720 liter mellan- och sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kimpo
    • December 2006
    • 131

    #31
    Din autodoserare låter intressant fungera iden och i så fall hur ??
    Kimpo
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2356968

    Kommentar

    • tommy_g
      • February 2010
      • 473

      #32
      720 liter mellan- och sydamerika

      Grymt! Varför gjuter du inte av träroten också när du ändå håller på?


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • OliverrevilO
        • July 2013
        • 1

        #33
        720 liter mellan- och sydamerika

        Snyggt! Avgjutningssilikon sa du? Vilken sort och vart har du köpt den?

        Vad fyllde du formen med sedan?
        Såg ruggigt bra ut!

        Kommentar

        • Triumph
          • September 2008
          • 295

          #34
          Ursprungligen postat av tommy_g
          Grymt! Varför gjuter du inte av träroten också när du ändå håller på?


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Tackar! Jag hittade ingen rot som passade min plan så jag karvade fram en själv i cellplast. Hängde en del i skogen för att spana in hur bark kan se ut.

          Kommentar

          • Triumph
            • September 2008
            • 295

            #35
            Ursprungligen postat av OliverrevilO
            Snyggt! Avgjutningssilikon sa du? Vilken sort och vart har du köpt den?

            Vad fyllde du formen med sedan?
            Såg ruggigt bra ut!
            Tackar! Jag använder RTV-silikon som finns att beställa på nätet. Tog även en tunn släppningsvätska som jag sprayade med dusch-flaska på sten. Penslade sedan den sprayade stenen med blandad silikon. Två lager fick det bli med lätt härdning mellan lagren. När det var helt stelt efter någon dag strök jag silikonet med bilvax som släppningsmedel. Därefter varvade jag med glasfiberväv och polyester. Denna laminering tjänar som styv form till avgjutningshinnan i silikon. Den stela glasfibern och slikonet drog jag sedan av från de aktuella föremålen. Drattade därefter i betongspackel, penslade ut det i några millimeter tjockt lager. Efter stelning sprutade jag i polyuretan-skum (bygg-skum) = hålighet i stenen fylld. Skar sedan bort det som jäst över med såg. Klart. Låter värre och krångligare än det är. Man får bara ha med tålamodet och vara försiktig när man tar av silikonhinnan och glasfiberformen från föremålet och tänka på s.k. negativa vinklar. Ett alternativ är att lägga stenen i en hink eller passande låda av något slag och sedan ösa i några liter silikon. Man slipper då glasfibrer men då kostar det å andra sidan tusingar att gjuta av en futtig sten. Mitt nästa drag är därför att ta billig silikon på tub och förtunna den (silikonolja). Mitt material köpte jag på Kinn.com. Dock löjligt dyrt. Men det är ju en hobby så...

            Kommentar

            • Triumph
              • September 2008
              • 295

              #36
              Ursprungligen postat av kimpo
              Din autodoserare låter intressant fungera iden och i så fall hur ??
              Den fungerar. Provade med en Siemens PLC (Styr- och reglerdator för cirka 1500 sek) från jobbet och det var inga problem att pulsa fram rätt mängd vätska. Kommer dock inte använda detta som det ser ut nu då jag kommit över cyanao-gröna-slem-helvetet genom att gå tillbaka till rötterna så att säga. Mer mängd fisk i karet, minska ner på vattenbytena och utfordra så alla fiskar blir mätta och glada. Har nu varit utan terrorn i över tre månader. Sögs med ett tag i hysterin kring pmdd, svältfodra fiskarna samt bytta vatten hysteriskt i tid och otid. Så gjorde man inte förr och då viste knappt någon vad cyanobakterier var... Dock var belysningen skralare på 80-talet. Så jag trodde först det skulle vara den kanske största faktorn. Man ska nämligen aldrig utesluta parametrar förrän de provats som aktiva respektive inaktiva. Och som mitt facit ser ut nu är överdrivet starkt ljus menligt, dock inte antal sunda tända timmar (10 +/-2 timmar cirka). Byter hälften av vattnet en gång i månaden nu. Har 160 W ljus till en bottenyta på 150x50cm och höjd på 50 cm (Yta samt höjd är nog mer relevant att uppge till ljus än antal liter). Kan dock se nyttan med min lösning för saltvatten till en rimlig peng.

