en massa andra färger men jag hade ju så bråttom att starta upp så jag håvade bara upp första bästa. Men jag får väl plocka ur eftersom. Fast jag vet ju inte om det funkar som jag tror att det ska funka med sånt där. Jag ska nog ta och glesa ut endlersbeståndet i Lidot också för det blir alldeles för rörigt med så många när jag ska i med kopparbarberna så småningom.

                            Jag har fortfarande inte nån inspiration när det gäller Visionkaret och det beror nog på att jag är orolig för hur scalarerna ska reagera när jag är där och rotar. Dom verkar vara ganska lättskrämda och det har dom varit sedan jag medicinerade mot camallanusmaskarna. Hon äter som bara den men inte hanen. Han är mindre än henne nu men inte direkt mager. Jag funderar på om jag ska skaffa en foderautomat och börja mata oftare. Dom får ju bara käk en gång per dag. Å andra sidan får dom fler olika sorters foder nu. Jag fick en burk med krill-flakes av kompisen och jag köpte tubifex också så det får dom förutom dom vanliga flingorna.

                            Min stora fina anubias som jag har i bakgrunden i stora har blivit så ljus i färgen och med mörkare nerver. Efter vad jag har läst så kan det bero på järnbrist så jag har doserat i av den bruna pmddvätdksn men det ser inte ut att bli nån skillnad. Kan det bero på att den är så stor att den befinner sej för nära ljuset tro? Den blommar också och blomman når upp över ytan Så är det en anubiasplanta som ser för risig ut och rotstammen har ruttnat precis nedanför ett sidoskott. Det är andra gången det händer och jag tycker det är synd att det blir så. Det karet behöver verkligen en uppryckning. Men det har ju nästan stått orört i 1 1/2 år.

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              frysdisken =P ha ha ha

                              Min anubis ljusnar och blir ljusgrön ist för den lite mörkare den hade från början.Den har vuxigt fast på grann stenen så den står där den står. det som växer så det knakar är ju min ozelot och lotus.. syns ju på mina senaste bilder om inte annat. Jag har inte kvar det första bilderna nu för nu är D-disken död , och måste formateras om då ryker alla akvariebilder och kattbilder jag hade där. Ja även lite annat =P
                              Å försegla har jag inte ens haft lust till sedan jag fått leka att jag kan någe om datorer....
                              Men det bubblas i karet kanske får jag yngel där...asch saker blir som dom blir....

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Här är ett par bilder. Lidot blir grönare och grönare

                                Klicka på bilden för större version

Namn: vilkenblick.jpg
Visningar: 78
Storlek: 112,1 KB
ID: 2352764 Klicka på bilden för större version

Namn: lido16314.jpg
Visningar: 74
Storlek: 133,7 KB
ID: 2352765

                                Kommentar

                                Arbetssätt...