              Kommentar

              • Triumph
                • September 2008
                • 295

                #37
                Vad gör man en regnig sommarkväll? Jo...
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0242.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,7 KB
ID: 2148598Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0243.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,3 KB
ID: 2148599

                Var jag bland annat hämtat inspiration från
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_99999.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,6 KB
ID: 2148600

                Kommentar

                • Triumph
                  • September 2008
                  • 295

                  #38
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0244.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,5 KB
ID: 2148603
                  När jag såg bakgrunden på fotot insåg jag att gyllene snittet inte var inräknat. Justerat ser det bättre ut. Det blir inte automatiskt bra för att man har bra moduler...

                  Kommentar

                  • Triumph
                    • September 2008
                    • 295

                    #39
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0249.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,7 KB
ID: 2148627
                    Skapandets ångest pågår för fullt. Man vet ju att när det väl är limmat och cementerat är det permanent. Väljer därför att inte dra dit mer moduler på själva bakgrunden. Kommer lämna utrymme för konventionell inredning som stenar och lösa rötter. Målet är att botten ska smälta ihop med bakgrunden och knytas ihop med stenar.

                    Kommentar

                    • Triumph
                      • September 2008
                      • 295

                      #40
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0251.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,4 KB
ID: 2148649
                      Då var spacklet (krigsmålningen) på som militären säger
                      Blir som vanligt en mardröm att försöka hitta rätt ton på skarven mellan skivorna när jag installerat bakgrunden i karet. Använde färgpigment i betongblandningen. Men jag har en reservplan. Man gör en lite bredare och kladdar ut lite här och där omkring skarven och på hela bakgrunden så smälter det in. Kommer även ha sand i täcklacken.

                      Kommentar

                      • Triumph
                        • September 2008
                        • 295

                        #41
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0252-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,5 KB
ID: 2148676
                        En veckas härdning innan lack. Kommer kännas som år...

                        Kommentar

                        • Triumph
                          • September 2008
                          • 295

                          #42
                          Har bättrat på lite missar med betongspacklet och sitter fortfarande och väntar... Men samtidigt är det just detta som är en stor del av tjusningen med denna hobby. Planerandet, införskaffandet, samlandet, spanandet, spånandet, testandet, byggandet, diskuteradet och denna förhatligt underbara väntan på växter som ska ta sig, grumlet som ska lägga sig, eller firrarna som ska vänjas in, växa till sig och gå ihop med andra invånare. Eller som jag nu. Väntan på betong som ska brinna...
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0252.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,8 KB
ID: 2148703

                          Kommentar

                          • Triumph
                            • September 2008
                            • 295

                            #43
                            I och ur och i och ur... Har provat ut bakgrunden för femtioelfte gången. Vilket resulterade att vinkelslipen åkte fram och 4 mm kapades från ena kortsidan. Nu mer slinker delarna på plats i baljan utan skohorn och våld. Några slutliga touch ups och sista lagret betongspackel innan lackning i nästa vecka. Väldans suspekt utseende i akvarierummet nu för de som tittar in. Något svept under en presenning och använda kirurghandskar...
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0259.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,0 KB
ID: 2148801Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0258.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,2 KB
ID: 2148802Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0260.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,1 KB
ID: 2148803

                            Kommentar

                            • Dopply
                              • December 2012
                              • 485

                              #44
                              Du gör ett otroligt jobb!

                              Jag följer tråden slaviskt, så jag måste ju säga någonting

                              Kommentar

                              • Triumph
                                • September 2008
                                • 295

                                #45
                                Ursprungligen postat av Dopply
                                Du gör ett otroligt jobb!

                                Jag följer tråden slaviskt, så jag måste ju säga någonting
                                Tackar det ödmjukaste! Har sjukt roligt själv med att leka, kladda och vara kreativ. Det är väntan på saker som ska torka som är tråkigast. Just nu till nästa vecka på att lacken (epotex) ska dyka upp samt att betongen ska brinna klart. MEN, som Irwing säger. Så ska skarven mellan bakgrundsdelarna sättas igen med betong = 1 + 1 vecka med betong och lack innan jag kan starta upp... Aj, mitt tålamod

                                Kommentar

                                Arbetssätt...